Publicitātes attēls

Kā vērtējami Latvijas Dizaina gada balvai (LDGB) 2023 iesniegtie darbi un kā tie raksturo Latvijas dizainu kopumā? Lai noskaidrotu, kādas bija pieteikumu stiprās un vājās puses, piedāvājam ekspresintervijas ar konkursa fināla žūrijas pārstāvjiem. Kā pirmais par iesniegtajiem darbiem izsakās UX dizainers Kristaps Šteimanis, mākslinieciskais direktors digitālā dizaina, konsultāciju un izstrādes uzņēmumā «Cube».

Intervijas Fold 12. jūnijs, 2023

Kristaps Šteimanis ir mākslinieciskais direktors un digitālā dizaina vadītājs ar plašu izpratni par dizaina disciplīnu ārpus digitālās vides robežām. Viņam ir 15 gadu pieredze gan radošajos un mārketinga projektos, gan korporatīvajā UX un UI dizainā. Starp «Cube» klientiem ir tādi Baltijas zīmoli kā «Rimi», «SEB», «Elektrum», «Virši», «LMT», «Ergo» un «CircleK».

Kā kopumā vērtē Latvijas Dizaina gada balvas 2023 nominantus?

Konkursam pieteikti daudzveidīgi darbi un plašs spektrs gan no šādā konkursā gaidāmām disciplīnām, tādām kā grafikas dizains, gan arī Latvijai intuitīvi neierastām disciplīnām, piemēram, industriālā dizaina. Ir mazāk nominētu darbu ar tīri komerciālu nolūku, vairāk redzama ievirze kultūras, izglītības un sabiedriskā labuma tematikā. Žēl, ka proporcionāli maz pārstāvēts dizains digitālajiem risinājumiem — tas varētu atainot kopējo industrijas attieksmi pret dizainu šajā sfērā un, iespējams, arī talantu trūkumu.

Vai, vērtējot darbus, iezīmējās kādas Latvijas dizaina stiprās un vājās puses?

Stiprās puses, bez šaubām, ir mūsu talants vides dizainā un grafikas dizainā. Redzams arī tas, ka esam stipri, strādājot mazās komandās ierobežotu resursu apstākļos, un tas, cik svarīgi mums ir ar dizainu radīt un nodot emocijas, tajā skaitā arī ar sev specifisku lokālu ievirzi vai noskaņu. Dizaineru vājā puse ir prasme par saviem darbiem pareizi pastāstīt — trūkst iemaņu izveidot atbilstošu piemēra analīzi. Otra, manuprāt, vājā iezīme ir pārsvarā tīri lokāla perspektīva. Tikai atsevišķos gadījumos jūtams vai praksē pierādīts darba vai arī tā iesniedzēja potenciāls attīstīties lielākā mērogā.

Vai kāds no nominētajiem darbiem tevi pārsteidza?

Militārais transportlīdzeklis «VR–1–FOX» ir piemērs projektam, kur Latvijā es nebūtu gaidījis jūtamu dizaina klātbūtni vai dizaina nepieciešamības atzīšanu. Savukārt spēle «The Case of the Golden Idol» ieguvusi plašu industrijas un pircēju atzinību, sasniedzot pasaules spēļu tirgu tādā līmenī, kāds Latvijā līdz šim nav ticis pieredzēts. Visbeidzot, pārsteidza vietne «Selfnamed.com» — digitāls tehnoloģiju risinājums pilnībā analogam gala produktam. Šajā projektā dizains ir pilnīgi utilitārs un tā kvalitāte ir īpaši svarīga produkta ambīcijas realizēšanai. Šeit tehnoloģijām ļauts darīt savu darbu, vizuāli interesanto pusi atstājot produkta patērētāja ziņā.

 

Latvijas Dizaina gada balvai 2023 kopumā tika iesniegti 159 darbi, kas ir līdz šim lielākais pieteikto darbu skaits augstākajam apbalvojumam dizaina jomā Latvijā. Dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 darbus — rudens un ziemas nominantus —, kurus tālāk vērtēja fināla žūrija. Konkursa finālā tika iekļauti 19 darbi: divi digitālie risinājumi, pieci komunikācijas dizaina darbi, trīs pakalpojumi, četri produkti un pieci vides dizaina darbi. 2. jūnijā tika pasniegtas balvas labākajiem darbiem katrā no kategorijām, kā arī «Grand prix», ko ieguva arhitektūras birojs «Ēter» par izstādes «Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR» scenogrāfiju Londonas Dizaina muzejā. Plašāk par LDGB 2023 ieguvējiem — šeit.