Šodien, 31. maijā, Latvijas Dizaina gada balvas 2023 fināla žūrija nosauca konkursa finālistus. No 59 konkursa otrajā kārtā izvirzītājiem pieteikumiem finālā iekļuvuši 19 darbi: divi digitālie risinājumi, pieci komunikācijas dizaina darbi, trīs pakalpojumi, četri produkti un pieci vides dizaina darbi. Katras konkursa kategorijas uzvarētājs, kā arī LDGB 2023 «Grand prix» ieguvējs tiks paziņots apbalvošanas ceremonijā 2. jūnijā plkst. 19.00 kinoteātrī «Splendid Palace».
Latvijas Dizaina gada balvai 2023 kopumā tika iesniegti 159 darbi, kas ir līdz šim lielākais pieteikto darbu skaits augstākajam apbalvojumam dizaina jomā Latvijā. Dalībai Latvijas Dizaina gada balvas 2023 konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 darbus, no kuriem fināla žūrija izraudzījusies 19 finālistus.
Digitālie risinājumi
Mobilā lietotne «Emori»
Darba autori un pasūtītāji: Latvijas Mākslas akadēmija — Ričards Znutiņš–Znutāns, Dārta Galiņa, Sandra Sugako, Džūlija Ekuse, Liene Jākobsone, Barbara Ābele, Matīss Zvaigzne, Markus Rožkalns; Rīgas Stradiņa universitāte — Maruta Linuža, Inga Iejava, Kristīne Mārtinsone, Inese Paiča; Ventspils Augstskola — Jānis Vīksne, Karīna Šķirmante
«Emori» ir mobilās pašpalīdzības lietotnes prototips mentālās veselības uzlabošanai. Tās mērķis ir palīdzēt attīstīt cilvēka emociju atpazīšanas un regulācijas prasmes. Vienlaicīgi «Emori» ir pētniecības platforma, kas ļauj iegūt un analizēt datus par Latvijas iedzīvotāju emociju regulācijas prasmēm. Lietotne papildināta ar ilustrācijām, tā ir interaktīva un intuitīva, līdz ar to piemērota plašai potenciālo lietotāju auditorijai. Satura izveidē iesaistīti veselības aprūpes speciālisti, dizaineri, un katras lietotnes iterācijas izstrādē iesaistīta tās mērķauditorija. «Emori» saturs ir klīniski aprobēts un empīriski pamatots. Vairāk par lietotni — šeit.
Videospēle «The Case of the Golden Idol»
Darba autors un pasūtītājs — «Color Gray»
«The Case of the Golden Idol» ir digitāla detektīvspēle, kurā spēlētājam jānoskaidro divpadsmit noslēpumainu nāvju cēloņi un to savstarpējā saistība četrdesmit gadu laika posmā. Spēles vizuālais tēls izmanto «pixelart» stilizāciju un groteskus tēlus, kas raisa asociācijas ar 1990. gadu piedzīvojumu spēlēm. «The Case of the Golden Idol» strādā arī uz vājām datorsistēmām, un tās spēlēšanai nav nepieciešama ātra reakcija vai iepriekšējas iemaņas datorspēlēs, līdz ar to tā ir pieejama un potenciāli interesanta ikvienam. Vairāk par spēli — šeit.
Komunikācija
Grāmata «Tas nav domāts tev! Tas ir domāts ēkai» / «It’s not for you! It’s for the building»
Darba autori — Aleksejs Muraško, «NRJA», «Levelup/Copywriter», Ivars Veinbergs. Darba pasūtītājs — «NRJA», LR Kultūras ministrija
Kuratoru komanda arhitektu biroja «NRJA» vadībā 17. starptautiskajā Venēcijas biennāles arhitektūras izstādē pētīja cilvēku pretestību tehnoloģijām kā akūtu problēmu mūsdienu arhitektūrā. Ekspozīciju papildinošais izdevums piedāvā divus pretējus skatījumus uz tehnoloģiju lomu mūsu ikdienā — satīriski stāsti par absurdām situācijām ēku lietotāju saskarsmē ar tehnoloģijām mijas ar tehnoloģiju ekspertu izsvērtajiem, uz problēmas risinājumu fokusētajiem argumentiem. Dizainā izmantojot kontrastējošus burtveidolus un pretkrāsas, izcelts grāmatas polarizētais saturs, savukārt daudzās ačgārni līmētās šķirlentes apspēlē īsstāstos aplūkoto «tehnonejēdzību» absurdo dabu. Vairāk par izdevumu — šeit.
Jauniešu organizācijas «Young Folks» vizuālā identitāte
Darba autore — Rūta Jumīte. Darba pasūtītājs — «Young Folks»
«Young Folks» ir jauniešu organizācija Latvijā, kas sastāv no vairāk nekā divdesmit jauniešu iniciētām un vadītām apakšorganizācijām. «Young Folks» vizuālā identitāte palīdz veidot individuālu atpazīstamību, kā arī kopīgu vizuālo valodu visām apakšorganizācijām, arī tām, kas tiktu izveidotas nākotnē. Vizuālā identitāte ietver dinamisku virsrakstu veidošanas principu un vienkāršu aplikatīvu ilustrāciju veidošanu, ko ikviens organizācijas dalībnieks var izmantot, atvasināt un iedzīvināt neatkarīgi no savām grafikas dizaina iemaņām, vecuma grupas un digitālo rīku pieejamības. Tādējādi vizuālā identitāte kalpo kā rīku sistēma, ko izmanto un pilnveido jaunieši paši un kas dzīvo līdzi organizācijas attīstībai. Vairāk par «Young Folks» identitāti — šeit.
Rīgas patriotu mēneša komunikācijas kampaņa
Darba autori — Eva Abduļina, Jānis Klaučs, Dārta Apsīte. Darba pasūtītājs — Rīgas dome
Rīgas pilsētas komunikācija valsts svētku mēnesī apvieno Latvijas valsts karogu stāstus no dažādiem privātiem un vēsturiskiem avotiem un Knuta Skujenieka dzeju. Blakus dzejas rindām par iekšējo brīvību, kas jāuztur pašiem un neatkarīgi no ārējiem apstākļiem jākopj, apkopoti stāsti ar mūsu karoga sargātājiem — cilvēkiem, kuri nebrīves gados ir slēpuši, glabājuši, izārdījuši, un paņēmuši sev līdzi Latvijas karogu, tādējādi kļūstot arī par Latvijas sargātājiem. Vienam otru papildinot, šie divi stāsti veido metaforisku brīvības pīni.
Svētku kampaņa «Cel Latviju ar darbu, dziesmu, valodu»
Darba autors un pasūtītājs — Rīgas dome
Lai mudinātu cilvēku nepadoties rudens tumsai, Rīgas dome Latvijas dzimšanas dienai par godu veidoja svētku kampaņu «Cel Latviju ar darbu, dziesmu, valodu», kas aktualizēja to, ka brīvība un valsts ir nerimstošs process. Kampaņu veidoja Pauļa Liepas mākslas darbs, latviešu tautasdziesmu gaismas burtu instalācijas pilsētā, oriģināls skaņu celiņš un animēta TV reklāma, kas mudināja cilvēkus uzdot jautājumus par to, ko katram no mums nozīmē Latvija un latvietība. Vairāk par kampaņu — šeit.
Video vēstījums «Set the Record Straight»
Darba autori — «Overpriced», Roberts Rūrāns, Eduards Balodis, Jānis Vītoliņš. Darba pasūtītājs — NATO
Iesākts veidot vēl pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā, video «Set the record straight» runā par nepieciešamību zināt faktus par NATO paplašināšanos un grauj mītus, ko par aliansi izplata Krievijas mediji un propagandas kanāli. Komunikācijas video primāri paredzēts krievu valodā runājošai auditorijai, bet vēlāk tam izveidota arī angļu valodas versija. Ar roku gleznotās ilustrācijas video vēstījumam piešķir dzīvīgumu, un animācija skatītāju iepazīstina ar galvenajiem faktiem, ieturot nosvērtu raksturu. Skaņas dizains ļauj labāk izprast gan video raksturu, gan dažādu tēlu un priekšmetu nozīmi. Vairāk par video — šeit.
Pakalpojumi
Pašapkalpošanās vietne «Selfnamed.com»
Darba autori — «Cosmetics Nord» (produktu vadības komandas vadītāja — Anete Vabule, digitālā produkta vadītājs — Kristaps Birmanis, vadošais dizainers — Arturs Hmeļovs, tehniskā dizainere — Linda Pretkalniņa). Darba pasūtītājs — «Cosmetics Nord»
«Selfnamed.com» ir tiešsaistes pašapkalpošanās platforma, kas dod iespēju ikvienam izveidot savu ilgtspējīgas kosmētikas līniju. Platformā ir iespējams pasūtīt produktus ar personalizēta dizaina iepakojumu un izveidot mārketinga materiālus. Mazākais pasūtījuma apjoms ir viena vienība, tādējādi samazinot pārprodukciju un padarot pakalpojumu demokrātiskāku. Platforma veicina dabīgu kosmētikas produktu pieejamību tirgū un dod iespēju kosmētikas segmentā attīstīties maziem un vidējiem uzņēmumiem.
Pieredzējums «Dabas galerija» — «Nepieradinātāto naktsmītņu» 4. sērija
Darba autori un pasūtītāji — «Don’t Panic» sadarbībā ar «Skudras metropole»
«Nepieradinātās naktsmītnes» piedāvā apmeklētājiem jauna veida pieredzi, kurā apvienoti dizains, instalāciju māksla, gastronomija un kultūra. «Dabas galerija» ir «Nepieradināto naktsmītņu» 4. sērija, vieta, kur daba kļūst par mākslas darbu. Viesiem ir iespēja nakšņot namiņā, kas mehāniski griežas ap savu asi un pārsteidz ar terasi, kas izslīd virs koku galotnēm. «Dabas galerijā» ir iespējams baudīt lietu, miglu un mirdzošu mēnesi, klausīties dzeju no kokiem, skatīties kino uz ezera un baudīt muzikālas performances Skaņu kalnā. Izmantojot GPS sistēmu un īpašu lietotni, apmeklētāji virs ezera var vērot papildinātās realitātes zemeslodi, kuru radījis mākslinieks Gints Gabrāns un kura vēstī par klimata izmaiņām pasaulē.
Dizaina studija bērniem Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā
Darba autori — Latvijas Nacionālais mākslas muzeja Izglītības un pieejamības daļa (Kristīne Šica, Elīna Bērziņa, Kortnija Māra Gurtlava) sadarbībā ar dizaineri Lāsmu Kondrāti un ilustratori Kristīni Martinovu. Darba pasūtītājs — Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs kļuvis par bērniem vēl draudzīgāku un aizraujošāku vietu, kur dizainu var radoši iepazīt jaunajā aktivitāšu studijā. Dizaina studija bērniem ļauj mazajiem muzeja apmeklētājiem izmēģināt spēkus keramikas, kinētikas, plakātu dizaina un aušanas jomā, sajust dizaina materiālu atšķirības un ieklausīties stāstos, ko atklāj interaktīvais skaļrunis «Babbit». Studija aicina saistošā veidā izzināt muzejā apskatītās tēmas un ģimenēm veidot ciešāku saikni ar dizainu ikdienā. Vairāk par šo ekspozīciju — šeit.
Produkti
«Aretai» skandu kolekcija «Contra»
Darba autori — Jānis Irbe, Edgars Zvirgzdiņš. Darba pasūtītājs — «Aretai»
«Aretai Contra» skandu kolekcija sastāv no trīs modeļiem — 350F, 200F un 100S. Īpaši izstrādāts skaņu viļņu virzītājs nodrošina plašu, vienmērīgu skaņas skatuvi ar dziļumu un fokusu, vienlaikus pievēršot uzmanību izlīdzinātai un konsekventai basu reakcijai. Līdzsvars starp tiešajiem un atstarotajiem skaņas viļņiem nodrošina telpisku klausīšanās pieredzi. Skandām ir minimālistisks melnbalts dizains, un skandu forma priekšzīmīgi atspoguļo to tehniskās īpašības. Vairāk par «Aretai Contra» — šeit.
Apģērbu kolekcija «Vaguely Latvian»
Darba autors un pasūtītājs — «Skarule»
Apģērbu kolekcija «Vaguely Latvian» ir dizaineres Sabīnes Skarules iepriekšējās kolekcijās aizsāktā stāsta par «garo laiku» turpinājums. Pandēmijas laika lēnais dzīves ritējums iedvesmoja autori pētīt cilvēku attiecības ar nekā nedarīšanu un to pavadošajām ilgām. Kā nekā nedarīšana, laika nosišana varētu būt auglīgāka par kaut kā darīšanu? Apģērbu kolekcija tapusi Latvijā, sadarbojoties ar vietējiem amatniekiem, kā arī eksperimentējot ar jauniem materiāliem un to savienojumiem.
Izglītojoša galda spēle «Izglāb rokrakstu»
Darba autori — Līga Rīga, Agrita Rinkeviča, Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzēji. Darba pasūtītājs — Līga Rīga
«Izglāb rokrakstu» ir izglītojoša galda spēle rakstītprasmes attīstīšanai bērniem no četru gadu vecuma. Spēles mērķis ir ieinteresēt bērnus rakstīt ar roku, kā arī aizraujošā veidā pievērst uzmanību pareizai drukāto un rakstīto burtu un to savienojumu rakstības apguvei jau agrīnā vecumā. Spēle veidota ierastā galda spēļu formātā — ar laukumu un 185 uzdevumu kartītēm. Katrā no tām ir iestrādāts QR kods, kas atklāj video animācijas. Tās viegli uztveramā veidā parāda, kā ir jāraksta katrs rakstītais vai drukātais alfabēta burts, kas pēc parauga jāatveido uz caurspīdīgas tāfelītes.
Militārais transportlīdzeklis «VR–1–FOX»
Darba autors — Edijs Ļaksa. Darba pasūtītājs — «VR Cars»
«VR–1–FOX» ir militārais transportlīdzeklis ar atvērta tipa virsbūvi, kas izstrādāts un izgatavots Latvijā pēc Nacionālo bruņoto spēku pasūtījuma. Šis auto ir unikāls ar tā veiktspēju, apvienojot sevī vieglā bagija manevrētspēju un apvidus auto izturību. Spējīgs doties pat visgrūtākajās bezceļu misijās, tas ir īpaši piemērots ātrai personāla un kravu transportēšanai. Auto dizainā iekļauts vēstījums par mērķtiecību, nepiekāpību un spēju adaptēties. Tā kā militārajam transportlīdzeklim jāsaplūst ar apkārtējo vidi, auto krāsojumu definējusi mūsu apvidum raksturīgā dabas ainava, kā arī NATO vadlīnijas.
Vide
Brūzis «Manufaktūra»
Darba autors — «Sampling» (Manten Devriendt, Liene Jākobsone). Darba pasūtītājs — «Realto Manufaktūra»
Brūzis atrodas vēsturiskā ražošanas ēkā, kas pielāgota alusdarītavas un bāra vajadzībām. Projekta koncepcijas pamatā ir arhitektu vēlme izcelt šīs necilās ēkas ilgo mūžu un dažādos laika periodos piedzīvotās pārbūves. Rezultāts estetizē atšķirīgās būvniecības pieejas un paņēmienus, papildinot tos ar jaunu, laikmetīgu uzslāņojumu, kas kārtējo reizi piemēro ēku citai funkcijai. Ēkas vizuālais tēls iecerēts kā ilgtspējas un atkārtotas izmantošanas manifestācija. Iekštelpu dizains ietver gan iepriekš lietotas, gan no ēkas teritorijā atrodamiem materiāliem izgatavotas mēbeles. Vairāk par «Brūzi Manufaktūra» — šeit.
Interjers «Saules aptiekas» zāļu pagatavošanas nodaļai
Darba autors — «Muud» (Dins Vecāns, Jurijs Kostirko, Raitis Štobe). Darba pasūtītājs — «Saules aptieka»
Pieci lieli skatlogi Rīgā, Brīvības ielā 68 ļauj ieskatīties farmaceita ikdienā, lai spītētu stereotipam, ka zāļu pagatavošana notiek tumšās laboratorijās. Koncepcijas izveides lielākais izaicinājums bija saglabāt un eksponēt vēsturiskā nama krāšņo interjeru un reizē nodrošināt sterilu darba vidi. Atbilde bija «kaste kastē» princips — nepieskaroties ģipša rotājumiem, ar metāla kvadrātcaurules konstrukcijā ievilktu caurspīdīgu aizsargmembrānu tika kopēta telpas forma. Balti krāsoto dekoru un melno līniju grafisko efektu papildina koši sarkani akcenti mēbelēs.
Izstāde «Telpa Nr. 13» ISSP Galerijā
Darba autori — Reinis Hofmanis, Aleksejs Beļeckis, Iveta Gabaliņa. Darba pasūtītājs — ISSP Galerija
Izstādes scenogrāfijas ideja ietver galerijas telpas arheoloģijas — esošo starpsienu, pieguļošās ārtelpas un skatlogu īpatnību — izmantošanu mākslinieka darba koncepcijas pastiprināšanai. Telpas pārveide izriet no fotogrāfa Reiņa Hofmaņa darbu sērijas, kurā fiksēti cilvēku pārveidoti publiski interjeri. Scenogrāfiskie risinājumi pārņem Hofmaņa cilvēka un vides attiecību vizuālos novērojumus par to, kā interjeru estētiskā un funkcionālā pārveide un pielāgošana radījusi savādi neloģisku, bet vienlaikus sirsnīgu iznākumu.
Izstāde «Snīkeri eko x ego»
Izstādes dizains — «Sampling» (Liene Jākobsone, Mantens Devrīnts, Luīza Stibe), grafikas dizains — Kirils Kirasirovs, kuratore — Elīna Sproģe, kuratoriālais atbalsts — Kristīne Liniņa, Kaspars Vanags, pētnieciskais atbalsts — Inga Vigdorčika, Mārtiņš Vesperis, Vineta Blitsone, izglītības programma — Ieva Laube, projekta vadība — Gerda Čevere–Veinberga. Darba pasūtītājs — Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzejs
Izstāde par snīkeriem Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejam ir eksperiments ārpus ierastā spēles laukuma. Ar sociālās vēstures paradoksiem izraibinātā sporta apavu attīstības gaita ļauj labāk izprast gadījumus, kad sabiedrības priekšstati par veselīgu dzīvesveidu veidojas patērnieciskā atkarībā no preču tirgus. Snīkeri ir gan vienkāršības un komforta simbols, gan sociālā prestiža aksesuārs, kuru par globālu kulta objektu padarījusi zīmolvedība. Izstādei atlasītie materiāli — no etnogrāfiskiem 19. gadsimta fetiša priekšmetiem līdz 3D printerim, kas turpina darināt jaunus eksponātus arī izstādes norises laikā, — veido starpnozaru pieejā balstītu vēstījumu, kas atspoguļo mijiedarbi starp sporta un kultūras industrijām, «veselā miesā vesels gars» mārketingu un ražošanas tehnoloģijām. Izstādes apskats — šeit.
Izstāde «Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR» Dizaina muzejā Londonā
Darba autors — «Ēter» (Kārlis Bērziņš, Niklāvs Paegle, Dagnija Smilga, Mārtiņš Starks). Darba pasūtītājs — Londonas Dizaina muzejs sadarbībā ar Zviedrijas Arhitektūras un dizaina centru «ArkDes»
Izstādes arhitektūra ir mēģinājums sintezēt ASMR (autonomā sensorā meridiāna reakcija) radošo lauku un tā bagātīgo materiālo pasauli apmeklētājam nolasāmā telpiskā valodā. Iedvesmojoties no spa kultūras, ūdens plūdums izstādē aizstāts ar laikmetīgo mediju plūsmām, cenšoties radīt drošības un privātuma atmosfēru publiskā telpā, kur lielāks cilvēku daudzums tiek izaicināts ļauties vienlaicīgai relaksācijai. Izstādes dizains piedāvā jaunu publisko telpu — akustiski piesātinātu vidi, kas ļauj izstādes apmeklētājiem iegrimt multisensorā pietuvinātas ieskatīšanās, klausīšanās un jušanas pieredzē. Vairāk par izstādi — šeit.
Ikviens interesents aicināts noklausīties finālistu prezentācijas 1. jūnijā plkst. 15.00 kinoteātra «Splendid Palace» Velvju zālē. Reģistrēties pasākumam — šeit.
Apbalvošanas ceremonijā 2. jūnijā plkst. 19.00 kinoteātrī «Splendid Palace» tiks paziņoti Latvijas Dizaina gada balvas 2023 uzvarētāji piecās kategorijās: produkti, pakalpojumi, komunikācija, vide un digitālie risinājumi. Katrā kategorijā tika pasniegta viena galvenā balva, savukārt LDGB 2023 «Grand prix» tiks pasniegta vienam no pieciem kategoriju uzvarētājiem. Tās ieguvējs saņems Latvijas Republikas Kultūras ministrijas naudas balvu — 2000 eiro. Katrs LDGB finālists saņems finālista diplomu. Reģistrēties pasākumam — šeit.
Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību.
Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi