Mūzikas pasaule ir plaša un neizsmeļama. Par to varam pateikties ne tikai izciliem mūziķiem, bet arī mūzikas instrumentu radītājiem — tiem, kuri seko senām instrumentu būves tradīcijām, un tiem, kuri tās izaicina. Sarunās ar mūzikas instrumentu un digitālo rīku meistariem no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas noskaidrojam viņu jaunumus un nākotnes ieceres.
Gļebs Divovs (Gleb Divov), makslīgā intelekta komponists «Musical Blockchain»
«Musical Blockchain» ir pirmais un šobrīd vienīgais mākslīgā intelekta (AI) komponists, kas rada skaņdarbus, iedvesmojoties no attēliem, gleznām, dzejas vai citiem avotiem. Rīks vienlaikus darbojas gan kā komponists, gan mūzikas instruments. Tā izveidotājs Gļebs Divovs «Musical Blockchain» raksturo precīzāk, saucot par «muzikālo partneri», ko var izmantot, piemēram, unikālai improvizācijai dzīvajos koncertos, veidojot dialogu starp mūziķi un AI. Lietuvā dzīvojošais Gļebs rīku radījis, iedvesmojoties no savas pasaules uztveres, kas ļauj saklausīt melodijas, skatoties uz mākslu un otrādi. Psiholoģisko modeli, kurā ir balstīts AI komponists, viņš veidojis, pētot mūzikas terapiju, mūzikas kompozīciju, psiholoģiju un matemātiku. Katra «Musical Blockchain» muzikālā interpretācija ir unikāla un, kas ir svarīgi, lai ģenerētu savu skaņdarbu, rīks neizmanto citu autoru mūziku.
Iļja Krūmiņš, mūzikas tehnoloģiju uzņēmums «Gamechanger Audio»
Latvijas uzņēmums «Gamechanger Audio» ir plaši pazīstams ģitārmūzikas pasaulē. Gan rokmūzikas, gan «indie» mūzikas skaņu bagātina viņu ražotie ģitāru pedāļi, kas ļauj modificēt un paplašināt ģitāras skanējumu. Uzņēmuma inženieru un mūziķu komanda cenšas izveidot jaunu, nekad nedzirdētu skaņu, attīstīt radikālus inženierzinātnes konceptus un radīt unikālu dizainu. Lai gan viņu specializācija ir ģitāru pedāļi, uzņēmums nebaidās iziet ārpus šīs kategorijas rāmjiem un izmēģināt ko jaunu. Tikko pārdošanā nonācis zīmola pirmais modulārais sintezators «Motor Synth MKII», kura galvenais skaņas avots ir astoņi elektromotori (līdzīgi tiem, ko izmanto dronos), ko var regulēt ar muzikālu precizitāti. «Gamechanger Audio» turpina darbu arī pie citu ideju attīstīšanas — top bungu mašīna, kā arī pilnīgi jauni ģitāru pedāļi ar modulāro sintezatoru elementiem.
Kaspars Endols, «Studio Vulgaris»
Ar cieņu pret etnogrāfisko mantojumu un kokles maigo un tīro skanējumu Kaspars Endols radījis minimāla dizaina kokli, kas atbilst mūsdienu prasībām pret funkcionalitāti. Melnā «Kokle.lv» instrumenta korpuss ir ieliekts, tādējādi samazinot novilkto stīgu radīto spriedzi un nepieciešamību pēc biežas stīgu skaņošanas. Atšķirībā no klasiskajām koklēm šai koklei nav arī tapu — stīgas ir nospriegotas pašā kokles korpusā. Šāds risinājums ir ergonomiskāks un ērtāks instrumenta spēlētājam. Kaspars uzsver, ka ir svarīgi saglabāt kultūras vērtības, taču, lai tām piesaistītu jaunāko paaudžu uzmanību, vērtībām jāiemieso mūsdienām atbilstoša kvalitāte un estētika.
Rihards Valters, etnogrāfisko kokļu meistars
Kokļu meistars Rihards Valters ir viens no Latvijas tradicionālo mūzikas vērtību aizstāvjiem, kura darbs ar etnogrāfiskajām divpadsmit stīgu koklēm sākās aiz tīras patikas pret instrumenta skanējumu. Riharda mērķis atrast īsto, reiz dzirdēto kokles skaņu virzīja viņu izmēģināt un attīstīt savus kokles veidošanas paņēmienus. Pašlaik Rihards strādā pie elektroakustiskās kokles izgatavošanas, kurā koka tapu risinājums, kas ļauj saglabāt mīksto, etnisko skaņu, tiks savienots ar elektroniku, lai iegūtu plašāku, skatuvei piemērotu skanējumu. Rihards Valters ir ne tikai izcils kokļu meistars, bet arī izstāžu un pasākumu rīkotājs, kurš saved kopā citus mūzikas instrumentu meistarus. Viņš uztur arī Facebook lapu «Mūzikas instrumentu būve Latvijā», kurā var iepazīties arī ar citiem latviešu mūzikas instrumentu izgatavotājiem.
Indreks Lauls (Indrek Laul), klavieru ražošanas uzņēmums «Estonia»
«Estonia» ir vienīgā klavieru ražotne Baltijā ar specializāciju klasisku Eiropas stila flīģeļu (grand piano) izgatavošanā. Uz jautājumu par jaunākajiem uzņēmuma produktiem «Estonia» vadītājs Indreks Lauls atbild, nevis stāstot par jauno klavieru pasūtījumiem, bet atklājot radikālās izmaiņas rūpnīcas enerģijas infrastruktūrā. Reaģējot uz ekonomisko nestabilitāti, gāzes un elektrības cenu kāpumu un karu Ukrainā, uzņēmums veicis ieguldījumu jaunās iekārtās un izejvielu nomaiņā. Agrāk izmantotās dabas gāzes vietā uzņēmums sācis lietot sašķidrināto propāna gāzi, ko iegūst Zviedrijā un Polijā. Uzstādīta arī kokskaidu putekļu savākšanas sistēma, kas ļauj klavieru ražošanā radušos blakusproduktus izmantot enerģijas ieguvei. Šīs izmaiņas ne tikai samazina izmaksas — tās nodrošina mazāku ražošanas procesa ietekmi uz vidi, liek lietā vietējos resursus un atbalsta Eiropas ekonomiku. Lai gan ierasti lielākais pieprasījums pēc klavierēm ir pāri okeānam, Indreks stāsta, ka daži «Estonia» flīģeļi atrodas arī Latvijā un sūta sirsnīgu sveicienu latviešiem!
Dāvids Kļaviņš, klavieru ražošanas uzņēmums «Klavins Piano»
Atšķirībā no kaimiņiem Igaunijā, kas piekopj tradicionālas klavieru būves metodes, Dāvids Kļaviņš tās izaicina, izgatavojot līdz šim neredzētas un nedzirdētas klavieres, to vidū unikālās «Una Corda» un četrus metrus augstu flīģeli. Meistars novērtē funkcionalitāti un izcilu skanējumu, tādēļ viņa klavieru būve balstās principā — forma seko funkcijai. To ilustrē viņa radīto instrumentu pilnībā vai daļēji atsegtie korpusi, kas ļauj apbrīnot gan klavieru mehānisma darbību, gan iegūt neierobežotu skanējumu. Pašlaik meistars kopā ar britu pianisti Sāru Nikolsu (Sarah Nicolls) strādā pie projekta «Future Piano», kura mērķis ir izveidot modernu, vieglu un kompaktu vertikālo flīģeli, saglabājot instrumentam raksturīgo plašo skanējumu.
Ģirts Ozoliņš, mūzikas tehnoloģiju uzņēmums «Erica Synths»
Latvija var lepoties ne tikai ar tradicionālās mūzikas sasniegumiem, bet arī ar pasaulē atzītajiem Ģirta Ozoliņa vadībā Latvijā izstrādātajiem un ražotajiem «Erica Synths» modulārajiem sintezatoriem — elektroniskās mūzikas instrumentiem, ko veido dažādi moduļi, kurus kombinējot katrs var radīt unikālu elektroniskās mūzikas darbu. Zīmola jaunākais produkts «Syntrix II» ir atjaunota pirms diviem gadiem radītā modeļa «Syntrix I» versija, kuru iedvesmojis klasiskais 1970. gadu modulārais analogais sintezators «Synthi AKS».
Viedokļi