Par Latvijā radītu inovatīvu sporta inventāru nedzirdam bieži, taču vienu no Gada balvām dizainā šogad ieguva iepriekš neredzēts slēpošanas uzlabošanas rīks «Againer». Tās ir kājas aptverošas skavas ar amortizatoriem, kas ļauj izbaudīt kalnu slēpošanu ilgāk, kā arī palīdz trasē atgriezties sportistiem pēc traumām, jo atslogo ceļu locītavas, mazina muskuļu nogurumu un muguras sāpes. Par produkta ilgo tapšanu un neatlaidīgo virzību aizrobežu sporta arēnā stāsta «Againer» komandas pārstāvis, biznesa attīstības vadītājs Valdis Valeika.
Tie, kas nodarbojas ar kalnu slēpošanu, labi pazīst smeldzošās sāpes, kas rodas pie slodzes nepieradušos kāju muskuļos jau pēc pāris garākiem nobraucieniem. Daudzus sportot gribētājus ierobežo dažādi ceļu locītavu ievainojumi. Šīs problēmas risina «Againer», kas spēj slēpošanas laikā samazināt spiedienu uz ceļgaliem pat par 60%. Melni oranžais komplekts sastāv no kājas aptverošiem poliamīda rāmjiem, regulējamiem amortizatoriem un vairākiem stiprinājumiem. To var valkāt vai nu virs slēpošanas biksēm, vai noslēpt zem tām. «Againer» vārdā iekodēta tā būtība — traukties lejup pa kalnu atkal un atkal.
No idejas līdz produktam 10 gados
Sākotnējā ideja par slēpošanas uzlabošanas rīku inženierim Aleksandram Smertjevam radās, kad motobraucēja karjeras laikā gūtās traumas viņam vairs neļāva pievērsties slēpošanai tik dedzīgi kā pirms tam. Aizrautīgs izgudrotājs būdams, pirmos prototipus Aleksandrs izveidoja no tērauda caurulēm savā garāžā. Kādu dienu, lai atjaunotu motocikla dzinēju, pie Aleksandra ieradās viņa šī brīža «Againer» komandas biedri Jānis Valeika un Valdis Valeika, kuri pamanīja izgudrojuma potenciālu. «Izdomājām, ka būtu interesanti šo projektu komercializēt, lai tas kļūtu pieejams plašākam lietotāju lokam. Kad bijām uzbūvējuši kādus piecus prototipus, sapratām, ka tas ir kļuvis nopietni un rīku vajag attīstīt tālāk — sākām virzīties uz plastmasas produktu, domāt par zīmola izveidi, mārketingu, iepakojumu, instrukcijām — visu, kas vajadzīgs sporta inventāram,» atceras Valdis Valeika.
Rēzeknes biznesa augsne un Somijas ražotājs
Kad vairākos prototipu izstrādes mēģinājumos tika apjausts, ka plastmasa ir materiāls, kas radīs perfektu funkcionalitātes un komforta kombināciju, tika izveidoti detaļu 3D modeļi un sākta prototipēšana ar FDM printeri, lai iegūtu taustāmus dizaina paraugus. Latvijā to varēja izdarīt tikai vienā vietā — Latgales aparātbūves tehnoloģiskajā centrā Rēzeknē. Šeit «Againer» komanda pieteikusies arī biznesa inkubatoram «Ideju viesnīca», kur uzņēmums ieguvis darba telpas, mentoringu, grāmatvedības pakalpojumus, juridisko adresi un visu pārējo, kas atvieglo biznesa uzsākšanu.
Gadu laikā uzbūvēts ap 15 prototipu, taču intensīva produkta attīstība norit pēdējos septiņus gadus. Pirmais funkcionālais tērauda prototips svēris 4 kilogramus, taču šodien ražotais plastmasas produkts — vien 1,4 kg.
«Againer» detaļas tiek ražotas, izmantojot metāla presformas, kurās ar lielu spiedienu tiek iespiesta karsta plastmasa, kas tad ieņem vajadzīgo formu. Nepieciešamās precizitātes un mazo apjomu dēļ Latvijā ražotāju nav izdevies atrast, un pašlaik slēpošanas rīka plastmasas daļas tiek izgatavotas Somijā, bet montāža notiek ražotnē Rīgā. «Againer» ir vairāk kā 5 pašmāju apakšuzņēmēji — Latvijā tiek izgatavotas visas kniedītes un amortizatora slēdži, šūtas somas, drukātas instrukcijas un iepakojums, arī pulverkrāsošana notiek tepat. «Jā, mums ir svarīgi, ka tas viss tiek darīts Latvijā, bet tas var notikt tikai tad, ja cilvēkiem ir atbilstošas zināšanas un viņi saprot, ko dara,» stāsta Valdis.
Ražošana presformās Somijas uzņēmumā ir tehnoloģiski sarežģīts un dārgs process, kuram biznesa inkubators palīdzējis piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu. Tā gan ir tikai maza daļa no visa projektā investētā — pašlaik «Againer» attīstību atbalsta vietējais biznesa eņģelis, kuru Valdis nevēlas atklāt. Papildus tiek meklētas arī jaunas finansējuma iespējas priekšdienām.
Komandas darbs
«Nav viegli atrast vietējos speciālistus, kas šādai ierīcei spētu izstrādāt dizainu un tehnoloģiju. Viens ir uzzīmēt visu uz lapas, bet pavisam kas cits — konstruēt tā, lai tas pēcāk strādātu, kā iecerēts. Veidot produktus, kas ir ārpus kokrūpniecības, standarta metāla izstrādājumiem, elektronikas un farmācijas, Latvijā ir ļoti, ļoti sarežģīti,» apgalvo Valdis. Dizaina izveidei piesaistīts birojs «In4 Design» ar dizaineriem Svjatoslavu Aļeiņikovu un Artjomu Bugo, bet tehnisko pusi izstrādājuši inženieri Aleksandrs Smertjevs un Jānis Valeika. Nav izpalikušas arī konsultācijas ar sporta ārstiem un fizioterapeitiem, ortopēdijas un sporta aizsardzības speciālistiem, turklāt komandai pievienojies Andris Dieviņš, kuram ir izglītība sporta medicīnā. Andris ir arī pieredzes bagāts biznesa treneris, kurš vienmēr palīdzējis komandā uzturēt cīņas sparu.
«Againer» vārds radīts kopā ar komunikāciju aģentūru «Larsoni», izskatot ap 200 variantu un strādājot pie zīmola izveides. Aģentūras direktora Normunda Baķa vadībā izvēlēts «Againer», kas pauž ideju par atgriešanos trasē atkal un atkal un kam angļu valodā ir laba konotācija. Bijis skaidrs, ka jāpadomā arī par atbilstošu iepakojumu un saprotamām lietošanas instrukcijām četrās valodās, kuru izveidē pieaicināti profesionāli grafikas dizaineri un tulki. Nepieciešamo tirdzniecības aprīkojumu izveidojis Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzējs Jānis Kārkliņš, kura dēls Pēteris Kārkliņš savukārt veidojis dažādus reklāmas materiālus.
Austrijas populārākajos kūrortos
Lai gan «Againer» tikai uzsāk savu pirmo īsto ziemas sezonu, tas jau atrodams divdesmit Austrijas slēpošanas kūrortos. Austrija kā pirmais eksporta tirgus nav izvēlēta nejauši: «Tur ir ārkārtīgi daudz slēpošanas kūrortu, un izmaksas ir saprātīgā līmenī. Citām valstīm ir savas īpatnības — Šveicē ir augsta ievedmuita, Itālijā nepastāvīgi tirgotāji, bet Francijā nelabprāt runā citā valodā. Austrijā uzņēmumam jau bija personīgi kontakti un iepriekšēja pieredze,» Valdis uzskaita iemeslus.
Pārdošanai gatavs modelis tika izveidots šī gada pavasarī, un tūlīt pēc tam pirmie eksemplāri nonāca Austrijas veikalos.«Sapratām, ka nepieciešama ļoti precīza tirgotāju apmācība — jāizstāsta visas produkta nianses, un tas kopīgi jāizmēģina uz kalna, citādi nebūs pārdošanas rezultātu — «Againer» ir tipisks «try and buy» produkts. Veikalnieki, pirmo reizi dzirdot par «Againer», ir lielā neizpratnē, jo tas ir kas pilnīgi jauns, un cilvēkiem grūti iedomāties, kā tas darbojas,» klāsta Valdis. Latvijā par «Againer» pagaidām zina tikai paziņu lokā. Komanda neatsaka arī Latvijas sporta veikaliem un nomas punktiem, taču patlaban ir izvēlējusies citu stratēģiju — vispirms iekarot Eiropas sporta tirgu, jo «kad aizies tur, tad aizies arī Latvijā».
«Againer» komanda izvēlas piedalīties nelielās sporta inventāra izstādēs, piemēram, Zalcburgas ÖSFA, kur iespējams veidot tiešus kontaktus ar mazumtirgotājiem. ISPO mese, kurā gozējas sporta industrijas grandi, «Againer» pagaidām vēl ir par lielu un dārgu. Valdis piebilst: «Pašlaik mēs paši nodarbojamies ar «Againer» distribūciju, jo izplatītāju vēl nevaram atļauties. Mēs arī zinām, ka pašreizējā stadijā neviens labāk par mums nevarēs izskaidrot to, kā produkts darbojas.» Produkta idejai un testa braucieniem atsaukušies arī vairāki Eiropas kalnu slēpošanas žurnāli, jo kardināli jaunu produktu nozarē parādās maz.
Konkurences nav
Arī konkurentu uzņēmumam šobrīd pasaulē vēl nav — Valdis zina stāstīt, ka pastāv viena tikpat liela kompānija Anglijā, kas arī pievērsusies līdzīga rīka izveidei, tomēr tas atšķiras no «Againer». Ir manīti pāris izgudrotāji, kuru produkti ir tādu prototipu līmenī, kādā «Againer» bijis pirms gadiem septiņiem. Reizē apgrūtina tas, ka pasaulē šādam produktam vēl nav izveidojies tirgus — ja cilvēki vēl nezina par rīka esamību, tam nav arī pieprasījuma.
Produkta aizsardzībai izvēlēta stratēģija — tehniskais patents, dizainparaugs un preču zīme. Tehniskais patents aizliedz citām kompānijām ražot un pārdot šāda tipa produktu, bet dizainparaugs un preču zīme aizsargā «Againer» pret kopēšanu. Tā kā «Againer» nav ārstnieciska ierīce vai aizsargaprīkojums, īpaša sertifikācija tam nav nepieciešama.
«Againer» komplekta mazumtirdzniecības cena Eiropā ir 799 eiro.Produkta izmaksas veido pētniecība, izstrāde, izmēģinājumi, ražošana, piegāde, mārketinga pasākumi, pārdošana, apdrošināšana, administrācija, un jābūt arī peļņai. Šoziem «Againer» komanda apņēmusies nodoties Eiropas iekarošanai un mēģināt uzsākt ceļu ASV ziemas sporta inventāra tirgū, bet nākampavasar — noslēgt jaunus darījumus turpmākajiem pasūtījumiem un rast papildu investīcijas vasaras ražošanas ciklam. Tikmēr nepārtraukti tiek meklēti potenciālie tirgotāji un plānoti produkta uzlabojumi. Ticību «Againer» panākumiem vieš komandā apvienotās dažādu nozaru zināšanas, kā arī acīmredzami spēcīgā vēlme izdarīt visu, kā pienākas, — no amortizatora slēdzīša līdz zīmējumiem lietošanas pamācībā.
Viedokļi