Līdzās pieaugušo modes zīmoliem Latvijā arvien pamanāmāki kļūst bērnu apģērbu ražotāji. Gaumes un kvalitātes kombinācija veiksmīgākajiem palīdzējusi kļūt pazīstamiem arī ārzemēs un pavērusi durvis eksportam.
Domājot par modi bērniem, atduramies pret divām neapgāžamām patiesībām. Pirmā, praktiskākā, ir tā, ka bērni aug ātri un nepaiet ne sezona, kad krekliņš sniedzas tikai līdz nabai un bikses vairs nenosedz potītes. Mazie mēdz arī vārtīties smilšu kastē un noķēpāties ar šokolādi, tātad jaunas drēbes ir vajadzīgas bieži. Otrā atziņa — vecāki vēlas sniegt bērniem pašu labāko un skaistāko. Pašmāju modes dizaineru piedāvājums ir plašs, un tajā ir gan tērpi bērnišķīgi dzīvespriecīgās krāsās, gan atturīga stila apģērbi, gan ikdienai, gan svētku reizēm.
Nevis «Hello Kitty», bet «Hebe»
Hospitāļu ielas sākumā apmeklētājus sagaida veikaliņš ar krāsainiem kaķīšiem izkārtnē, un jau pavisam ātri top skaidrs, ka zīmola «Hebe» kaķim, kas ir galvenais tā tēls, ir personība. Ar mērķi piedāvāt ērtus ikdienas apģērbus, kuri patiktu gan bērniem no dzimšanas līdz 12 gadu vecumam, gan viņu vecākiem, zīmolu «Hebe» 2011. gadā izveidoja Inga Blumberga. Apģērbu kolekciju «odziņa» ir Latvijas mākslinieku piesaistīšana ilustrāciju radīšanā, kuras pēcāk pārtop audumu apdrukās. Kaķus, lapsas un lidmašīnas zīmējušas mākslinieces Kristiāna Kalniņa, Maija Līduma un Līga Kitchen — pieredzes bagātas un profesionālas ilustratores.
Šobrīd «Hebe» sadarbības partneri ir Zviedrijā, Dānijā, Somijā, Šveicē, Austrijā, Beļģijā, Nīderlandē, Japānā, Krievijā, Lielbritānijā, Polijā, tomēr sadarbību ar laiku plānots paplašināt, meklējot jaunus kontaktus, veikalus un aģentus. Jautāta par galvenajām atziņām, kas gūtas biznesā, uzņēmuma pārstāve Ilona Leduskukaine atklāj, ka tādu ir ļoti daudz: «Pirmkārt, ir tiešām daudz jāstrādā, lai panāktu atpazīstamību gan Latvijā, gan ārzemēs. Ir jāmeklē sadarbības partneri un jānodrošina regulārakomunikācija ar esošajiem. Otrkārt, mūs tiešām pārsteidza, cik ļoti atšķiras gaumes dažādās valstīs — tas, ko ļoti labi pērk Zviedrijā, neinteresē Francijas klientus, savukārt Latvijas pircēji izvēlas pavisam citus produktus, salīdzinot ar Skandināviju vai Nīderlandi. Treškārt, sapratām, ka ir ļoti svarīgi parādīties lielajos ārzemju žurnālos un blogos.» Ilona lepojas, ka zīmols «Hebe» pabijis gan itāļu žurnālā «Collezioni Baby», gan vācu«Luna». «Hebe» regulāri piedalās arī starptautiskajās nozares izstādēs, piemēram, «CPH Kids» Dānijā, «Playtime Paris» Francijā, «Pitti Bimbo» Itālijā, «CPM Moscow» Krievijā, no kurām pēdējā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu izveidotais Latvijas stends saņēmis lielu interesi. «CPM» ir lielākā un prestižākā modes izstāde Krievijā un NVS valstīs, kuru ik gadu apmeklē vairāk nekā 16 tūkstoši iepircēju. Tajā piedalījās arī «Leny Tomy Factory», «Aristocrat Kids», «Paade mode», «BeeKid», «Petra.lv», «Dress Code» un «La’Lina». Jautājot, kas veido «Hebe» zīmola unikalitāti citu vidū, Ilonas atbilde ir vienkārša: «Viss, ko mēs darām ar «Hebe», ir nedaudz atšķirīgs — sākot ar dizainu un beidzot ar mūziku modes skatēs.»
Dabisks ir skaists
Par dabiskiem, augstvērtīgiem materiāliem un funkcionāliem piegriezumiem piedomāts Lindas Raitumas pērn izveidotā zīmola «Paade Mode» ražotajā produkcijā. Vārds «Paade» cēlies no latviešu «pādes» – vārda, kādā latvieši saukuši tikko nokrustītu bērnu. Kopā ar logo attēloto dzērves simbolu zīmols skaidri pauž uzņēmuma galveno pārliecību — ««Paade Mode» rada apģērbu cilvēkiem ar Latviju sirdī, cilvēkiem, kam kultūra ir vērtība». Tradicionāli motīvi apģērba dizainā atklājas smalki – adījumu pīnēs, klasiskajā, taču vienlaikus mūsdienīgajā krāsu gammā. Apģērbu modeļi, no kuriem vairākiem doti dabas elementu nosaukumi — «Flora», «Fauna», «Mežs» — nopērkami, sākot no 35 eiro par legingiem līdz 95 eiro par siltu mētelīti. «Katrs bērns ir vislabākā pasaules daļa,» teikts «Paade Mode» mājaslapā un, lai arī gaumīgās drēbes tīkotu iegūt ne viens vien pieaugušais, tās radītas bērniem no dažu mēnešu līdz astoņu gadu vecumam.
Pusotra gada laikā «Paade Mode» guvusi ievērojamus starptautiskus panākumus, atrodot sadarbības partnerus Somijā, Francijā, Itālijā, Izraēlā, Nīderlandē, Ķīnā un Dienvidkorejā.Ar Eiropas Savienības un Eiropas Reģionālās attīstības fondu atbalstu «Paade Mode» kolekcijas regulāri tiek prezentētas izstādēs ārzemēs. Nākamā gada janvārī 2014. gada rudens–ziemas kolekcija tiks prezentēta «Playtime Paris». Nokļūšana cienījamu žurnālu lappusēs ir prestiža jautājums — «Paade Mode» ievērojuši virkne blogu, kā arī tādi izdevumi kā pasaulē vadošie bērnu modes un dzīvesstila žurnāli «La Petite Magazine», «Papier–mâché» un «Milk».
Ģimenes lieta
Apģērbi no dabiskiem materiāliem — ekoloģiskas kokvilnas, piena kokvilnas vai bambusa kokvilnas ir uzņēmuma «BeeKid» vizītkarte. Latvijā tapušās kolekcijas raksturo funkcionalitāte un komforts. Sārtās, ziloņkrāsas un zilganās strīpas un bites, kas rotā drēbes, ir zīmola dizaineres un vadītājas Renātes Zandersones ideja. Renātes izstrādātā «latviešu ģimenes vienotības koncepta zīmola» produkcija kopš darbības sākuma 2010. gadā iekļuvusi Baltijas valstu, Japānas, Krievijas, Nīderlandes, Apvienotās Karalistes, Vācijas un ASV tirgos. Savā strīpainībā nedaudz atgādinot bērnu modes ikonu «Polarn. O. Pyret», «BeeKid» lepojas ar rotaļīgu, taču ne bērnišķīgi tradicionālu ziemeļniecisku dizainu. Papildus bērnu rāpulīšiem, krekliņiem un citiem ikdienas tērpiem, ģimenes sajūtas radīšanai zīmols piedāvā arī legingus, kleitas mammām un jakas un kapučkreklus abiem vecākiem.
Pārmantot eleganci
Zīmola «Aristocrat Kids» pirmsākumi meklējami pirms pieciem gadiem, kad tika izveidots zīmols «Cherry Blossom Kids». Katrai tā kolekcijai bija divas daļas — «Colorlicious» un «Aristocrat». Vadītāja Dace Zvirbule atklāj, ka sākotnēji bija plānots attīstīt «Colorlicious» — vieglu, jautru, vidusmēra zīmolu bērniem, tomēr tieši svinīgais, «aristokrātiskais» dizains saņēmis visvairāk komplimentu. Uz esošajiem pamatiem jaunā kvalitātē šī gada janvārī izveidots «Aristocrat Kids». Tāpat kā katra kolekcija ar jaunu pasaku turpina iepriekšējo, tā arī apģērbs tiek radīts tā, lai tiktu nodots no paaudzes paaudzē. Apģērbu šūšanā tiek izmantoti zīds, kokvilna, kašmirs, vilna un citi augstvērtīgi materiāli. Uzņēmuma mērķis ir ar katru kolekciju arvien vairāk pietuvoties tam, lai auduma izcelsmei varētu izsekot no pašiem tā pirmsākumiem. Šogad uzsākta sadarbība ar Latvijas aitu audzētavu, tādējādi sekojot līdzi merīnvilnas kvalitātei no tās iegūšanas līdz apstrādes procesam un gala produktam. «Aristocrat Kids» 11 cilvēku komandai rūp sociāli atbildīgs bizness — zīmols iesaistījies projektos «Labie bērnu gardumi» un «Saulainas Dienas», kuru ietvaros izveidoti īpaša dizaina T krekli, un visi ieņēmumi no pārdošanas ziedoti Bērnu klīniskajai universitātes slimnīcai. Savukārt ārējo tirgu apgūšana pašreiz sākta ar Krieviju, Itāliju, Norvēģiju un Nīderlandi.
«Elpojam dziļi,» saka Dace, jautāta par vērtīgāko atziņu, kas gūta, biznesam attīstoties, «svarīgi iemācīties izskaitīt līdz desmit vai pat līdz simts, ja ir tāda nepieciešamība. Visam ir savs laiks, un nokavēt mēs šajā dzīvē nevaram neko.» Domāšana ilgtermiņā ir veiksmīgas uzņēmējdarbības pamats.
Viedokļi