Dizains un foto — Aleksejs Muraško

Arhitektūras grāmatas Latvijā ir retums, tāpēc uzņēmuma «Roche» korporatīvais izdevums par pērn atjaunoto Miera ielas ēku ir nozīmīgs notikums Latvijas grāmatniecībā. Rūpīgi atlasītais saturs un atjautīgais Alekseja Muraško dizains veido unikālu stāstu par ēkas vēsturi no 20. gadsimta trīsdesmitajiem gadiem līdz mūsdienām.

Ziņas Elīna Lībiete 22. februāris, 2021

Funkcionālisma celtni Miera un Palīdzības ielu stūrī 1932. gadā kā Rīgas filiāli uzbūvēja Šveices farmācijas uzņēmums «Roche». Aleksandra Klinklāva projektētā ēka ar racionālo konstruktīvo izkārtojumu un askētisko, horizontāli dalīto fasādi bija viena no pirmajām «Roche» pasūtītajām modernisma ēkām un iezīmēja jaunu kursu uzņēmuma biznesā.

 

Ēku raksturo starpkaru periodam inovatīvas konstruktīvās metodes un augstas kvalitātes būvmateriāli, tostarp Vācijā ražotās «Siegersdorfer» būvkeramikas plāksnes, kas lietotas fasādes apdarē. Taču ēkas lielākais lepnums ir kāpņu telpa, kas savienoja noliktavas un veikalu pirmajā stāvā ar birojiem un reprezentācijas telpām otrajā stāvā. Liektās ozolkoka kāpnes, ieejas durvis un tumši beicēta bērza panelējums divu stāvu augstumā uz maņām nostrādā kā viens veselums — piesātināts un monumentāls. Šī kāpņu telpa iekļauta arī starp 100 Latvijas nozīmīgākajiem dizaina objektiem grāmatā un izstādē «Tieši laikā. Dizaina stāsti par Latviju».

Vēsturiskās ēkas atjaunošana 2018. gadā konkursa rezultātā tika uzticēta arhitektu birojam «Didrihsons arhitekti». «Mēs centāmies ēkai piešķirt jaunu vērtību, minimāli iejaucoties esošajā struktūrā. To panācām, kontrastējot jauno ar veco — pabeigtajā ēkā šis dalījums ir skaidri redzams un piedod īpašu šarmu,» grāmatā «The Homecoming» raksta biroja vadītājs Gatis Didrihsons. Atjaunojot ēku, «Didrihsons arhitekti» ir izcēluši vēsturiskās vērtības, nenomācot tās ar jaunpienesumiem. Ēkā pilnībā atjaunota vēsturiskā kāpņu telpa un fasādes, saglabāti oriģinālie logi un radiatori. Atjaunošanas laikā veikta arī ēkas līmeņa izlīdzināšana. Ņemot vērā, ka viens no būves stūriem bija nosēdies par 60 centimetriem, līmeņošana bez vēsturiskās substances zudumiem ir pārsteidzošs sasniegums, ko eksperimentālā kārtā izdevies realizēt ar visinovatīvākajām tehnoloģijām.

 

«Roche» biroja telpas un inovāciju laboratorija izkārtotas ap vēsturisko konstruktīvo kodolu — kāpnēm un koridoru, izmantojot vēsturiskā plānojuma fleksibilitāti. Mansarda stāvs un terase izbūvēti, pēc iespējas mazāk iejaucoties ielu fasāžu proporcijās un atsaucoties uz Klinklāva projektu — viņa iecerētais jumts bijis augstāks un proporcijās tuvāks «Didrihsons arhitekti» pārbūvei nekā 1932. gadā uzbūvētais.  Rezultātā otrā elpa, kas ēkai piešķirta, atdzīvina arī tās funkcionālisma garu.

«Aleksandra Klinklāva ēka ir neliela, taču ļoti rūpīgi projektēta struktūra. Plašāka iekšpusē, nekā varētu gaidīt garāmejot. (…) Telpas ierobežojumu dēļ dokumentēt atjaunoto ēku ir izaicinājums — nodot smalko proporciju skaistumu nav viegli.» Tā tiek ievadīta grāmatas dizainera Alekseja Muraško foto eseja, kas noslēdz Miera ielas namam veltīto izdevumu. To pašu varētu teikt arī par šo grāmatu, kas aptver iespaidīgu materiālu klāstu un šķiet izplešamies, līdz ko paver tās vāku. Grāmatas saturs ir bagātīgs, taču neviendabīgs — savērpt vēsturiskās un mūsdienu fotogrāfijas, rasējumus, kartes, dokumentālos materiālus un vēsturiskas atkāpes vienotā stāstījumā, visticamāk, nav bijis vienkāršs uzdevums. Tas atrisināts, atvasinot no fasādes flīžu apdares režģi, kas ne tikai piesaka sevi uz grāmatas priekšējā vāka, bet kalpo par ietvaru katram atvērumam. Grāmatā vilktas arī tonālas paralēles ar ēkas eksterjeru un interjeru. Tās kulminē dažādu platumu starplapās, kas satur galvenos pagriezienus ēkas liktenī un veido vizuālu atsauci uz tās sirdi — vēsturisko kāpņu telpu.

Grāmatas veiksmes stāstā lielu lomu spēlē arī «Roche» iespaidīgais arhīvs, kura materiālos būves vēsture dokumentēta pārsteidzoši detalizēti. Nestabilās grunts dēļ ēkas būvniecība tika iemūžināta fotogrāfijās, kas tagad paver neierastu skatu uz trīsdesmito gadu celtniecības procesu. Šos un citus attēlus Aleksejs sev raksturīgā perfekcionismā ir uzlabojis ar neirotīklu programmatūru, kopā ar «Roche« radot unikālu stāstu par ēku, kas nu jau var pretendēt uz funkcionālisma parauga statusu.

 

Dažus grāmatas «The Homecoming. Roche in Riga: a Historic Remediation» («Atgriešanās. Roche Rīgā: vēsturiska atjaunotne») eksemplārus vēl iespējams iegādāties veikalā «Mr. Page». Šobrīd norit darbs pie neliela metiena izdošanas latviešu valodā.