Jaunās laikmetīgo rotu mākslinieces Alises Tālbergas maģistra darbs Latvijas Mākslas akadēmijā ir smalki nostrādāta rotaslietu kolekcija «Iekāpt tajā pašā upē, atkārtojums». Diplomdarbu izstādē «DDD 2017» tā izceļas gan ar neparastu materiālu kombināciju, gan vizuāli efektīgu kolekcijas prezentāciju.
Alise Tālberga, kura šogad absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Metāla dizaina nodaļas maģistrantūru, jau studiju laikā bijusi aktīva rotu mākslas nozarē. Viņa papildinājusi zināšanas un prasmes studiju apmaiņas programmā un praksē Barselonā, piedalījusies vairākos konkursos, kā arī izstādēs, tostarp mākslas galerijas «Putti» izstādē «Guļot nomodā», kur šī gada pavasarī Alises rotas bija skatāmas līdzās jaunās rotaslietu dizaineres Maijas Vītolas darbiem.
Savukārt diplomdarbā Alise piedāvā rotu kolekciju «Iekāpt tajā pašā upē, atkārtojums», kuras nosaukums atvasināts no sengrieķu filozofa Heraklīta pazīstamā teiciena «divreiz vienā upē neiekāpsi». Tomēr jaunā dizainere tiekusies apstādināt laiku un darba radīšanā iedvesmojusies no personiskas pieredzes — situācijas, kurā pēc ilgākas prombūtnes no ierastās vides, Alise tajā atgriezusies un pārdomām, ko šis radījis šis stāvoklis.
Veidojot rotu kolekciju, autore nosacīti vienkāršās uzbūves dzīvnieku, koralli, salīdzinājusi ar cilvēku, tā paužot pārliecību, ka Visumā viss ir saistīts un veidots pēc līdzīgiem principiem pat tad, ja dažkārt šī līdzība nav tik viegli saskatāma.
«Lielās ūdenstilpnes var uztvert kā citu pasauli. Strādāju ar šo vidi kā bāzi, par papildelementiem izvēloties koraļļus, jo tie ir ļoti trausli un jutīgi, augot veido sazarojumus un mazas aliņas. Tie ir atkarīgi ne tikai no ūdens, bet arī no ciešajām attiecībām ar aļģēm, kas tos apgādā ar barību un piešķir korallim spilgto krāsu. Interesanti, ka lielu daļu koraļļa identitātes veido tas, ar ko tas ir izveidojis attiecības,» Alise dalās pārdomās, kas bijušas rotu kolekcijas radīšanas pamatā.
Kolekciju «Iekāpt tajā pašā upē, atkārtojums», kurā izmantots sudrabs un silikons, veido divas kaklarotas, trīs veidu auskari un piespraude. Tās formas imitē ūdens straumes plūdumu, bet tekstūrai piešķirta sūkļveida faktūra. «Kolekcijā vēlējos iesaistīt kādu jaunu un interesantu materiālu. Dažādu eksperimentu rezultātā nonācu līdz silikonam, kas parasti tiek izmantots rotu izgatavošanas procesā, lai noņemtu formas. Piešķīru šim materiālam jaunu vērtību. Tas raksturo manu maģistra darba būtību kopumā — centos uzsvērt darba procesa nozīmīgumu, pētīju, kā un kāpēc darba gaitā pieņemu noteiktus lēmumus, ko tie simbolizē un atklāj man pašai,» stāsta Alise.
Līdz 8. jūlijam Alises rotas apskatāmas Dizaina diplomandu dienu izstādē «DDD 2017» LMA. Diplomdarbs izceļas ar pārdomātu stenda noformējumu — instalāciju, kurā autore vēlējusies ietvert «tīrību, dzidrumu, caurspīdīgumu un nelielu devu dramatiskuma, kuru veido lampas». Tā ir abstrakta vide, kurā šķietamajam mieram blakus esošs ir arī konflikts un pārdzīvojums.
Alises Tālbergas maģistra darba vadītājs ir LMA docents Vents Āboltiņš.
Alise Tālberga tuvākajā nākotnē plāno uzturēties Vīnē, lai iedvesmotos jauna radošā darba sākumam. Alise strādās pie savas mākslinieciskās identitātes attīstīšanas, kā arī turpinās radošo darbu ar cēlmetāliem. Turpmāk Alise vēlas fokusēties uz briļļu izgatavošanu, un plāno līdz gada beigām izstrādāt pirmo kolekciju un izstādīt to Vīnē.
Viedokļi