Pirmdienas vakarā pirmo neoficiālo Rīgas burtu nedēļu atklāja dizaineri Miķelis Baštiks un Aigars Mamis ar lekciju par biroja «Asketic» eksperimentiem tipografikā. Interesentu bija vairāk, kā FOLD redakcijas telpas spēj uzņemt, tāpēc esam izveidojuši nozīmīgāko atziņu kopsavilkumu tiem, kas nevarēja lekciju apmeklēt klātienē. Miķeļa un Aigara stāstījumu veidoja astoņi pieturas punkti — ieteikumi un atklājumi, pie kuriem nonākts, strādājot gan ar pasūtījuma, gan pašiniciatīvas projektiem.
Seko savām interesēm
Vairākumam «Asketic» biroja dizaineru pirmais apzinātais kontakts ar vizuāliem burtu risinājumiem ir nācis caur ielu mākslu. Grafiti ir tie paši burtu zīmējumi, tikai uzkrāsoti uz pilsētas māju sienām. Skatoties uz pilsētas ainavu, nevar nepamanīt, ka grafikas dizains ir kā urbānais grafiti, kas izgājis visus birokrātijas līkločus. Sekojot savām interesēm, no vienas burtu dizaina formas — ielu mākslas — esam pārgājuši citā — grafikas dizainā —, un tām ir daudzi kopīgi principi un paņēmieni.
Vienkāršas idejas darbojas
Viens no mūsu pirmajiem eksperimentiem burtu dizainā bija darbs pie piedzīvojumu organizācijas «Lūzumpunkts» vizuālās identitātes veidošanas. Apzinoties, ka uzņēmuma vajadzību apjoms ir liels, bet iespējas — ierobežotas, nolēmām izveidot ērti lietojamu grafisku instrumentu — fontu, ko uzņēmuma darbinieki paši var izmantot ikdienā bez dizainera piesaistīšanas katrā situācijā. Pavisam vienkārša ideja labā izpildījumā — ar roku zīmēts un pēc tam digitalizēts fonts —, reizēm strādā labāk kā sarežģīts dizainera domu lidojums.
Mācies darot
Sperot tikai pirmos soļus burtu dizaina laukā, nolēmām izveidot atsevišķu fontu arī tajā laikā jaunajam «Sniegaklubs» logotipam. Tā bija nevis klienta nepieciešamība, bet pašu dizaineru iniciatīva. Pavadījām pie tā brīvos brīžus, vakarus, nedēļas nogales, lai pārbaudītu idejas un mācītos.
Eksperimenti izklaidē
Eksperimentālo fontu «Heefe» radījām brīvajos brīžos starp klientu pasūtījumiem. Interesants piemērs, kā burtu formas tālāk iespaido arī ilustrāciju un citu grafisko elementu stilistiku.
Latvija ir interesantāka, kā sākumā izskatās
Vienam no pēdējiem žurnāla «Dizaina Studija» numuriem tā galveno tēmu «Latvijas vizītkarte» risinājām, izmantojot Latvijā radītos fontus gan vāka noformējumam, gan virsrakstiem iekšlapās.
Nebaidies uz ierastām lietām paskatīties no citas puses
Iespējams, mūsu apjomīgākais projekts ir Latvijas vizuālā identitāte EXPO paviljonam Šanhajā. Sākumā izveidojot četrus dažādus vienas burtu saimes fontus, vēlāk no tiem tika attīstīta visa identitāte. Visi elementi grafiskos rakstos, apģērbos, suvenīros un interjerā tika balstīti dažādās no fontiem atvasinātās formās un krāsās. Tas mums ļāva uz dažkārt tik standartizēto Latvijas tēlu paskatīties no svaigāka un mūsdienīgāka skatpunkta.
Izmanto ikdienu, lai atklātu sev jaunas pasaules
Cīruļa fontu aizsākām veidot, sadarbojoties ar grafikas dizaineri Lieni Drāznieci pie grāmatas par Ansi Cīruli. Pirmās fonta skices tika veidotas, meklējot virsrakstus, kas stilistiski papildinātu grāmatā redzamos darbus. Rūpīgi pētot burtu formas un izcelsmi, aizrāvāmies ar ideju tik ļoti, ka darbs pie fonta turpinās joprojām. Šobrīd tiek attīstīta plašāka burtu saime, lai fontu varētu izmantot ne tikai virsrakstos, bet arī dažādos citos materiālos. Interesentiem ir iespējams pieteikties uz bezmaksas fontu lapā «getCirulis».
Labu lietu ir vairāk, nekā tu ikdienā paspēj pamanīt
Brīdī, kad sākām interesēties par Latvijas un Baltijas burtu dizainu, šķita, ka ir tikai pāris entuziastu, kas salīduši tumšos kaktos. Lai celtu gaismā Latvijas burtu dizaineru darbu, izveidojām katalogu, kur ievietot labāko, kas šajā jomā ir paveikts. Pašreizējo katalogu ar vairāk kā 30 dažādiem fontiem iespējams aplūkot mājaslapā «BurtusType».
Viedokļi