«Erica Synths» publicitātes foto

«Erica Synths» ir komanda, kurā no idejas dzimšanas brīža līdz skaidrībai par tās realizēšanu nereti paiet vien pusstunda. Viņus raksturo ātrums, inovācijas, eksportspēja. Tas ir vienīgais uzņēmums Baltijā, kas ražo modulāros sintezatorus, atrodamus ne viena vien pasaulē pazīstama mūziķa arsenālā.

Ziņas Veronika Viļuma 2. marts, 2016

Modulārie sintezatori ir elektroniskās mūzikas instrumenti, kurus, kā jau nosaukums liecina, iespējams sakomplektēt no atsevišķiem moduļiem. «Modulārā arhitektūra paredz to, ka nepastāv nekādas robežas tam, kādā veidā un kādas skaņas tiek radītas. Saslēdzot kopā atsevišķus moduļus, iespējams izveidot unikālu, savām vajadzībām un iecerētajam mūzikas stilam atbilstošāko sintezatoru,» skaidro uzņēmuma «Erica Synths» dibinātājs Ģirts Ozoliņš, kurš šos instrumentus sauc par «radošuma augstāko punktu mūzikā». Lai teiktais neskanētu tikai kā tēlaina metafora, viņš turpina: «Ja modulim ir simts dažādas ligzdas, to var ar vadiņiem saslēgt kopā ar citiem neskaitāmās kombinācijās. Katram ir noteikts raksturs un uzdevums veidot, apstrādāt skaņu un vadīt tās radīšanas procesu. Mums ir daži moduļi, kas atceras, kas ir saslēgts iepriekšējā vakarā, tomēr gandrīz nevienam no tiem nav priekšiestatījumu; jebkurš pogas pagrieziens var radikāli izmainīt skaņu. Tas ir neizsmeļams lauciņš, kur mūzikas veidotāji var attīstīties, eksperimentēt un radoši izpausties.»

Melnā klasika

 

Šobrīd «Erica Synths» piedāvā aptuveni 50 dažādus produktus — to vidū ir gan gatavi sintezatoru modeļi, gan komplekti un detaļas entuziastiem, kuri paši vēlas izgatavot dažādu veidu un funkcionalitātes moduļus. Taču iesācējiem, pēc Ģirta domām, vispiemērotākā varētu būt «Black Classic System» sērija, jau sagatavots moduļu komplekts klasiskas elektroniskās mūzikas radīšanai, ko eksperti esot atzinuši arī par vienu no pievilcīgākajiem. To izgatavojot, prioritāte bijusi ērta spēlēšana un intuitīva kontrole, taču vienlaikus tas arī vizuāli atšķīries no tobrīd tirgū esošajiem moduļiem sudraba un pelēkā krāsā. «Erica Synths» produktu dizaina autori ir vairāki, ticis īstenots arī paša Ģirta redzējums, tomēr uzņēmējs īpaši uzteic sadarbību ar «Carre Branding», kas parūpējušies arī par iepriekšminētās «melnās sērijas» dizainu.

No hobija par biznesu

 

Jautāts par «Erica Synths» pirmsākumiem, Ģirts Ozoliņš atsauc atmiņā visai senu notikumu, kad vēl pamatskolā fizikas kabinetā nospēris grāmatu ar nosaukumu «Jaunais radioamatieris» vai ko tam līdzīgu. Izdevuma iedvesmots, Ģirts uzsācis lodēt. Līdz vidusskolai viņš jau bija nonācis līdz mūzikas instrumentiem, bet 90. gadu sākumā studiju laikā iemaņas attīstījis tiktāl, lai varētu precīzi atdarināt ārzemju ģitāru pedāļus un pat pārdot tos komisijas veikalā. Uz labu laiku hobiju iemainījis pret darbu reklāmas industrijā, Ģirts pie lodēšanas atgriezās pirms sešiem gadiem un uzņēmumu «Erica Synths» reģistrēja 2014. gada rudenī. «Strādājot aģentūrā, sapratu, ka tas, ko es daru, ir maznozīmīgi. Skatījos, kā varētu pasaulē radīt lielākas pārbīdes. Mēs eksportējam un reāli veicinām ekonomikas izaugsmi,» priecājas Ģirts, piemetinot, ka gūtā pieredze uzņēmuma darbā lieti noder gan kontaktu ziņā, gan sapratnē par to, kā ir jāorganizē projekti un kādi kritēriji jāuzstāda, arī zīmolvedības jautājumi viņu neuztrauc.

Dari pats

 

Pie «Erica Synths» modulāro sintezatoru izstrādes darbojas gan mūziķi, gan inženieri. Par to, kuram pirmajam radusies kāda ideja, strīdu neesot. «Katrs modulis nozīmē koncepcijas, shēmas izstrādi, tās sagatavošanu ražošanai, prototipa izveidošanu, testēšanu, programmēšanu, moduļa un iepakojuma dizainu, mārketingu,» Ģirts noskaita. «Man rodas ideja, Raivo [mūziķis Kodek] to papildina. Jānis [inženieris Jānis Zaharāns] pasaka, ka to ir neiespējami uztaisīt, bet bieži vien no «neiespējami» līdz tam, ka tas darbojas, paiet pusstunda.» Kad Ģirts atsāka moduļu lodēšanu, pēc viņa aplēsēm pasaulē esot bijuši 30–50 līdzīgi ražotāji, bet pēdējo divu gadu laikā uzņēmumu skaits sasniedzis vismaz 200. Tas skaidrojams ar joprojām aktuālo DIY kultūru, vēlmi radīt un izmantot savu «īpašo» lietu, turklāt «nišas ražotāji uztaisa produktu ar raksturu». Tomēr konkurence uzņēmēju nebaida: «Mēs spējam ātrāk nekā citi uztaisīt inovatīvus produktus un ieviest tos ražošanā. Tas tāpēc, ka mēs precīzi zinām, kādā virzienā ejam, un dodamies turp bez sānsoļiem.» Tiklīdz moduļu sistēma nonākusi testēšanā, Raivo to izmēģina koncertā, un nākamais solis ir tās palaišana tirdzniecībā. «Kreativitāte uzņēmējdarbībā nozīmē inovācijas,» Ģirts citē «General Electrics» dibinātāju Džeku Velšu, savukārt tās «Erica Synths» izvirzītas par prioritāti.

Pāri robežām

 

Gandrīz visus pasūtījumus «Erica Synths» savā internetveikalā un Facebook lapā saņem no ārzemēm un sadarbojas arī ar vairumtirgotājiem gan Eiropā, gan ASV. «Taisīt jaunu uzņēmumu, kam nav eksporta potenciāla, nav gudri, lai neteiktu — tas ir bezatbildīgi. Mūsu kļūst arvien mazāk, un ar vietējo tirgu vien nevajadzētu rēķināties. Pasaule ir liela, un tirgus ir pieejams, ja gudri darbojas,» Ģirts iesaka. Tā apzināšanu viņš sācis ar mūzikas entuziastu forumu izpēti: «Puse no forumu lietotājiem paši arī kaut ko ražo un pārdod pārējiem. Līdzīgi kā online pokerā — visi kaut ko spēlē, un daži nopelna.» Tomēr, lai nopietni sevi pieteiktu plašākai auditorijai, «Erica Synths» piedalījušies nozīmīgos nozares pasākumos «Knobcon» Čikāgā, «Musikmesse» Frankfurtē, «Music Expo» Budapeštā, «Noise Kitchen Synth Fest» Brno, bet jūnijā apsver domu doties uz izstādi Japānā, kuras, tāpat kā Austrālijas, tirgu uzņēmums vēl tikai grasās iekarot. Jau tagad uzņēmuma klientu vidū bijuši gan daži pašmāju elektroniskās mūzikas izpildītāji, gan tādi mūzikas pasaulē pazīstami vārdi kā Hanss Cimmers (Hans Zimmer), «Gus Gus», Ville Valo, Toms Demaks (Tom Demac) un citi, bet nozares žurnāla «Future Music» lasītāji «Erica Synths» moduli «MIDI to Trigger» izraudzījušies kā vienu no pagājušā gada astoņiem labākajiem.