«Adwards» 2014 dizaina un drukas darbu kategorija bija ne vien visapjomīgākā, bet arī spēcīgākā, un likumsakarīgi, ka tieši tajā atradās arī šī gada uzvarētājs — Austrumlatvijas koncertzāles Gors vizuālā identitāte.
Kad bijām sadalījuši zelta un sudraba ordeņus un ķērāmies pie festivāla augstākā apbalvojuma ieguvēja izvēles, žūrijas priekšsēdētājs Sanīls Radia brīdināja: «Nepieņemiet par pašsaprotamu, ka šādos konkursos jāuzvar visapjomīgākajam darbam.» Diskusija par trim Grand Prix pretendentiem — LMT jauno identitāti, Dziesmu un deju svētku iedziedamo logotipu un koncertzāles Gors vizuālo identitāti — izvērtās gara, un argumenti bija spēcīgi. Iepriekš nevarēju pat iedomāties, ka reklāmas konkursa vērtēšanā apspriedīsim reģionālo attīstību. Visi trīs darbi runā par latviskām vērtībām un identitāti, visi trīs ir konceptuāli un vizuāli iespaidīgi. Mēs tos salīdzinājām pēc idejas tīrības un unikalitātes, risināmā uzdevuma sarežģītības, estētiskām kvalitātēm, tehniskām niansēm un vēl daudziem citiem kritērijiem. Un tieši Gors izrādījās pārāks par visintegrētāko no kampaņām un vispoētiskāko no tehniskajiem risinājumiem. Gors uzrunāja gan tos žūrijas dalībniekus, kuru dzimtas saknes stiepjas Latgalē, gan tos, kuri Latvijā viesojās pirmoreiz, jo tas ir dziļš, skaists un nozīmīgs.
Par Gora radīšanas procesu stāsta zīmolvede Inese Apse–Apsīte: «Latgales vēstniecība Gors pati par sevi ir liela uzdrošināšanās — drosme iet nevis tradicionālo ceļu, bet savas idejas un vajadzības atnest zīmolvežiem. Meklējot dizaina partneri, mums, zīmolu ligzdai «Matka», izšķiroši svarīga bija pēctecība — vai dizaineri spēs notvert «lielo» ideju, nesamazinot to, taču arī neuzpūšot, nepadarot pārāk abstraktu, neizprotamu, romantizētu. Gora ideja ir drosmīga — tā vietā, lai runātu tikai par ēkas funkcijām, mēs radījām konceptu par vesela reģiona atmodu, vietējo gaismas pili — atdzimšanas vietu. Un te uzdevums sarežģījās.
Kā atrast vienkāršu, skaisti lietojamu simbolu, kas raksturotu veselas cilts — latgaļu — izdzīvošanas garu, spītu, uzdrīkstēšanos, dziļumu, krāšņumu? Kā radīt dizainu, kas nav svešs vietējai izpratnei par skaistumu, taču vienlaikus augstā līmenī uzrunā arī pasaules līmeņa dizaina pazinējus? «Asketic» to paveica, izvēloties organisku un saprotamu simbolu dzīvotspējai — valodu, latgaļu valodu. Šī bija lieliska saspēle, kad dizains iet roku rokā ar stratēģiju, misiju, turklāt tam piemīt dzīvīgums, humors, tas iet un elpo vidē, materiālos, interjerā.»
Turpina grafikas dizaineris Miķelis Baštiks: «Gora vizuālā identitāte vistiešākajā veidā spēlējas ar «Matkas» radīto ideju par Latgales vēstniecību un pašu nosaukumu. Man personīgi šķiet, ka tieši šī saspēle starp zīmola stāstu un grafisko valodu ir iemesls, kāpēc rezultāts strādā un uzrunā cilvēkus. Tas ir labs apstiprinājums, ka šāda sadarbība — zīmola stratēģija un vizuālā identitāte dod daudz labākus rezulātus kā katra no šīm lietām atsevišķi, kas diemžēl bieži tiek praktizēts, un tad sanāk vai nu teoretizēšana bez rezultātiem vai dekorēšana bez dziļākas izpratnes par būtību.»
«Asketic» uzdevums bija izveidot vizuālās identitātes konceptu un vadlīnijas, kuras koncertzāles vadība varētu tālāk izmantot pēc nepieciešamības, piemēram, norāžu sistēmai ēkā, vizītkartēm, ielūgumiem un suvenīriem. Grafiskā identitāte izceļ un svin Latgales kultūras galveno mantojumu — valodu. Ar spilgtām krāsām vārdos identificētas un uzsvērtas niansētas atšķirības no latviešu valodas — tā Gora logotipā burtu «a» pārklāj krāsaina «o» burta birka. Gora logotips izveidots sešās toņu versijās, kas atspoguļo dzīvības, dziesmas un dzīves dažādību un krāsainību.
Viedokļi