
Biedrība «Latvian Art Directors’ club» (LADC) 2025. gadu iesākusi ar virkni pārmaiņu, ko īsteno jauna komanda. Kopš šī gada biedrība ir atvērta ne tikai reklāmas aģentūrām, bet visai radošajai nozarei kopumā. LADC tikuši arī pie jaunām mājām — kā digitāli, tā fiziski. Atjaunota biedrības mājaslapa un pirmo reizi LADC pastāvēšanas vēsturē viņiem ir sava telpa, kur regulāri tiks rīkotas lekcijas un citi pasākumi. Par pārmaiņām LADC stāsta biedrības prezidents Kaspars Eglītis.
«Man industrijā rit jau astoņpadsmitais gads. Tas ir tik sen, ka es vēl atceros tos laikus, kad digitālās kampaņas bija «nice to have» un «guerilla», «ambush» un «BTL» mārketings bija pats karstākais temats visā industrijā. Smieties drīkstēja par visu, un Latvijas Televīzijā pusnaktī rādīja «Nakts jogurta» piedauzīgās reklāmas. Var teikt, ka laiki mainās, bet nozares pamatnepieciešamības patiesībā paliek tās pašas — mums ir jāspēj būt atbilstošiem reālā laika tendencēm, jāspēj būt pietiekami redzamiem, jāspēj eksportēt un galu galā arī jāpiesaista aizvien jauni un jauni talanti,» stāsta Kaspars Eglītis.
Viņš uzsver, ka līdz ar pārmaiņām industrijā ir jāmainās arī LADC. Biedrībai ir jauna padome, kurā katram ir sava galvenā atbildība. «Mums pašiem šķita, ka padomes jautājumam ir jāpieiet vieglāk, tāpēc ironiskā kārtā amati tika sadalīti līdzīgi valsts iekārtai,» smejas Kaspars, kurš ir kluba prezidents (arī «TBWA\Latvia» partneris un galvenais radošais direktors). LADC premjerministre ir Ināra Šumeiko («Film Naked» partnere un producente), beta par kluba Izglītības ministriju un LADC Skolu atbild Armands Leitis («Guilty» partneris un radošais direktors) un Vairis Strazds («Magic» partneris un radošais direktors). Ārlietu ministriju vada Valters Jonāts (aģentūras «McCann Riga» radošais direktors un partneris) un Jānis Milzarājs (radošās aģentūras «Humble» partneris un radošais direktors), savukārt par LADC Digitālo ministriju atbild Oskars Cirsis («Wrong» partneris un radošais direktors), bet Dārta Apsīte («Ausme» dibinātāja un radošā direktore) rūpējas par Kultūras ministriju.
Vēl viena būtiskāka pārmaiņa LADC ir atvērtība visiem nozares «spēlētājiem» — ne tikai reklāmas profesionāļiem, bet arī citiem radošo jomu pārstāvjiem. LADC pulkam nu jau pievienojušās vairākas producentu kompānijas un pat Latvijas Kultūras akadēmija. Kaspars akcentē, ka kluba mērķis ir ne vien būt pamanāmiem «ārpus burbuļa», bet veidot jaunu radošo nozaru komūnu, kas ļautu strādāt un attīstīt radošās jomas visiem kopā.
Kaspars norāda, ka reklāmas industriju šobrīd vairs neveido tikai lielās aģentūras — tirgū arvien palielinās mazo studiju un neatkarīgu profesionāļu īpatsvars. Tāpēc LADC reaģē uz pārmaiņām reklāmas nozares struktūrā, padarot dalību klubā pieejamāku. Kaspars kļūšanu par LADC biedru salīdzina ar «Netflix» abonementu — pievienojoties klubam, iespējams izvēlēties sev atbilstošāko plānu, kas atkarīgs no komandas lieluma.. Izveidoti trīs dažādi plāni — aģentūrām, studijām un «freelance» profesionāļiem.
Pirmo reizi LADC ticis pie savas mājvietas — telpas Skolas ielā 8, Rīgā —, kur notiek gan dažādas neformālas sanākšanas, gan LADC Skolas nodarbības, kā arī regulāras lekcijas un citi pasākumi. Februāri ar lekciju LADC viesojās radošais direktors Pedro Fereira (Pedro Ferreira) no Portugāles, savukārt 19. martā notiks LADC Skolas studentu «stand–up» pasākums ar Kasparu Breidaku un Sandu Dejus. 30. aprīlī gaidāmi LADC nozīmīgākie svētki — radošās izcilības festivāls «ADwards», kas šogad ietvers ne tikai apbalvošanas ceremoniju, bet arī starptautisku profesionāļu vadītas lekcijas.
Pārmaiņas piedzīvojis arī «ADwards» konkurss — salāgojoties ar citiem pārrobežu festivāliem, izmainītas konkursa kategorijas. Piemēram, ir ieviesta atsevišķa kategorija «Radošā biznesa izcilība», kurā radošums tiek vērtēts no biznesa efektivitātes prizmas. Saglabāta nesen ieviestā «Radošās izcilības eksporta» kategorija, kurā atsevišķi tiks vērtēti darbi, kas radīti Latvijā, bet izskanējuši ārpus mūsu robežām. «Mēs esam pārliecināti, ka mūsu radošā kapacitāte ir ne mazāk jaudīga kā lielām aģentūrām un tirgiem citviet. Un ar to vajag lepoties!» rosina Kaspars. Darbu iesniegšana «ADwards» festivālam turpinās līdz 31. martam.
Plašāka informācija par LADC — biedrības atjaunotajā mājaslapā. Savukārt LADC jaunumiem var sekot kluba vietnēs Instagram, Facebook un LinkedIn.
Viedokļi