Baltijas paviljona mets «We are one» —apvienība «Kettler»

Šonedēļ Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Lietuvas Republikas Valsts kanceleja izvēlējušies starptautiskās izstādes «Expo 2025 Osaka» Baltijas paviljona metu konkursa uzvarētāju. Pirmo vietu un 10 tūkstošus eiro ieguva apvienības «Kettler» iesniegtais mets ar devīzi «We are one». Paviljona centrālais elements ir dizainera Artūra Analta veidotā instalācija — interaktīva stikla siena.

Ziņas Fold 25. jūlijs, 2024

Metu konkursa laureāti

1. vieta — «We are one»

Par uzvarētāju izraudzītā koncepta autori ir dizainera Artūra Analta studija «Variant Studio», dizaina aģentūra «Ozols IR», arhitektūras birojs «7 A.M.», mediju aģentūra «Inspired», reklāmas izgatavotājs «Yes We Can» un informācijas tehnoloģiju uzņēmums «Datu tehnoloģiju grupa». Ieceres pamatā ir interaktīva instalācija, kas rada meditatīvu telpu, izceļot mijiedarbību starp dabu, cilvēkiem un tehnoloģijām. Projekta centrālais elements ir zaļa stikla siena, kas simbolizē mūsu planētu, tai skaitā Baltijas zaļos mežus.

Izmantojot unikālu tehnoloģiju, uz stikla rodas kondensāts, sienai kļūstot par interaktīvu platformu, uz kuras ikviens apmeklētājs būs aicināts atstāt savu ziņojumu, tādējādi rosinot filozofiskas pārdomas par nospiedumiem, kurus savas dzīves laikā atstājam uz planētas. Katrs ziņojums izgaist pāris minūšu laikā, radot jaunu platformu nākamajām simboliskajām «pēdām», tādējādi apcerot 21. gadsimta izaicinājumu — veidot sociāli atbildīgu un videi draudzīgu sabiedrību. Kā norāda instalācijas autori, šī intuitīvā pieredze emocionāli rezonē ar ikvienu apmeklētāju neatkarīgi no dzimuma, vecuma, valodas vai reliģijas, un aicina mūs apvienoties labākas nākotnes vārdā. Šāda siena bija centrālais elements arī instalācijā «Matter to Matter», ar kuru dizainers Artūrs Analts 2018. pārstāvēja Latviju Londonas Dizaina biennālē, iegūstot medaļu par labāko dizainu.

 

Baltijas paviljona apmeklētāji «Expo Osaka 2025» tiks aicināti doties sajūtu ceļojumā caur Baltijas reģionu, kur neaizmirstama pieredze tiks sniegta visām maņām: ekspozīcija tiks ieskauta Baltijas mežu un zemes smaržā, ko papildinās īpaši komponēts muzikālais pavadījums no Latvijas un Lietuvas. Pārsteidzoša būs arī paviljona ieeja: tā veidota no viedā stikla, kas spēj mainīt tā optiskās īpašības — aktivizētā pozīcijā stikls veido vienotu paviljona ieeju, savukārt deaktivizētā veidā atklāj produktus, ko iespējams iegādāties.

2. vieta — «Trail to Innovation. Walk with us!»

Godpilno 2. vietu žūrija piešķīra metam «Trail to Innovation. Walk with us!», kura autori ir vides komunikācijas dizaina studijas «Bellprat Partner» no Šveices. Idejas pamatā ir ciešā saikne ne tikai starp Latviju un Lietuvu, bet arī starp dabu un inovācijām. Paviljona iecere balstīta uz divām tēmām — «Dabas maģija» un «Cilvēku gribasspēks» —, kas aicina apmeklētājus svinēt dabas skaistumu, atklāt to ar visām maņām un tai pat laikā doties ceļā uz nākotni. Meta centrālais elements ir īsts bērzu mežs, ko ikviens var izstaigāt pa līkumotām takām, šķērsojot ūdens tilpnes, ieelpojot svaigas zāles smaržu un vērojot saullēktus un saulrietus. Ejot pa takām, apmeklētājs var piedalīties piecās interaktīvās stacijās: skanošie akmeņi, dziedošie gliemežvāki, liesmojošais ugunskurs, dīķis kā portāls un intuitīvie dzintari.

3. vieta — «Health Horizon»

3. vietu ieguva mets «Health Horizon», ko iesniedza ekspozīciju dizaina studija «Facts and Fiction» no Vācijas. Projekts izceļ to, ka Latvija un Lietuva ir zināma ne vien ar savām skaistajām dabas ainavām, bagāto vēsturi un dinamisko kultūru, bet arī kā digitālās sabiedrības pionieres. Autori uzsver, ka veselīgai dzīvei būtiski divi elementi: daba mazina stresu un uzlabo labsajūtu, savukārt digitālie sasniegumi rada efektīvas sistēmas un uzlabo medicīnisko aprūpi. Paviljona aktivitātes balstītas gan uz fiziskām, gan digitālām pieredzēm, demonstrējot, kā dabas pasaule harmoniski sadzīvo ar tehnoloģiskajām inovācijām, veicinot veselīgu un pilnvērtīgu dzīvi.

Par metu konkursu

Iveta Strupkāja, metu konkursa žūrijas komisijas priekšsēdētāja komentē: «Šoreiz konkurss bija uzrunājis plašu dalībnieku loku. Saņēmām daudzus profesionālus un saturiski aizraujošus pieteikumus. Pirmo vietu ieguvušais mets pārliecināja ne tikai ar precīzu atbilstību izstādes noteiktajai tēmai un sasniedzamajiem mērķiem, bet arī ar spēju atrast un izcelt Latvijai un Lietuvai vienojošo: spēcīgo kultūru un tradīcijas, vidi kvalitatīvai dzīvošanai un spēju radīt inovatīvus risinājumus, izmantojot unikālas tehnoloģijas.»

 

LIAA un Lietuvas Republikas Valsts kancelejas rīkotajā metu konkursā tika saņemti 14 meti vienotā Baltijas (Latvijas un Lietuvas) paviljona izveidei «Expo 2025 Osaka» Japānā. Konkursantiem bija jāiesniedz koncepcijas ideja, telpiskās vīzijas izstrāde un projekta realizēšanās plāns, kas atbilst izstādes centrālajai tēmai «Nākotnes sabiedrības veidošana mūsu dzīvei» un mērķim — radīt ekspozīciju, kas balstīta uz līdzdalību, vērsta uz pieredzi un orientēta uz risinājumu radīšanu.

 

Iesniegtos darbus vērtēja žūrija no Latvijas un Lietuvas: Iveta Strupkāja, LIAA direktora p. i., Latvijas dalības «Expo 2025» atbildīgās institūcijas direktora p. i.; Edmunds Valantis, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas Valsts sekretārs, Latvijas dalības «Expo 2025» atbildīgās ministrijas pārstāvis; Inese Šīrava, LIAA Tūrisma departamenta direktore; Zane Biteniece, LIAA Valsts tēla nodaļas vadītāja; Reinis Liepiņš, arhitekts, arhitektu biroja «Sudraba Arhitektūra dibinātājs», Latvijas Arhitektu savienības biedrs; Jūlija Reklaite (Julija Reklaitė), Lietuvas Kultūras institūta direktore; Andrius Geležauskas, Lietuvas Republikas Valsts kancelejas «Expo Osaka 2025» projekta vadītājs; Egle Kudzmaniene (Eglė Kudzmanienė), Lietuvas Republikas Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta padomniece; Rūta Nemunīte (Rūta Nemunytė), «Invest Lithuania» mārketinga un komunikācijas direktore; Ģintars Balčītis (Gintaras Balčytis), Lietuvas Arhitektu savienības priekšsēdētājs.

 

Ar metu konkursa uzvarētāju tiks uzsākta sarunu procedūra par iepirkuma līguma noslēgšanu. Projekta īstenošanas summa ir 2 miljoni euro. Konkursa pirmo trīs vietu ieguvēji saņems godalgas: 1. vieta — 10 tūkstošus euro , 2. vieta — 7 tūkstošus euro, bet 3. vieta — 5 tūkstošus euro.

Expo 2025 Osaka

«Expo» ir pasaulē nozīmīgākā valsts tēla veidošanas un eksportspējas veicināšanas izstāde, kas risina ne tikai ekonomiskus, bet arī pasaulei nozīmīgus sociālos jautājumus. No 2025. gada 13. aprīļa līdz 13. oktobrim izstāde notiks Osakā, Kansai reģionā Japānā. Izstādē piedalīsies 160 valstis, 9 starptautiskas organizācijas un plānots, ka to apmeklēs vairāk nekā 28 miljonu apmeklētāju no visas pasaules. Vairāk par izstādi — «Expo 2025 Osaka» mājaslapā.

 

Papildu Latvijas dalībai Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka», tiks veidota atsevišķa biznesa programma, kur Latvijas uzņēmumiem būs iespēja piedalīties nozaru izstādēs, tirdzniecības misijās, vizītēs un citos pasākumos. Plašāka informācija par iespējām piedalīties sekos, jo biznesa programma šobrīd vēl ir sagatavošanas stadijā. Tuvākais pasākums ir informatīvs seminārs «Ceļā uz Japānu», kas notiks 30. jūlijā. To organizē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera sadarbībā ar LIAA un Latvijas Republikas Ārlietu ministriju.