Latvijas Dizaina gada balvas 2024 Grand Prix ieguva biotekstils «Pre–Loved» un tā autores, dizaineres Sarmīte Poļakova un Māra Bērziņa, kuras tekstila atkritumus pārvērš estētiski pievilcīgā un ilgtspējīgā audumā. Sarmīte Frankfurtē vada materiālu dizaina un izpētes studiju «Studio Sarmīte» un meklē arvien jaunus veidus, kā ražošanas atlikums pārvērst nākotnes resursos. Rubrikā «Forša fīča» Sarmīte stāsta par to, kā kolekcionēšana var noderēt nākotnes projektos.
«Radoši cilvēki ir ideju kolekcionāri. Mūsu darbs prasa saskatīt potenciālu pat visnejaušākajās lietās. Ikdienā mēs nejauši pamanām kaut ko, kas mūs aizrauj un uzrunā, lai gan nevaram aprakstīt, kāpēc. Tas var būt attēls, produkts, mākslas darbs, teikums, bilde no avīzes, ielu zīme, mākoņi, tekstūra, nejauša lietu un apstākļu sakritība vai kāds apkārtējā vidē sastapts artefakts, varbūt tas ir citāts no podkāsta, nejauši noklausīta saruna vai atklāsme. Kad mani kaut kas aizrauj, nobildēju to ar telefonu vai pierakstu un ielieku savā «kuriozitāšu» mapē. Šīs vizuālās piezīmes kurina iztēli un lieliski noder brīžos, kad nepieciešams atdzīvināt ideju vai atrast vizuālu referenci domai vai jaunai koncepcijai.»
Sarmīte Poļakova ir dizainere, kura vada materiālu dizaina un izpētes studiju «Studio Sarmīte». Mācījusies Latvijas Mākslas akadēmijā un Eindhovenas Dizaina akadēmijā, kur radīja savu pirmo materiālu — ādai līdzīgo «PineSkins», kas izgatavots no priežu mizām. Šobrīd Sarmīte aktīvi strādā pie «Pre–Loved» biotekstila, kas pārdēvēts par «(Un)woven», pilnveidošanas. Atzinību guvušo materiālu dizainere izmantojusi sadarbībā gan ar modes zīmolu «Mareunrol’s», gan kopīgā projektā ar pasaulslavenajiem zīmoliem «Vitra» un «Levi’s». Paralēli darbam studijā Sarmīte palīdz uzņēmumiem pārdefinēt to ražošanas procesus, kā arī māca studentus Minhenes Tehniskajā universitātē un Latvijas Mākslas akadēmijā. Plašāk par «Studio Sarmīte» — šeit.
Viedokļi