Noslēdzot rakstu sēriju par Latvijas Dizaina Gada balvas 2024 (LDGB) ziemas nominantiem, iepazīstinām ar darbiem pakalpojumu dizaina un digitālo risinājumu kategorijās, ko atlases žūrija virzīja tālāk otrajā kārtā. Digitālo risinājumu kategorijā tika vērtēti trīs darbi, no kuriem dalībai nākamajā kārtā žūrija tālāk virzīja divus. Savukārt pakalpojumu dizaina kategorijā tika iesniegti divi darbi — abi piedalīsies arī nākamajā konkursa kārtā.
Pakalpojumu dizaina kategorijas nominanti
Ziedojumu platforma Ukrainas atbalstam «Stopify»
Darba autori pēc brīvprātīgas iniciatīvas — Māris Upenieks, Mārcis Miķelsons–Germs, Miks Miķelsons.
2022. gada februārī pēc Krievijas brutālā uzbrukuma Ukrainai civilizētās pasaules sabiedrība vienojās atbalstam, taču, laikam ritot, entuziasms pamazām sāka rukt — kļuva skaidrs, ka karš tik drīz nebeigsies. Domājot par to, ko varētu darīt lietas labā, trīs draugi, komunikācijas jomas profesionāļi, nonāca pie vienkāršas idejas: mūsdienās ierasts abonēt dažādus straumēšanas servisus, lai skatītos seriālus un filmas par ikmēneša summu pāris kafijas tašu vērtībā; kā būtu, ja varētu «abonēt» ko daudz svarīgāku — Ukrainas un attiecīgi arī mūsu pašu drošību, brīvību un nākotni? «Stopify» platforma ļauj «straumēt» nelielu ikmēneša ziedojumu, lai palīdzētu Ukrainas armijai ātrāk izbeigt šo karu. Vizuāli tā atgādina tipisku straumēšanas servisu, taču seriālu vietā te iespējams uzzināt par Ukrainas armijai nepieciešamo ekipējumu un pieņemt lēmumu ziedot tā iegādei. Plašāk par «Stopify» — šeit.
Venēcijas biennāles 18. arhitektūras izstādei radītā Latvijas paviljona «T/C Latvija» ekspozīcija
Komisārs — Jānis Dripe, Latvijas Republikas Kultūras ministrija. Dizaina komanda — Ernests Cerbulis, Ints Menģelis, Toms Kampars, Karola Rubene. Kurators — Uldis Jaunzems–Pētersons. Komunikācija — Kalvis Kidals. Projekta vadītāja — Austra Bērziņa. Produkcija un palīdzība — Mārcis Benužs, Solvita Bernande, Reinis Lansmanis, Markuss Brieze, Jūlija Lazdiņa, Katrīna Mediniece, Kristaps Deičs, Krists Ernstsons, Caterina Coroneo. Skaņa — Andris Strazds. Sadarbības partneri — «DEI Arh», «Rimi», «Smilga», «Magnum NT». Darba pasūtītājs — Latvijas Republikas Kultūras ministrija.
Latvijas paviljons 2023. gada Venēcijas arhitektūras biennālē bija lielveikals, kurā arhitektūra saplūst ar iepirkšanās kultūru. Izstāde aicināja veidot brīvu komunikāciju telpā, kas ir līdzīgi uztverama un saprotama visā pasaulē. Ekspozīciju veidoja 506 unikāli produkti, ko autori ar mākslīgā intelekta palīdzību radījuši no idejām, kas aizgūtas no nacionālajiem paviljoniem pēdējās desmit Venēcijas biennāles arhitektūras izstādēs. Paviljona grafiskā identitāte veidota tāda, lai apmeklētājiem radītu tūlītējas asociācijas ar pārtikas preču veikalu. Vēstījums tika nodots atraktīvā veidā — ar spilgtu krāsu, ģeometrisku formu un spēcīga burtveidola izmantošanu. Vairāk par «T/C Latvija» — šeit.
Pakalpojumu dizaina kategorijas nominanti
Ziedojumu platformas «Stopify» risinājums
Darba autori pēc brīvprātīgas iniciatīvas — Māris Upenieks, Mārcis Miķelsons–Germs, Miks Miķelsons.
«Stopify» platforma ļauj «abonēt» ikmēneša ziedojumu Ukrainas Bruņotajiem spēkiem, velkot paralēles ar straumēšanas servisiem. Mājaslapas dizains veidots, atsaucoties uz straumēšanas platformām. Ukrainas armijas vajadzības mājaslapā attēlotas līdzīgi kā filmas «Netflix» — lietotāji var klikšķināt uz plakāta, lai noskaidrotu vairāk par konkrēto ziedojuma mērķi. Plašāk par «Stopify» — šeit.
Lietotne «The Dematerialised»
Darba autori — «The Dematerialised LTD» komanda. UX/UI vadīja Latvijā dzimusī dizainere un māksliniece Irina Špičaka. Darba pasūtītājs — «The Dematerialised LTD».
Lietotnes «The Dematerialised» mērķis ir pieejamā un saprotamā veidā prezentēt un izplatīt digitālās modes NFT. Atdarinot fiziskās modes iepirkšanās procesu tiešsaistē, «The Dematerialised» piedāvā digitālus produktus virtuālās modes patērētājiem, vienlaikus atvieglojot sarežģītos kriptogrāfijas procesus. Lietotne nodrošina ierasto modes iegādes struktūru, papildus piedāvājot paplašināto realitāti, īpašumtiesības virtuālajā realitātē un blokķēdes «iekalšanas» («minting» — digitālo īpašumtiesību radīšanas un autentifikācijas process) iespējas. «The Dematerialised» piesaista gan modes patērētājus, gan kriptovalūtu un NFT entuziastus. Lietotāji savā profilā var kolekcionēt autentificētas virtuālās modes dizaina izstrādājumus, piekļūt paplašinātās realitātes filtriem, izstrādājumu 3D failiem un citam saturam.
Dalībai Latvijas Dizaina gada balvas 2024 konkursa otrajā kārtā kopā izvirzīti 58 darbi. Pilns nominantu saraksts ir pieejams LDGB mājaslapā. Konkursa otrā kārta norisināsies 2024. gada maijā, kad fināla žūrija vērtēs nominantus un izvirzīs finālistus. Fināla žūrija arī lems par katras kategorijas uzvarētāju un Latvijas Dizaina gada balvas Grand prix ieguvēju. Konkursa otrā kārta noslēgsies ar Dizaina gada balvas apbalvošanas ceremoniju 24. maijā Rīgas cirkā.
Latvijas Dizaina gada balva ir nacionālas nozīmes apbalvojums dizainā ar mērķis ir apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru izcilāko sniegumu, sekmēt Latvijā radītā dizaina izmantošanu un Latvijas dizaina nozares attīstību, saikni ar citām nozarēm un izaugsmi ilgtermiņā. Apbalvojums ar Kultūras ministrijas atbalstu dibināts 2017. gadā. Līdz 2025. gada maijam to organizē Latvijas Dizaina centrs — Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi