Dizainers Klāvs Priedītis šogad saņēmis pirmo grāmatu mākslas konkursa «Zelta ābele» jaunā dizainera balvu, kas turpmāk tiks pasniegta katru gadu. Žūrija atzīmēja Klāva prasmi radīt harmoniskas kompozīcijas, kas sakņojas viņa interesē par grafiskā dizaina vēsturi. Rubrikā «Forša fīča» dizainers stāsta par priekšmetu, kas viņam palīdz atklāt un novērtēt grāmatu dizaina nianses.
«Dizainera profesija lielā mērā ir saistīta ar vērību un spēju pamanīt nianses, tajās brīdi aizkavēties. Lai kur es dotos, gandrīz vienmēr man līdzi ir mugursoma, un kādā no tās kabatām starp dažādiem noderīgiem rīkiem un maznoderīgiem sīkumiem atrodas lupa.
Kad runa ir par materiālu izvēli vai dažādām iespiedtehnikām, tad no svara nereti ir tādas detaļas, ko grūti novērtēt ar neapbruņotu aci. Tomēr, kad grāmata ir gatava, tieši detaļas ir tās, kas palīdz vai, tieši pretēji, apgrūtina visu grāmatas lietošanas pieredzi. Piemēram, papīra faktūra un šķiedra — var jau mēģināt ar tausti to novērtēt, bet, ja pie rokas ir lupa, tad var arī tuvāk apskatīt. Tā ir cita pieredze, un dažreiz kāda jauna ideja piezogas tikai tad, kad izdevies saskatīt līdz šim neredzamo.
Pats izmantoju 25 mm lupu, kas palielina attēlu 40 reizes. Tas ir pilnīgi pietiekami, lai varētu novērtēt poligrāfiski iespiestus darbus vai arī vienkārši tuvplānā papriecāties par kāda burtveidola ligatūrām un jautājuma zīmēm.»
Dizainers Klāvs Priedītis darbojies dažādās dizaina disciplīnās, tomēr īpaši izceļams viņa darbs ar grāmatām. «Zelta ābelei 2023» nominētas viņa veidotās grāmatas izdevniecībai «Neputns» — Ilmāra Šlāpina dzejas krājums «Never» un Ulda Brieža foto grāmata «Jaunie laiki». Klāvs ir aizrautīgs vēsturisku un retu izdevumu kolekcionārs, un tas atspoguļojas arī dizainera rokrakstā. Līdztekus dizaina praksei Klāvs vada Latvijas Radio 3 raidījumu «Kāpēc dizains?».
Viedokļi