Ilustrācija — Katrīna Sadovņikova

Otrdien, 5. martā, plkst. 16.00 tiešsaistē notiks Latvijas Dizaina centra organizētā tiešsaistes sarunu cikla «Kā uzlabot dizaina iepirkumus?» pirmais pasākums, kurā dažādas iesaistītās puses — dizaineri, pasūtītāji, juristi un iepirkumu speciālisti — izteiks savas pārdomas un novērojumus un izklāstīs problēmas, kas saistītas ar dizaina iepirkumiem publiskajā un privātajā sektorā.

Ziņas Fold 1. marts, 2024

Dizaina iepirkumi kā publiskajā, tā privātajā sektorā sniedz iespēju salīdzināt dažādu pretendentu piedāvājums, lai iegūtu ilgtermiņā visizdevīgāko un kvalitatīvāko dizaina risinājumus — no vizuālās identitātes līdz pat kompleksiem produktiem un pakalpojumiem. Tomēr šajā jomā pastāv dažādas problēmas, kas kavē efektīvu dizaina iepirkumu procesa norisi un neļauj sasniegt vēlamo rezultātu.

 

Visasāk šīs problēmas izpaužas produktu un pakalpojumu iepirkumos publiskajā sektorā, kur vērtēšanas kritēriji priekšplānā bieži izvirza zemāko cenu, nevis labāko risinājumu. Tas nereti ved pie situācijas, kad iegūtais rezultāts ir neapmierinošs un izmaksā dārgāk ilgtermiņā. Problēmas pastāv ari grafikas dizaina konkursos, kas prasa pretendentiem iesniegt jau daļēji gatavu risinājumu, tādējādi paģērot veikt neapmaksātu darbu cerībā par iespējamu uzvaru konkursā. Tas ne vien kavē kvalitatīvu risinājumu rašanos, bet ir pretrunā ar dizaina procesu un devalvē dizaina vērtību kā tādu.

 

Lai veicinātu taisnīgu un ilgtspējīgu dizaina iepirkumu praksi, jomā nepieciešami steidzami uzlabojumi, ietverot skaidru konkursa kritēriju izstrādi, kas novērtē ne tikai cenas aspektu, bet arī dizaina kvalitāti un novitāti. Turklāt ir svarīgi veicināt dialogu un sadarbību starp uzņēmumiem un dizaineriem, lai izprastu abu pušu vajadzības un veidotu efektīvu sadarbības modeli.

 

Pirmajā sarunā uzklausīsim visas iesaistītās puses, lai iepazītos ar dažādajiem dizaina iepirkumu aspektiem un kopīgi meklētu iespējamos risinājumus. Turpmākās sarunas būs veltītas konkrētu problēmu risinājumu identificēšanai, lai izveidotu efektīvus mehānismus, kas dizaina iepirkumos ļautu sasniegt kvalitatīvus risinājumus pret visām iesaistītajām pusēm godīgā veidā. Tas ne tikai stiprinātu dizaineru pozīciju tirgū, bet arī uzlabotu vispārējo dizaina iepirkumu procesu gan publiskajā, gan privātajā sektorā.

 

Sarunas pirmajā daļā deviņi ar dizaina iepirkumiem saistīti dažādu jomu profesionāļi — dizaineri, pasūtītāju pārstāvji un iepirkumu speciālisti — dalīsies ar klausītājiem savās pārdomās, novērojumos un apzinātajās problēmās, kas saistītas ar dizaina iepirkumu organizēšanu, īstenošanu vau dalību tajos. Pēc prezentācijām sekos moderēta saruna, kuru vadīs Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa, lai kopīgi noformulētu problēmjautājumus un to risināšanā iesaistāmās puses.

Sarunas dalībnieki:

  • Aldis Circenis, «ARTICUL» līdzdibinātājs un vadītājs,
  • Arnis Artemovičs, «KID design» vadītājs,
  • Dagnija Andersone, dizaina studijas «H2E» vadītāja,
  • Evelīna Ozola, Rīgas pilsētas galvenā dizainere,
  • Ligita Gāgane, Gulbenes pašvaldības attīstības nodaļas vadītāja,
  • Ieva Lācenberga–Rocēna, juriste un iepirkuma speciāliste,
  • Anda Kursiša, Latvijas Arhitektu savienības valdes locekle,
  • Jānis Bite, «Latvijas Valsts meži» saimniecības daļas vadītājs.

Uz pasākumu aicināts ikviens interesents. Iepriekšēja reģistrācija ir obligāta.

 

Pasākumu organizē Latvijas Dizaina centrs sadarbībā ar radošo industriju komunikāciju platformu FOLD un Latvijas Mēbeļu ražotāju asociāciju. Pasākumu līdzfinansē Kultūras ministrija.

 

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas Jaunais Eiropas Bauhaus oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.