Pagājušajā nedēļā Barselonā notika Eiropas Radošo direktoru kluba (ADCE) rīkotais starptautiskais dizaina un reklāmas festivāls «ADCE Awards 2023». Konkursam kopumā šogad pieteikti 963 darbi no 28 Eiropas valstīm, no tiem apbalvoti arī četri projekti no Latvijas. Visaugstāko atzinību — zelta godalgu — kategorijā «Young Creative» ieguvusi grafikas dizainere Alise Stefānija Miļuhina ar grāmatu «100 latviešu burti».
Alises Stefānijas Miļuhinas grāmata «100 latviešu burti», par kuru rakstījām jau iepriekš, ir Latvijas tipografikas mantojuma apkopojums, kas ir nozīmīgs ieguldījums Latvijas dizaina vēsturē. Alise par konkursā gūto pieredzi stāsta: «Manai dalībai festivālā bija mērķis — es gribēju popularizēt Latvijas dizainu Eiropā. Stāstīju cilvēkiem, kas ir Latvija, kur tā atrodas, kāda ir mūsu valoda un kāds ir mūsu dizaina mantojums, un mans mērķis tika sasniegts — vairāki ārzemju dizaineri, radošie direktori, ilustratori, 3D mākslinieki un citi profesionāļi ir uzzinājuši vairāk par Latviju, un daudzi no viņiem pat plāno braukt ciemos. Arī latviešus aicinu sekot līdzi «100 latviešu burtu» projektam Instagram, jo pēc balvas saņemšanas nekas nav beidzies — es turpinu dalīties ar informāciju par latviešu burtu dizainu.»
«Alise ir aizrautīga, talantīga un empātiska jaunā dizainere, kura savu degsmi pētīt un praktiski darboties ar burtu dizainu un vēsturi rūpīgi izkopa savās Grafikas dizaina bakalaura studijās Latvijas Mākslas akadēmijā (LMA). Mums ir patiess prieks, ka ar izcilību novērtētais Alises diplomdarbs ir pamanīts arī uz starptautiskās skatuves. LMA Grafikas dizaina studenti atkārtoti gūst panākumus «ADCE Awards» festivālā — panākumu atslēga ir gan studentu talants, gan arī studiju process, kurā iesaistīti daudzi industrijas pārstāvji, kuri mentorē studentus, dodot savu pieredzi un enerģiju, kā arī motivē būt ambicioziem, stāstīt un lepoties par savām idejām,» komentē Matīss Zvaigzne, LMA Dizaina nodaļas vadītājs.
Šis ir jau trešais gads pēc kārtas, kad «ADCE Awards» zelta godalgu «Young Creative» kategorijā iegūst Latvijas pārstāvji. Pagājušogad uzvaru svinēja Ričards Znutiņš–Znutāns, Dārta Galiņa, Sandra Sugako un Džūlija Ekuse ar emociju regulācijas lietotni «Emori» (Latvijas Mākslas akadēmija sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti un Ventspils augstskolu). Savukārt 2021. gadā Nauris Jostsons saņēma augstāko apbalvojumu par savu diplomdarbu «Fonetika Grotesk». «Spēcīgi jaunie talanti un viņu pasniedzēji ir pamats veiksmīgai radošo industriju attīstībai Latvijā. Mums nevajag iztirgot dabas resursus, jo mūsu galvenā vērtība ir cilvēki un viņu darbi. Aicinu jauniešus nebaidīties un izmēģināt savus spēkus radošās izcilības festivālā «Adwards», lai tālāk tiktu novērtēti jau starptautiski «ADCE Awards» festivālā!» mudina Žanete Eglīte, organizācijas «Latvian Art Directors Club» vadītāja.
No Latvijas «ADCE Awards 2023» atzinību guvuši arī citi projekti: «McCann Riga» īstenotā kampaņa «Krustvārdu kodi» veikalu ķēdes «Lidl» lietotnes popularizēšanai saņēma sudraba godalgu kategorijā «Zīmolu pieredze — jauns mediju lietojums», arhitektu birojs «Ēter» ieguva sudrabu vides dizaina kategorijā par izstādes «Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR» iekārtojumu Londonas Dizaina muzejā, savukārt Dārta Apsīte, Kristiāna Marija Sproģe un Jūlija Sinka tika pie bronzas godalgas kategorijā «Dizains — fotogrāfija» par Rīgas domes kampaņu «Lai zied visa pasaulīte».
«ADCE Awards 2023» Grand Prix ieguvusi aģentūra «Leo Burnett» no Itālijas par «Fiat» automašīnu kampaņu «No Grey». Ar visiem konkursa laureātiem var iepazīties ADCE mājaslapā.
ADCE ir apvienība, kurā darbojas 22 radošie klubi 20 valstīs. Tās mērķis ir veicināt radošumu un paaugstināt Eiropas radošās komunikācijas kvalitāti, kā arī veicināt kopienas potenciāla attīstību. ADCE ik gadu organizē Eiropas reklāmas festivālu «ADCE Awards» un nodrošina dažādas izglītības programmas gan jauniem talantiem, gan pieredzējušiem radošajiem profesionāļiem.
Viedokļi