
Tuvojoties Baltijas laikmetīgā dizaina izstādei «Tactile Baltics», kas no 7. līdz 13. aprīlim norisināsies Milānā, iepazīstinām ar Igaunijas dizaineriem, kuri piedalīsies izstādē. Ziemeļu kaimiņi — Mārja Mēmetsa, Kertu Līsa Lepika, Heiter X, «Myceen», Teresa RA, Annike Laigo un «Standard» — Milānas Dizaina nedēļā demonstrēs gan jaunas dizaina mantojuma interpretācijas, gan konceptuālus eksperimentus un inovācijas materiālos.
«Tactile Baltics» izstādē aplūkojamos kolekcionējamā dizaina darbus — mēbeles, gaismas objektus, tekstila dizainu, traukus un mājas dekorus — vieno ilgtspējīga un apritīga pieeja, kā arī eksperimenti ar materiālu, īpaši fokusējoties uz dizaina taktilajām kvalitātēm. Izstādes apmeklētāji varēs iepazīt, kā tradicionālā amatniecība Baltijas laikmetīgajā dizainā savienojas ar modernām tehnoloģijām, atklājot formas, funkcionalitātes un kultūras mantojuma mijiedarbību, radot unikālus kolekcionējamā dizaina priekšmetus. Darbus Igaunijas ekspozīcijai atlasījusi kuratore Trīna Loks (Triin Loks).
Lejkannas «Thirst» un stikla kupolu kolekcija «Sand Castles» — Mārja Mēmetsa
Lejkannu kolekcija «Thirst» radīta, pūšot stiklu veidnēs un ar rokām veidojot lejkannu skulpturālo formu. Katra no tām ir unikāla un izceļ stikla daudzpusību. «Thirst» padara laistīšanas procesu par svinīgu rituālu, kur funkcija saplūst ar māksliniecisko izpausmi. Iedvesmojoties no rūpēm un izaugsmes metaforas, lejkannas atgādina, cik svarīgi ir lolot to, kas katram dzīvē nozīmīgs. «Thirst» iemieso aicinājumu būt klātesošam, novērtēt savu bagātību un tiekties uz dzīvi, kas piepildīta ar jēgu. Lejkannu kolekcija turpina mākslinieces konceptuālo stikla kupolu sēriju «Sand Castles», kas balstīta apzinātības praksē. Stikla kupoli iecerēti kā simboliski vairogi, kas ļauj domām plūst cauri, vienlaikus pasargājot no to pastāvīgās vilkmes.
Mārja Mēmetsa (Maarja Mäemets) ir māksliniece, dizainere un kuratore. Apvienojot māksliniecisku pieeju ar konceptuālu izpēti, viņas darbi pēta materialitātes un tehnikas mijiedarbību, kā arī ikdienas rituālos dziļi ieaustos naratīvus. Mārja ieguvusi maģistra grādu stikla mākslā Igaunijas Mākslas akadēmijā un šobrīd studē amatniecību.
Vairāk par Mārju Mēmetsu — dizaineres mājaslapā un Instagram.



Spoguļi «Ade» — Kertu Līsa Lepika
Spoguļu sēriju «Ade» iedvesmojis Igaunijā radītais kompozītmateriāls «Plymax», kurā savienots bērza saplāksnis un pulēts nerūsējošais tērauds. Šis materiāls, ko 1920. gados sāka ražot «Luterma» rūpnīca Igaunijā, bija ideāls, lai no tā izgatavotu durvis un atdalošās sienas. Bet vai šo materiālu varētu padarīt mīkstāku un izteiksmīgāku? Dizainere Kertu Līsa Lepika pētījusi šo jautājumus, eksperimentējot ar «Plymax» Igaunijas Mākslas akadēmijas projektā «Bend to Break» (2022), radot objektu sēriju, kas reizē kalpo gan kā funkcionāli spoguļi, gan abstrakti mākslas darbi.
Kertu Līsa Lepika (Kertu Liisa Lepik) ir igauņu dizainere, kura aizrautīgi pārvērš sarežģītas idejas radošos un iztekmīgos risinājumos. Viņai dizains ir kā mīklas risināšana — informācijas vākšana, saistību analīze un puzles gabalu pārkārtošana līdz rodas kaut kas inovatīvs. Šobrīd viņa strādā kā grafiskā dizainere.
Vairāk par Kertu Līsu Lepiku — dizaineres mājaslapā.




Skulpturāli objekti «Axiom–1» un «Axiom–2» — Heiter X
«Axiom–1» un «Axiom–2» veidoti kā mūsdienu relikvijas — objekti, kas atrodas ārpus lineārā laika, savienojot attīstīto pagātni un zudušo nākotni. Skulpturālie darbi izgatavoti no korķa un neapstrādātas māla masas, un tie pēta telpisko apziņu, reaģējot uz klātbūtni un mijiedarbību caur materiālu pārveidi. Iedvesmojoties no altāriem un menhīriem, «AXIOM» nosaka telpas atmosfēru, vienlaikus kalpojot kā trauki augiem, priekšmetiem vai ziedojumiem. Objekti veidoti, domājot par mūžīgu eksistenci, un sapludina senas rituālās formas ar spekulatīviem nākotnes scenārijiem. «Axiom» ir fragments no pasaules, kas atceras kaut ko, ko mēs vēl neesam atklājuši.
Tallinā un Londonā dzīvojošā eksperimentālā dizainere Heiter X pēta saikni starp ēdienu, cilvēkiem un vidi. Specializējoties ilgtspējīgā dizainā, viņa rada skulpturālus objektus un imersīvās pieredzes, kas atklāj materialitātes «dzīvību» un «neredzamās enerģijas», interpretējot priekšmetus kā klātbūtnes un pārmaiņu nesējus. Balstoties pārliecībā, ka apziņa veido realitāti, Heiter X darbi aicina uz dziļāku mijiedarbību ar dzīvo pasauli.
Vairāk par Heiter X — dizaineres mājaslapā un Instagram.




Lampa «P Wise» un micēlija bloki «Lo Blox» — «Myceen»
Piekaramā lampa «P Wise» tiek veidota jeb audzēta no micēlija. Sākotnēji tā tika izstrādāta finanšu tehnoloģiju uzņēmuma «Wise» birojam Tallinā, lai uzlabotu akustiku telpās. Gaismekļa ražošanas procesā atsevišķi tiek audzētas divas daļas, kas pēc tam tiek savienotas kopā. Tā kā micēlijs atpazīst savas sugas materiālu, abas puses saaug kopā bez nepieciešamības izmantot līmi vai citas saistvielas.Savukārt daudzfunkcionālie micēlija bloki «Lo Blox» sākotnēji tika izstrādāti kūrorta «Maidla Nature Resort» vajadzībām. Monolītie micēlija bloki var kalpot kā sēdeklis, neliels galdiņš vai podests.
«Myceen» ir godalgots biotehnoloģiju uzņēmums un pētniecības studija, ko dibinājis dizainers Sīms Karro (Siim Karro). Uzņēmums specializējas micēlijā balstītu materiālu un dizaina attīstībā, izmantojot starpdisciplināru pieeju, kas apvieno dabas inteliģenci ar zinātni un dizainu. 2024. gadā Sīms saņēma Igaunijas Dizaina asociācijas balvu «Young Designer Award SÄSI», atzīmējot viņa unikālo nākotnes vīziju un ieguldījumu «Myceen» attīstībā.
Vairāk par «Myceen» — uzņēmuma mājaslapā un Instagram.




Dzeršanas trauki «Tilt Collection» — Teresa RA
Jaunās keramiķes Teresa RA porcelāna dzeršanas trauku komplektu «Tilt Collection» iedvesmojušas bambusa ūdens caurules. Komplektā iekļautas divas karafes — ūdenim un kafijai —, kā arī vairāki dzeršanas trauki, kuru forma balansē starp vienkāršību un rotaļību, padarot dzēriena ieliešanas un dzeršanas procesu ne vien ērtu, bet arī izklaidējošu. Komplekts radīts Igaunijas Mākslas akadēmijas Keramikas un Produktu dizaina nodaļu kopīgajā projektā «Slow Design», kura mērķis bija radīt ilgtspējīgus objektus, kas sniedz prieku gan to radītājiem, gan lietotājiem.
Teresa RA ir portugāļu dizainere, kura šobrīd studē keramiku Igaunijas Mākslas akadēmijā. Uzsākot ceļu keramikas dizainā, 2021. gadā viņa sāka sadarboties ar «Clay Kitchen Portugal» darbnīcā , kur apguva amata prasmes no pieredzējušiem meistariem. Strādājot gan mākslas, gan dizaina jomā, Terēze eksperimentē ar dažādiem materiāliem un glazūrām. Viņa izveidojusi arī pati savu Raku cepli. Iepriekš Terēze studējusi filozofiju un mākslu, kā arī darbojusies kā sociālā aktīviste ilgtspējīgas attīstības un klimata pārmaiņu jomā.
Vairāk par Teresa RA — dizaineres Instagram kontā.



Paklājs «Archipelago» — Annike Laigo
«Archipelago» paklāju kolekciju iedvesmojušas Ziemeļu ainavas smalkajās kontūras — saliņu, līču un niedrāju plūstošās formas. «Archipelago» organiskās aprises atkāpjas no paklāju tradicionālajām, striktajām formām, veidojot plūstošākas un daudzveidīgākās attiecības ar telpu. Turklāt kolekcijā pieejamos paklāju izmēru iespējams pielāgot. «Archipelago» izgatavoti no vilnas, kas ir atjaunojams resurss, un tie ienes mājīgumu un siltumu jebkurā telpā.
Tekstilmāksliniece Annike Laigo rada mūsdienīgus paklājus, kas pēta smalkās attiecības starp krāsu, faktūru, kontekstu un atmosfēru, uzsverot izgatavošanas procesa, kā arī zināšanu un prasmju nozīmi tekstilmākslā. Viņa rada darbus, kas organiski iekļaujas telpā, vienlaikus piedāvājot gan funkcionalitāti, gan raksturu. Katrs Annikes darbs tiek veidots kā dialogs ar apkārtējo vidi, skaidri parādot, kādu ietekmi labs paklājs var radīt interjerā.
Vairāk par Anniki Laigo — dizaineres mājaslapā un Instagram.



Atpūtas krēsls «1973» — «Standard»
Atzīmējot savu 80 gadu jubileju, Igaunijas vecākais mēbeļu ražotājs «Standard», savā kolekcijā no jauna iekļaus dizaineru Mailes Grīnbergas (Maile Grünberg) un Jutas Lemberas (Juta Lember) 1973. gadā radīto ikonisko atpūtas krēslu, kas kļuvis par vienu no igauņu dizaina simboliem. Jaunā «1973» versija atspoguļo 1970. gadu drosmīgās krāsas un dizainu, un tā būs pieejama jau drīzumā.
20. gadsimta 60. gadu otrajā pusē eksperimentālās mēbeļu fabrikas «Standard» dizaineru komandai pievienojās Maile Grīnberga un Juta Lembera. Viņu sadarbības rezultātā 1973. gadā tika radīta populāra mēbeļu sērija, kas izgatavota no liektu cauruļu konstrukcijas un polsterētiem saplākšņa sēdekļiem. Tolaik krēslus ražoja vēsturiskais mēbeļu ražotājs «Tarmeko», agrāk zināms kā Tartu Mēbeļu kombināts (Tartu Möööblikombinaat). Sērija ieguva lielu popularitāti sabiedriskās telpās un biroju atpūtas zonās, atspoguļojot pārmaiņas, kas darba vidē notika 1970. gados. Darba vietās parādoties atpūtas mēbelēm, mainījās arī to atmosfēra, gaisotnei kļūstot neformālākai un brīvdomīgākai.
Vairāk par «Standard» — ražotāja mājaslapā un Instagram.



Par «Tactile Baltics»
Pēc veiksmīgas debijas Londonas Dizaina festivālā 2021. gadā, kur izstāde guva lielu publikas atsaucību, «Tactile Baltics» no jauna dod platformu Baltijas laikmetīgajam dizainam, veicinot tā starptautisko atpazīstamību un bagātinot laikmetīgā dizaina ainu ar mūsu reģiona inovācijām, amatniecības tradīcijām un kultūras vērtībām.
«Tactile Baltics» eskpozīcija Milānas Dizaina nedēļā 2025 būs aplūkojama no 7. līdz 13. aprīlim Litas pilī (Palazzo Litta, Corso Magenta 24, 20121) kā daļa no «MoscaPartners Variations» grupas izstādes (16. telpā). Lai apmeklētu izstādi, iepriekš jāreģistrējas.
Izstādi «Tactile Baltics» Milānā organizē Latvijas Dizaina centrs, Igaunijas dizaina aģentūra «NID» un Lietuvas Dizaina forums. Kuratores: Latvija — Dita Danosa; Igaunija — Trīna Loks (Triin Loks), Lietuva — Audrone Drungilaite (Audronė Drungilaitė). Grafikas dizains — Kirils Kirasirovs («augusts»). Ekspozīcijas dizains — Brigita Bula («Brigita Bula arhitekti»).
«Tactile Baltics» dalību Milānas Dizaina nedēļā 2025 finansiāli atbalsta Baltijas Kultūras fonds, Latvijas un Igaunijas Kultūras ministrijas, kā arī ar Igaunijas, Latvijas un Lietuvas vēstniecības Itālijā.
Plašāk par izstādi — «Tactile Baltics» mājaslapā un Instagram kontā.
Viedokļi