Tīmekļvietnes redizains ceļojumu aģentūrai «Joybe» — Edijs Bogomolovs

Noslēdzot rakstu sēriju par Latvijas Dizaina Gada balvas 2025 (LDGB) rudens nominantiem, iepazīstinām ar darbiem pakalpojumu dizaina un digitālo risinājumu kategorijās, ko atlases žūrija virzīja tālāk otrajā kārtā. Pakalpojumu dizaina kategorijā tika vērtēti četri darbi, no kuriem balvai nominēti trīs pieteikumi. Savukārt digitālo risinājumu kategorijā žūrija tālāk virzījusi visus četrus pieteikumus, no kuriem viens darbs pretendēs uz «Jaunā dizainera» titulu.

Ziņas Fold 7. janvāris, 2025

«Pieteikumi šogad izceļ Latvijas dizaineru spēju apvienot inovatīvus risinājumus ar spēcīgu stāstu un praktisku pielietojumu. Novērtējam radošās pieejas, kas veido dialogu starp mākslu, modi un kultūru. Kā arī digitālos risinājumus, kas apvieno tehnoloģisko progresu ar sabiedriski nozīmīgiem mērķiem. Aicinām nākotnē iesniegt vēl vairāk projektu, kas drosmīgi eksperimentē ar jauniem formātiem un tehnoloģijām, radot ilgtspējīgu ietekmi gan vietējā, gan starptautiskā mērogā,» komentē Anna Andersone, uzņēmēja dizaina jomā un kustības «Riga TechGirls» līdzdibinātāja un vadītāja, kura vadīja darbu vērtēšanu pakalpojumu un digitālo risinājumu kategorijās.

Pakalpojumu dizaina kategorijas nominanti

Modes zīmola «Fyodor Golan» retrospektīvā izstāde «Sadursmes harmonija»

 

Darba autori — Fjodors Podgornijs, Kitija Vasiļjeva, Igors Gubenko, Jānis Andersons, Aleksejs Beļeckis, Sabinē (Sabina Inojatova), Sandijs Ruļuks, Mersedese Margoite, Mare Heimrāte–Patačīni, Katrīna Kūkoja. Darba pasūtītājs — Muzeju krātuve, «Skulptūru Mežs», Fjodors Podgornijs

 

No 2024. gada 14. jūnija līdz 27. septembrim Muzeju krātuvē norisinājās retrospektīva izstāde «Sadursmes harmonija», kas iepazīstināja ar starptautiski atzītā laikmetīgās modes zīmola «Fydor Golan» darbiem. Zīmols radīts 2009. gadā Londonā kā Fjodora Podgornija (Latvija) un Golana Frīdmana (Izraēla) kopdarbs, kas izstādē prezentēts caur Fjodora personisko skatījumu un pieredzi. Izstādē bija apskatāmi vairāk nekā 120 tērpi, kā arī aksesuāri un dizaina elementi no Londonas modes nedēļā izrādītajām kolekcijām, apkopojot zīmola darbību no 2009. līdz 2020. gadam, kā arī modes dizainera Fjodora Podgornija solo darbus, kas tapuši pēdējo gadu laikā.

 

Prezentējot dueta bagātīgo veikumu, izstāde izgaismoja Latvijas klātbūtni globālās laikmetīgās modes procesos un ļāva pieredzēt koncepciju, formu, krāsu un daudzveidīgo iedvesmas avotu saspēli, kas veido «Fydor Golan» īpašo rokrakstu. Izstādi papildināja publisko pasākumu sērija ar performancēm, diskusijām un ekskursijām.

Jauno dizaineru platforma «Home Ground»

 

Darba autors un pasūtītājs — biedrība «Home Ground»

 

«Home Ground» ir piecu jauno dizaina studiju — «Studio Sija», «Onlyonly», «Gateris Works», Daces Sūnas un Annas Priedes — dibināta platforma, kas aicina iepazīt Latvijā radītu eksperimentālo un kolekcionējamo dizainu. Platformas dalībnieku pieeja un izmantotie materiāli atšķiras, taču viņus visus vieno vēlme strādāt ar ikdienā izmantojamiem objektiem un mēbelēm. Savu pirmo projektu — izstādi Sporta ielā 2, Rīgā — «Home Ground» īstenoja 2024. gada augustā, aicinot apmeklētājus iepazīt «Home Ground» dizainerus un aplūkot 16 unikālus dizaina objektus. Vairāk par «Home Ground» — šeit.

«Backdoor Market» pop–up veikals

 

Darba autors un pasūtītājs — «Backdoor Market»

 

Zīmola «Backdoor Market» 2024. gadā atvērtais pop–up veikals piedāvāja daudz vairāk par iepirkšanos. Tiecoties apvienot modi un ielu kultūru, pop–up telpa tika veidota kā dzīvīgs kultūras centrs, kur apmeklētājiem līdz ar jaunāko zīmola kolekciju bija iespēja izbaudīt dažādas mākslas formas, piedalīties radošos pasākumos, deju sacensībās un skeita skolas nodarbībās. Pasākumu programma tika veidota, fokusējoties uz kopienas iesaisti, piedāvājot apmeklētājiem jaunu pieredzi, kas apvieno modi, mākslu un mūsdienu urbāno kultūru. Vairāk par «Backdoor Market» pop–up veikalu — šeit.

Digitālo risinājumu kategorijas nominanti

Papildinātās realitātes mākslas platforma «Art+»

 

Darba autors — biedrība «ASTE. Art, Science, Technology, Education», biedrība «ART+», Maija Demitere, Patrick Borgeat, Rogier Jupijn. Darba pasūtītājs — biedrība «ART+»

 

Papildinātās realitātes mākslas darbu platforma «ART+» ir inovatīva digitālās mākslas galerija, kas piedāvā unikālu pieredzi, ļaujot noteiktās fiziskās lokācijās skatīt mākslas darbus ar viedierīču starpniecību. Platforma izmanto GPS tehnoloģijas, lai radītu saikni starp mākslas darbu un konkrēto vietu — mākslinieki veido darbus, kas konceptuāli vai estētiski mijiedarbojas ar vidi, veicinot dialogu starp fizisko un digitālo telpu.

 

«ART+» ir ne tikai tehnoloģiski inovatīva platforma, bet arī radošuma un ilgtspējīgu ideju centrs, kas izglīto jaunos māksliniekus un nodrošina viņiem materiāli tehnisko atbalstu. «ART+» darbos īpaša uzmanība tiek pievērsta sociāli nozīmīgām tēmām, piedāvājot unikālus mākslas darbus, kas izceļ klimata pārmaiņas un sociālos izaicinājumus, vienlaikus iedvesmojot sabiedrību uz pozitīvām pārmaiņām.

Rīgas valstspilsētas pašvaldības ģeogrāfiskās informācijas sistēma «Geo Rīga»

 

Darba autors — Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departamenta Ģeomātikas pārvalde. Darba pasūtītājs — Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments

 

«Geo Rīga» ir Rīgas pašvaldības ģeogrāfiskā informācijas sistēma, kas nodrošina ērtu piekļuvi ģeotelpiskajiem datiem par Rīgas administratīvo teritoriju. Tā veicina ne tikai efektīvu plānošanu, uzlabojot pārvaldības procesus, bet arī veicina caurspīdību, piedāvājot datus un ērti lietojamus rīkus telpisko datu izmantošanai.

 

Projekts primāri paredzēts pašvaldības darbiniekiem un stratēģisko lēmumu pieņēmējiem, kuriem darba procesos jāizmanto ģeotelpiskie dati un to savstarpējo sakarību analīze. Vienlaicīgi projekts ir ieinteresējis plašāku sabiedrības grupu spektru — iedzīvotājus, nevalstiskās organizācijas, uzņēmējus, investorus, pedagogus, akadēmisko sektoru un studentus, citas valsts pārvaldības iestādes, pilsētas viesus u.c. Vairāk par «Geo Rīga» — šeit.

Skatuves vizualizācijas Ozola koncertam «No Rajona līdz Arēnai»

 

Darba autori — Madars Juris Liholajs, Patriks Kirkils, Reinis Rubenis. Darba pasūtītājs — reperis Ozols

 

2023. gada 28. decembrī «Arēnā Rīga» norisinājās repera Ozola lielkoncerts «No Rajona līdz Arēnai», kura skatuves noformējumam tika radīti unikāli vizuālie materiāli — 3D animācijas, kas kontekstuāli papildināja dziesmas vai veidoja vizuālas atsauces uz mūziķa iepriekšējiem darbiem. Koncerta laikā ekrānu virtuālā ainava transformējās degvielas uzpildes stacijās, veikalos, padomju blokmāju rajonos un citās ainās, radot ieskaujošu virtuālo pieredzi koncerta apmeklētājiem.

Tīmekļvietnes redizains ceļojumu aģentūrai «Joybe». Darba autors — Edijs Bogomolovs

 

Darba pasūtītājs — «Joybe.com»

 

Luksusa ceļojumu uzņēmuma «Joybe» līdzšinējais mājaslapas dizains nespēja klientiem atklāt ekskluzīvo un unikālo ceļojumu raksturu. Lai risinātu šo problēmu, dizainers jaunajam mājaslapas dizainam izmantojis stāstniecības pieeju, piedāvājot nevis statisku galamērķu sarakstu, bet veidojot kategorijas atbilstoši klientu interesēm. Piemēram, sporta cienītājiem tiek piedāvāti galamērķi, kas saistīti ar populāriem sporta pasākumiem, savienojot viņu personīgo aizraušanos ar ceļojumu iespējām. Šī pieeja pārvērš ceļojumu plānošanu personalizētā pieredzē, motivējot lietotājus atklāt jaunas vietas, par kurām viņi, iespējams, nekad nebūtu iedomājušies.

«Jaunā dizainera» balvas nominants digitālo risinājumu kategorijā

Tīmekļvietne «Raižplēsis»

 

Darba autori — Jānis Kokarevičs un Elīna Pavlova (darba vadītāji — Maija Rozenfelde un Markus Rožkalns). Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija

 

«Raižplēsis.lv» iecerēts kā interaktīva un vizuāli saistoša mājaslapa, kas palīdz pediatrijas pacientiem mazināt bailes no ārstu apmeklējumiem un medicīniskām procedūrām. Vietne ne tikai sniegs bērniem viegli saprotamu informāciju, bet arī samazinās laiku, kas ārstiem un medicīnas personālam nepieciešams procesu skaidrošanai un bērnu nomierināšanai, tādējādi padarot ārstniecības procesu efektīvāku.

 

Mājaslapas centrālais elements ir tēls Raižplēsis, kas ir iecienīta rotaļlieta Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas spēļu terapijas kabinetā. Raižplēsis attēlo baiļu pārvarēšanu — bērni uzraksta savas raizes uz lapiņām un «baro» tās Raižplēsim, tādējādi simboliski atbrīvojoties no uztraukuma. Šī ideja tikusi integrēta mājaslapas prototipā, ļaujot lietotājam savas raizes uzrakstīt vai uzzīmēt digitālā formātā. Lai novērstu domas, kamēr pacienti gaida rindā pie ārsta, mājaslapa piedāvās arī dažādus prātu nodarbinošus uzdevumus.

Kopumā Latvijas Dizaina gada balvas 2025 rudens darbu iesniegšanas sesijas tika saņemti 60 pieteikumi, un dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 26 darbus, no kuriem astoņi ir topošo dizaineru pieteikumi. Atgādinām, ka, vērtējot komunikācijas dizaina kategorijai pieteiktos desmit darbus, atlases žūrija pieņēma lēmumu dalībai otrajā kārtā nevirzīt nevienu no tiem, pamatojot to ar pieteikumu daļēju neatbilstības izvirzītajiem kvalitātes kritērijiem. Maija Rozenfelde, komunikācijas dizaina kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētāja, stāsta: «Izvērtējot desmit iesniegtos pieteikumus, konstatējām, ka darbu kvalitāte tikai daļēji atbilst konkursā izvirzītajiem kritērijiem, tāpēc šie darbi netiek virzīti dalībai konkursa otrajā kārtā. Iepriekšējo gadu LDGB komunikācijas dizaina kategorijas nominanti spēcīgi atspoguļojuši labākās prakses, ne tikai kalpojot vietējas sacensības garam, bet, vēl jo svarīgāk, sniedzot ieskatu par augsto kvalitātes latiņu Latvijas komunikācijas dizaina nozarē. Saglabājot kvalitātes standartus, kādus redzam un novērtējam gan citās kategorijās šogad, gan iepriekšējo gadu nominantu vidū, komunikācijas dizaina atlases žūrijas vārdā aicinām dizaina studijas un individuālos dizainerus pieteikt savus spēcīgākos darbus vērtēšanai Latvijas Dizaina gada balvas ziemas sesijā.»

 

Ziemas pieteikšanās konkursam notiks no 1. februāra līdz 20. martam, un atlases žūrija darbus izvērtēs līdz 20. aprīlim. Tad sekos konkursa otrā kārta, kurā starptautiska fināla žūrija vērtēs rudens un ziemas nominantus un izvirzīs finālistus. Fināla žūrija arī lems par katras kategorijas uzvarētāju un Latvijas Dizaina gada balvas Grand Prix un «Jaunā dizainera» titula ieguvējiem. Konkursa otrā kārta noslēgsies ar Dizaina gada balvas pasniegšanu 2025. gada jūnija sākumā. Precīzi norises datumi tiks laicīgi izziņoti Latvijas Dizaina gada balvas mājaslapā.

 

Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Latvijas Dizaina gada balva ar Kultūras ministrijas atbalstu dibināta 2017. gadā. Līdz 2025. gada maijam to organizē Latvijas Dizaina centrs.

 

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.