Foto — Armands Andže

Fotogrāfa Armanda Andžes izstāde «Bailes no ainavas» pievēršas Latvijas pilsētvides ikdienas ainavu mainīgajai dabai un to radītajām emocionālajām un sociālajām rezonansēm. Izstādē aplūkojamie darbi radīti vienā eksemplārā, izmantojot senas analogās fotogrāfijas tehnikas un tādējādi uzsverot ainavas pārejošo raksturu un radītā attēla fizisko klātbūtni. Izstāde ISSP galerijā aplūkojama no 7. februāra līdz 18. aprīlim.

Ziņas Fold 20. janvāris, 2025

Izstāde «Bailes no ainavas» pēta urbānās telpas neatrisinātos arhitektūras naratīvus, kas atklāj stāvokli starp klātbūtni un aizmirstību. Nepabeigtie būvju skeleti un izteikti monumentalizētās elites augstceltnes kļūst par pilsētvides spektrāliem artefaktiem — liecībām, kas pārsniedz sabiedrības iztēles robežas un atspoguļo ignorētās kopienas balsis. Andže izmanto dagerotīpijas un sausās stikla plates tehnikas — senus analogās fotogrāfijas paņēmienus —, kas papildina izstādes tematiku. Dagerotīpija ir viena no pirmajām fotogrāfijas tehnikām, radīta 19. gadsimta sākumā. Tā izmanto sudraba pārklājumu uz vara plāksnes, veidojot unikālu attēlu, kas eksistē tikai vienā eksemplārā un ko raksturo augsta detalizācija un spoguļveida virsma. Izmantojot šīs tehnoloģijas, Andže akcentē ainavas pārejošo dabu un radītā attēla fizisko klātbūtni, kurā saduras pagātne un nākotne. Katrs izstādē redzamais attēls ir unikāls, pieejams vienā eksemplārā.

 

«Pilsētvides estētiku veido ne tikai tās vizuālais priekšstats, bet arī sajūta, kas mūs pārņem, raugoties uz jau ierastajām ikdienas ainavām. Lai arī estētiskā vērtība visbiežāk ir subjektīvs vērtējums, tā nenoliedzami atstāj nospiedumu katrā garāmgājējā. Bailes no ainavas ir Andžes refleksija par šo pieredzi, kas sakņojas gan individuālajā, gan kolektīvajā atmiņā. Izstāde pievēršas filozofiskajam baiļu konceptam, uzsverot emocionālo un psiholoģisko reakciju, kas rodas mijiedarbē ar urbāno vidi un tās estētiskajām izpausmēm. Šis koncepts izgaismo to, kā ainava, īpaši nepabeigtās pilsētas struktūras vai monumentalizētie objekti, var radīt spriedzi starp klātbūtnes sajūtu un atsvešinātību. Pilsētas ainava šajā kontekstā kalpo ne tikai kā vizuāls elements, bet arī kā telpa, kurā atklājas sabiedrības kolektīvās bailes, atmiņas un attiecības ar vidi un tās pārmaiņām,» teikts izstādes aprakstā.

Armands Andže (1988) ir mākslinieku kolektīva «Baltic Analog Lab» biedrs kopš 2018. gada. Ar analogo fotogrāfiju nodarbojas jau vairāk nekā divpadsmit gadus. Viņš pašmācības ceļā apguvis vairākas senas analogās tehnikas un pievērš īpašu uzmanību analogo materiālu ilgtspējīgai izmantošanai, meklējot veidus, kā pārstrādāt un atkārtoti lietot procesa radītos atkritumus.
Andže ieguvis izglītību Latvijas Kultūras koledžā un apguvis stikla mākslu Latvijas Mākslas akadēmijas. Pašlaik mākslinieks studē maģistrantūrā Latvijas Mākslas akadēmijas Grafikas katedrā. 2023. gadā Rīgas Fotogrāfijas biennāles «Next 2023» konkursā mākslinieks ieguva Lietuvas izdevniecības «NoRoutine Books» specbalvu par savu projektu «29 ainavas» un izdeva savu pirmo fotogrāmatu ar tādu pašu nosaukumu.

 

Izstāde «Bailes no ainavas» ISSP galerijā skatāma no 7. februāra līdz 18. aprīlim, savukārt iās atklāšana gaidāma 6. februārī plkst. 18.00. Izstādes kuratores — Iveta Gabaliņa un Kamilla Kūna. Izstāde veidota ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.