Vēl līdz 29. decembrim Cēsu muzejā apskatāma domātājas un cimdu mākslinieces Jettes Užānes simtgadei veltītā izstāde «Dzīvais cimds». Tā veidota kā audiovizuāls un intelektuāls pieredzējums, kas sniedz ieskatu mākslinieces pasaulē, ļaujot apmeklētājam caur dažādiem apzinātiem elementiem un aktivitātēm iepazīt ne tikai lielāko vienkopus izstādīto cimdu kolekciju, bet arī aizdomāties par mākslinieces plašo iekšējo pasauli. Ekspozīcijas dizains, ko veidojusi studija «Overpriced», akcentē roku darbu, funkcionālo pieejamību un rotaļu aspektu ikdienišķajā.
Jette Užāne (1924–2007), tautā dēvēta par Cimdu Jettiņu, bija daiļamata meistare, domātāja un stāstniece, kura ieguva atpazīstamību ar saviem cimdu cikliem, kur katrs cimdu pāris veidots kā unikāls mākslas darbs. Visu mūžu pavadījusi invalīda ratiņos Dzērbenes pagasta «Lejniekos», Jette iedvesmoja apkārtējos ar savu neizmērojamo gara spēku un domu skaidrību. Mākslinieces simtgadei veltītā izstāde «Dzīvais cimds» sniedz līdz šim lielāko ieskatu Jettes darbos, personīgajā arhīvā un audiovizuālajā materiālā. Pirmo reizi kopā no muzejiem un privātām kolekcijām vienkopus savākti 150 cimdu pāri.
Izstādē bagātīgais cimdu klāsts sakārtots piecos ciklos jeb «balsīs»: sievietes balss, dabas balss, bērnu balss, mākslas balss un Latvijas balss. Ekspozīcijā cimdi mijas ar citiem autentiskiem priekšmetiem, video un audio materiāliem, kā arī dienasgrāmatu un vēstuļu ierakstiem, tādējādi apmeklētājiem ļaujot ar dažādu maņu — redzes, taustes un skaņas — starpniecību iepazīt ne vien iespaidīgo cimdu kolekciju, bet arī piedzīvot Jettes Užānes pasauli un dzīvesstāstu. «Izstādi apzināti veidojam kā audiovizuālu, intelektuālu un personisku pieredzējumu. Tas būs ceļojums pa Jettes vērojumu un domu pēdām. Un, cerams, šajos stāstos, ainavās un cimdu rakstos izdosies nonākt līdz sarunai ar sevi pašu,» stāsta izstādes kuratore Elīna Apsīte.
Ņemot vērā mākslinieces dzīves gājumu un funkcionālos traucējumus, veidojot izstādi, īpaši piedomāts par tās pieejamību. «Jettiņa visu mūžu pavadījusi invalīda ratiņos, tāpēc lielu vērību pievērsām tam, lai izstādi var pieredzēt arī cilvēki ar kustību traucējumiem. Radošajai komandai bija svarīgi visu izstādes uzbūvi veidot tādu, lai to redzēt un piedzīvot varētu arī pati Jettiņa,» stāsta dizaina studijas «Overpriced» dibinātājs, dizainers Aigars Mamis. Tā kā māksliniecei ļoti patika rotaļas un skats uz pasauli caur bērna acīm, īpaša uzmanība izstādes iekārtojumā veltīta arī jaunākajiem apmeklētājiem. Dizaina autori norāda, ka vitrīnu augstums ir samazināts, lai to visērtāk būtu skatīt tieši cilvēkiem ratiņkrēslā, kā arī bērniem, kamēr pārējiem brīžiem var nākties cieņpilni pieliekties darbu priekšā.
Ņemot vērā, ka Jette bija prasmīga amata meistare, galvenajās izstādes iekārtojuma detaļās pievērsta uzmanība amatniecībai un roku darbam. Speciāli izstādei gatavoto vitrīnu uzbūvē iestrādāti simboli, kas pieskaņoti katram cimdu ciklam, kā arī vitrīnu apraksti veidoti ar roku kā atsauce uz mākslinieces dienasgrāmatām un personisko pieeju katram darbam. Īpašais rokraksts izmantots visos Cimdu Jettiņas simtgades komunikācijas materiālos.
Izstādes idejas autore un kuratore ir biedrības «Cimdu ceļš» vadītāja Elīna Apsīte, kā arī Cēsu muzejs. Izstādes dizainu veidojusi studija «Overpriced», cieši sadarbojoties ar vairākiem vairākiem savas jomas meistariem: Rihardu Rudzi, kurš radīja īpašās izstādes vitrīnas un apgaismojumu, ainavu arhitektiem «Alps» un floristi Gaivu Mičuli, kuri ienesa ekspozīcijā dabas klātbūtni; mūziķi Miķeli Putniņu, kurš izstrādāja izstādes skaņu celiņu; un Edgaru Raitumu, kurš radīja Jettes mājas maketu. Izstādi «Dzīvais cimds» Cēsu muzejā var aplūkot vēl līdz 29. decembrim, savukārt rīt, 28. decembrī, no plkst. 12.00 līdz 15.00 plānots izstādes noslēguma pasākums.
Viedokļi