Foto — «Trempel»

Katru gadu pasaulē tiek izmesti desmitiem miljardu nolietotu apģērba pakaramo, kas lielākoties izgatavoti no plastmasas. Dizainers un zīmola «Trempel» dibinātājs Aleksandrs Bobrovs piedāvā alternatīvu produktu — augstas kvalitātes pārstrādāta kartona pakaramos, kas tiek ražoti tepat Ventspilī. Tie ir ne vien dabai draudzīgāki, bet arī taupa vietu veikalu noliktavās un stendos, turklāt, kā norāda Aleksandrs, «Trempel» iecerēts kā pakaramo «mersedess» — dizains veidots tā, lai papildinātu augstas klases veikalu atmosfēru un apģērbs uz tā izskatītos «dārgi».

Ziņas Paula Gāgane 24. oktobris, 2024

Dizainers Aleksandrs Bobrovs absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Produktu dizaina nodaļu un pēc tam arī Vides mākslas nodaļu. Jau bērnībā Aleksandrs zināja, ka grib mācīties LMA, un, kad sapnis bija piepildīts, nācās domāt, ko ar iegūto izglītību darīt tālāk. 2011. gadā, pēc Produktu dizaina nodaļas absolvēšanas, viņš kopā ar studiju biedriem dibināja industriālā dizaina studiju, bet tobrīd tam īsti nebija pieprasījuma. Ražotāji nesaskatīja dizainā pievienoto vērtību, turklāt radītās idejas reti materializējās taustāmā produktā, tāpēc Aleksandrs vēlējās radīt ko savu. Absolvējot Vides mākslas nodaļu, dizainers kā savu diplomdarbu izstrādāja Ventspils promenādes ieceri. Pēc paša iniciatīvas un pašvaldības pārliecināšanas promenādi izdevās īstenot, un saņemto honorāru Aleksandrs ieguldīja «Trempel» biznesa uzsākšanā.

Ideja veidot jaunu apģērba pakaramo Aleksandram radās 2016. gadā pavisam nejauši — staigājot pa supermārketu, viņš ievēroja neglītos plastmasas apģērba pakaramos un nolēma, ka to dizainā ir iespējami uzlabojumi. Kā jaunizcepts dizainers, Aleksandrs vispirms centās uzlabot pakaramo estētiskās kvalitātes, tomēr laika gaitā saprata, ka izskats vien nevar būt jauna produkta izejas punkts. Atceroties sava pasniedzēja, dizainera Gunta Glūdiņa vārdus — «galvenais atbildēt uz jautājumu — priekš kam?» —, Aleksandrs sāka padziļinātu izpēti, devās uz veikaliem, lai aptaujātu pārdevējas un noskaidrotu, kādas ir būtiskākās problēmas, kas saistās ar pakaramajiem.

 

Izrādījās, ka jauni pakaramie veikalam jāpērk teju katru gadu, jo tie ātri nolietojas — koka pakaramo laka mēdz lobīties, ja tie nokrīt, bet plastmasas pakaramie ar laiku deformējas. Turklāt veikaliem jāmaksā par pakaramo utilizāciju. Klasiski koka vai plastmasas pakaramie aizņem daudz vietas ne tikai noliktavā, bet arī veikala stendos. Dizainers noskaidroja, ka pamatā apģērbu pakaramos piedāvā tikai Ķīnas un Indijas ražotāji, un jāpasūta vesels konteiners — apjoms, kas mazam uzņēmumam nav vajadzīgs un apgrūtina pakaramo personalizāciju.

2018. gadā, pēc padziļinātas izpētes, Aleksandrs saprata, ka vēlas veidot pakaramos no kartona. «Daudzi domā, ka mūsu pakaramais ir vien tāds papīriņš, kas nav savas cenas vērts,» smejas Aleksandrs. «Lai gan varētu domāt, ka kartons nav pārāk izturīgs materiāls pakaramajam, «Trempel» produkti ir izturīgi — pat pārāk izturīgi, jo klientiem pārāk ilgi nevajag atjaunot savus krājumus.» Pakaramie izgatavoti no 4 mm bieza laminēta kartona, kas ražots Nīderlandē pilnībā no pārstrādāta kartona. Pēc īstā materiāla izvēles nākamais izaicinājums bija atrast, kur pakaramos varētu izcirst. To uzņēmās ražotājs «Baltkartons», ar ko Aleksandrs sadarbojas joprojām.

 

Dizainers daudz domājis par «Trempel» formu. Noapaļotie stūri pasargā apģērbus no izstaipīšanās, bet āķis novietots tā, lai uz pakaramo iedarbotos pēc iespējas mazāka slodze. Viena no būtiskākajām «Trempel» iezīmēm ir pakaramā kakla daļa — tā veidota, lai izvietotu zīmolu logo, turklāt tā padara pakaramo stingrāku un piešķir drēbēm pievilcīgu kritumu. «Uz mūsu pakaramā apģērbs izskatās dārgāk,» atzīmē Aleksandrs. «Veikalā bieži ir padomāts par interjeru un atmosfēru, bet ne par pakaramajiem. Esmu sapratis, ka pakaramais patiesībā veikalā ir vissvarīgākais, jo tieši uz tā guļ apģērbs.» Aleksandrs stāsta, ka ilgi meklējis arī īsto plecu kritumu, kas ļautu drēbēm izskatīties labi un vienlaikus ļautu pakaramos pēc iespējas kompaktāk sapakot kastē. Klienti lielajās pilsētās ir priecīgi par papildu platību noliktavā — 100 «Trempel» pakaramos var ielikt 34 x 34 x 20 cm lielā kastē, kas sver 6 kg, kamēr klasiskie pakaramie aizņemtu ledusskapja izmēra kasti. Kompaktais «Trempel» profils ļauj izvietot arī vairāk apģērbu veikala stendos.

«Trempel» dizains tiek nemitīgi uzlabots, šobrīd pārdošanā ir jau ceturtā pakaramo paaudze. Sākotnējais dizains papildināts ar dažādām funkcionālām detaļām, piemēram, robiņiem, kur ieguļas cilpas apģērbu pakāršanai, un horizontālu spraisli klipšiem. Tiek veidoti arī atsevišķi modeļi bērnu apģērbiem, apakšveļai un aksesuāriem. Mazākie pakaramie tiek izgatavoti no kartona atgriezumiem, lai maksimāli izmantotu materiālus.

 

Pieprasījums pēc ilgtspējīgiem produktiem aizvien aug, un Aleksandrs cer, ka arvien vairāk zīmolu, īpaši Latvijas ražotāju, izvēlēsies «Trempel» produktus. Šogad uzņēmums var lepoties ar īpašu sadarbību — kartona pakaramos savas apģērba līnijas pop-up veikaliem Ņujorkā, Tokijā un Mehiko izvēlējās popzvaigzne Billija Eiliša. Aleksandrs atzīmē, ka šī sadarbība ir apliecinājums produkta vērtībai un kvalitātei: «Cilvēki tagad citādāk skatās uz «Trempel» cenu, materiālu un kvalitāti. Ja Billija to nopirka, tam jābūt labam.»

Līdz ar kartona pakaramajiem «Trempel» piedāvā arī modeļus, kas izgatavoti no augsta blīvuma kokšķiedru plāksnes, un 3D drukātus pakaramos no pārstrādātas plastmasas. Pie šī produkta «Trempel» komanda strādā jau kādu laiku — bija svarīgi atrast gan īsto formu un svaru, gan samazināt tā cenu. Vaicājot par «Trempel» tālākajiem plāniem un jaunu materiālu meklējumiem, Aleksandrs atklāj, ka nākamais solis uzņēmuma attīstībā ir atrast veidu, kā piedāvāt lētāku kartona pakaramo, ko varētu izmantot, piemēram, ķīmiskās tīrītavas un zemākas klases veikali. Tas prasītu pavisam citu pakaramā dizainu un izmantoto kartonu.

 

Vairāk par «Trempel» produktiem — zīmola mājaslapā.