Jau kopš jūlija vidus Pērses ielā Rīgā darbojas ielu modes zīmola «Backdoor Market» un kafijas grauzdētavas «Kalve» kopīgā pop–up telpa «Laundry House». Izejot cauri improvizētai veļas mazgātavai, apmeklētāji nonāk zīmola veikalā. Tomēr galvenais uzsvars šeit nav uz apģērbu pārdošanu — tā ir vieta kopienai, kur vienuviet izveidota kafejnīca, skeitparks un kopstrādes telpa, kā arī regulāri notiek dažādi pasākumi. «Laundry House» apģērbu kolekcija sakņojas atmiņās par uzaugšanu Austrumeiropā, un, šķiet, šī kolektīvā nostalģija «aizķērusi» ne vienu vien sirdi — «Backdoor Market» t–krekli Rīgas ielās redzami ik uz soļa.
«Backdoor Market x Kalve» pop–up telpā apmeklētājs var nonākt burtiski pa aizmugures durvīm, izejot cauri veļas mazgātavas instalācijai, kur līdzās piecām salauztām veļasmašīnām ir spēļu automāts, kas aicina iemēģināt veiksmi konfekšu «izmakšķerēšanā», vecs televizors un radio, kas bez mitas atskaņo latviešu mūziku. Pie sienām pielīmēti veļas mazgātavas noteikumi — nedaudz ironiska atsauce uz «Laundry House» iedvesmas avotu. «Ideja par «Backdoor Market» veļas mazgātavu radās pagājušajā gadā, kad gatavojāmies mūsu pirmajai modes skatei. Bija palikuši daži apģērba gabali, kuriem vajadzēja izveidot nodilumu. Laika trūkuma dēļ mums neizdevās tos nosūtīt uz Lietuvu, kur to izdarītu profesionāli. Tā vietā mēs nolēmām to darīt paši — ieliekot akmeņus mūsu drauga daudzdzīvokļu mājas koplietošanas veļasmašīnās. Drīz pēc tam mājas īpašnieks Facebook publicēja ziņu, ka meklē vainīgo, kurš sabojājis veļas mazgājamās mašīnas. Tas mums izmaksāja 4600 eiro, un tā nu mūsu rīcībā nonāca piecas salauztas un sarūsējušas veļas mašīnas. Tā arī aizsākās «Laundry House» — vieta lielākām vai mazākām kļūmēm,» stāsta «Backdoor Market» dibinātājs un dizainers Reinis Ulme.
Izejot caur veļas mazgātavu, apmeklētājs nonāk veikalā, ko drīzāk varētu nodēvēt par alternatīvu kultūras telpu — piektdienas pēcpusdienā šeit skeito bariņš divpadsmitgadnieku, pie centrālā betona galda kāds strādā, un notiek gatavošanās arī vakarā gaidāmajam dīdžeju setam, kuram katru nedēļu tiek veidota jauna instalācija. Te var dabūt «Kalves» kafiju un citus gardumus, ko baudīt dārza terasē. «Laundry House» telpas iekārtojums ir brīvs un spontāns — tā autors, ņemot talkā draugus un paziņas, ir Reinis pats. Betona galdu veidojusi «Backdoor Market» komanda, veikala lete šeit nākusi no «TC Latvija» ekspozīcijas Venēcijas Arhitektūras biennālē, daļa gaismekļu atceļojuši no Agnijas Grigules izstādes, citi, maksimāli taupot finansiālos resursus, iegādāti pēc sludinājuma. Rampu skeitošanai veidojis Artūrs Bogdanovičs no «Mindwork Ramps», un «Laundry Room» notiek arī Artūra vadītas bezmaksas meistarklases bērniem.
Sadarbības gars caurvij ne vien telpu, bet arī «Backdoor Market» apģērbu un aksesuāru kolekciju. Līdz ar zīmola drēbēm «Laundry House» var iegādāties arī rotas, kas tapušas sadarbībā ar «RO Studio», mākslinieka un dizainera Aleksandra Brežes veidotu svečturi—pelnu trauku, Roterdamas zīmola «Negative Feed» cepures un citas lietas, kas papildina «Backdoor Market» apģērbu kolekciju. Veikalā piedāvātais ir «Backdoor Market» refleksija par vēsturiski ikoniskiem, reģionāliem un personiskiem simboliem, kas ir iekļāvušies Austrumeiropas kolektīvajā atmiņā. «Laundry House» iemieso Reiņa paša pagātnes pieredzes: vai tā būtu skeitošana vietējā parkā kopā ar draugiem, multfilmu skatīšanās vecā televizorā vai lasīšana par Parisu Hiltoni tā laika tabloīdos. T–krekls ar ikoniskās Pamelas Andersones portretu viennozīmīgi pieskaitāms pie rīdzinieku šīs vasaras favorītiem. Citā dizainā «Balenciaga» uzrakstam pārvilkts «Backdoor Market» grafiti — tieši ar tādu pašu bezkaunību kā Demna Gvasalia savulaik «aizņēmās» citu zīmolu elementus, veidojot «Balenciaga» kolekcijas, kas aizsāka Austrumeiropas estētikas uzvaras gājienu modes pasaulē.
Lai gan līdz šim «Backdoor Market» vairāk bijis pazīstams ar unikālām lietām, kas veidotas no pārstrādātiem audumiem un apģērbiem, šobrīd zīmola kolekcijas pamatu veido apdrukāti t–krekli un džemperi, apjomīgas jakas un citi ielu modes apģērbi. Reinis norāda, ka tādējādi zīmols kļuvis pieejamāks plašākai auditorijai, paverot arī lielākas izaugsmes iespējas. Joprojām pieejami arī unikāli produkti, piemēram, ielāpu tehnikā veidota džinsa jaka un apgleznota «Birkin» soma. Neskatoties uz konceptuālā virziena maiņu, ilgtspējība joprojām ir zīmola pamatā — «Backdoor Market» t–krekli un džersija džemperi ir kvalitatīvi un tiek atbildīgi ražoti Portugālē, un zīmols tiecas strādāt pēc iespējas bez atlikumiem. Reinis gan norāda, ka komunikācijā tomēr izvairās uzsvērt vārdu «ilgtspēja», jo šādai pieejai, viņaprāt, būtu jābūt normai . Viņš arī piebilst, ka mode pati par sevi nevar būt ilgtspējīga — arī veļasmašīnas ir atgādinājums par to, cik daudz ūdens tiek patērēts apģērbu ražošanai. Dizainers nemudina klientus iegādāties visu «Backdoor Market» klāstu, bet izvēlēties kādu lietu, kas viņiem būtu īpaša.
Vaicājot par tālākajiem «Backdoor Market» plāniem, Reinis atklāj, ka «Laundry House» savā ziņā ir pilotprojekts, un zīmols plāno atvērt līdzīgas koncepcijas veikalus arī citur Eiropā. Arī turpmāk «Backdoor Market» apģērbu klāsts tiks nesteidzīgi papildināts ar jauniem priekšmetiem, un Reinis tiecas attīstīt kolekciju, noslīpējot apģērbu piegriezumus un veidojot siluetus, kas būtu vienlīdz izteiksmīgi un nēsātājam ērti.
«Backdoor Market x Kalve» pop–up telpa «Laundry House» atrodas Pērses ielā 2a, Rīgā. Sekot zīmola jaunumiem var «Backdoor Market» mājaslapā un Instagram.
Viedokļi