Animācija — Katrīna Sadovņikova

Scenogrāfe, kostīmu māksliniece un gleznotāja Kristīne Abika ceļu pie dizaina idejas atrod caur eklektismu. Ķimales muižā vēl līdz septembra beigām nedēļas nogalēs var pagūt apskatīt Kristīnes izstādi «Meteorīti Ķimalē», kurā otru dzīvi atraduši metāllūžņi un lietots skārds — materiāli, kas pēdējos gados ienākuši Kristīnes repertuārā.

Forša fīča Fold 30. augusts, 2024

«Esmu fragmentu cilvēks, eju pa dzīvi ar zoom-in brillēm un kolekcionēju sīkkadrus. Kā Vima Vendersa filmā «Lisabonas stāsts» galvenais varonis ķēra skaņas, tā es meklēju pusneredzamus sīkumus, kas izkrāso un padara dzīvi spēlīgu. Mana fīča ir — viss sākas ar faktūru. Veidojot kostīmus izrādei, pirmkārt, dodos uz kostīmu noliktavu, lai izietu cauri apģērbiem — tie kā rēgi stāv klusumā, piesātināti ar visu iespējamo dramatisko enerģiju no izrādēm, kas beigušās un ir «norakstītas». Tur lēni soļoju gar tukšo piedurkņu rindu — kura žakete uzrunā ar materiālu, kleita — ar patinu, musturu. Tāds vienmēr ir sākums jebkurai izrādei — bāzi atrast noliktavā, tad var sākt būvēt apkārt tai vestei ar nodilušajām pogām sabiedrību no «RDA» modes, šūtām vai jaunām lietām. Vecais mani vienmēr ir interesējis un iedvesmojis vairāk kā jaunais un gludais, kam vēl nav vēstures — audums, skārds, durvju rokturis.

Ļoti svarīga man ir ilggadējā sadarbība ar režisoru Pēteri Krilovu — viņš ir trenējis, asinājis manu izpratni un uztveri par to, ka tuvplānam ir liels spēks un ka tauku traips uz frakas atloka var stāstīt bezvārdu monologu paralēli aktiera tekstam. Pa gabalu apbrīnoju minimālistus, bet priekšroku dodu eklektismam un nepareizībai — man tā ir  interesantāk. Strādājot ar telpu — veidojot scenogrāfiju izrādēm, filmām, interjeriem vai izstādēm, cenšos uzķert kopējo noskaņu darbam un tad, no tās vadoties, sāku to galvā būvēt un atvasināt veidu, kā ideja turpinās telpiski.»

Kristīne Abika Latvijas Mākslas akadēmijā ir ieguvusi bakalaura grādu scenogrāfijā un maģistra grādu glezniecībā. Viņa ir veidojusi kostīmus un skatuves iekārtojumu izrādēm gan Latvijā, gan ārvalstīs, un viņas mākslas darbi ir bijuši apskatāmi vairāk kā desmit personālizstādēs. Šosezon Kristīne strādās pie četrām teātra izrādēm, savukārt Rīgas Cirkā turpinās darbu pie kostīmu arhīva sistematizēšanas. Paralēli viņa strādā pie nākamās personālizstādes, ko plāno izstādīt Rīgā, un gaida Pētera Krilova filmas »Sarkanais šķūnis» pirmizrādi, kurā strādājusi kā filmas māksliniece.