Dizains un foto ― Aleksejs Muraško

Grāmatu dizainers Aleksejs Muraško Latvijai šovasar nopelnījis otro sudrabu Eiropas Dizaina balvā ar izdevumu «Padijs Hārtlijs Bāzeles Universitātes Farmācijas muzejā». Grāmata dokumentē britu mākslinieka Padija Hārtlija keramikas darbus, kas Farmācijas muzejā veido intervenci par godu uzņēmuma «Roche» 125 gadu jubilejai.

Ziņas Fold 6. augusts, 2024

Jau iepriekš rakstījām par Alekseja Muraško veidoto grāmatu «Dzīvības cena», kas bija veltīta Padija Hārtlija izstādēm Tingveli muzejā Bāzelē un Latvijas Mākslas akadēmijā. Kamēr «Dzīvības cena» bija modernistisks, ass izdevums, šī grāmata ir maigāka un naivāka gan saturā, gan noformējumā. Bāzeles Universitātes Farmācijas muzejs atrodas 14. gs. celtā ēkā un glabā vienu no lielākajām un nozīmīgākajām farmācijas vēstures kolekcijām, kuras sastāvā ir medicīnas grāmatas, farmakoloģijas keramika, vēsturiski pirmās palīdzības komplekti un alķīmijas laboratorija.

 

Padijs Hārtlijs savus mākslas darbus veido, iedvesmojoties no lokācijas, kurā viņa keramikas figūriņas tiek izstādītas, un veido komunikāciju ar priekšmetiem, kas atrodas muzejā. Viņa intervences nav abstrakta mijiedarbība, bet gan iejaucas un iekaro muzeja telpu ar aizrautību un humora izjūtu. Šai intervencei veltītais izdevums veidots kā pastaiga pa muzeju no galvenās ieejas līdz pēdējai telpai, atspoguļojot gan visus intervences priekšmetus, gan kalpojot kā muzeja reprezentācijas katalogs. Grāmatas struktūru veido muzeja topogrāfija, taču katra nodaļa ir ieskats arī kādā no medicīnas vēstures ērām. Lai pastiprinātu klātesamības sajūtu, grāmatā izmantots tonēts papīrs, kas saskan ar muzeja telpu vai ēkas eksterjera krāsām un nodod muzeja un tā eksponātu priekšmetiskumu.

Muzeja telpiskums atklājas arī dažādās fotogrāfiju perspektīvās — fotogrāfija ļauj dažus no intervences objektiem paslēpt, lai tos atklātu atlokos, simulējot muzeja apmeklētāja skatu punkta maiņu. Aleksejs Muraško pats uzņēmis fotogrāfijas ar Hārtlija keramikas priekšmetiem un muzeja interjeru. Ņemot vērā šaurās telpas, nevienmērīgo apgaismojumu un to, ka daudzi eksponāti atrodas stikla vitrīnās, fotografēšana ir bijis viens no lielākajiem grāmatas veidošanas izaicinājumiem. Daļa no ekspozīcijas fotografēta tumsā, lai izvairītos no atspulgiem stiklā. Izgaismojot tikai Hārtlija mākslas darbus, tiek rādīta to slepenā nakts dzīve.

Grāmata ir iesieta pārstrādātas ādas vākos, kas veidoti no ādas izstrādājumu atgriezumiem. Caur izdevuma materialitāti un struktūru, kā arī aizņemoties nozieguma vietu dokumentālās fotogrāfijas paņēmienus, radīta rotaļīga, dzīva un taktila grāmata, kas stāsta ne tikai par Farmācijas muzeju, bet arī par medicīnas nozares mijiedarbību ar cilvēcību un ķermeniskumu. Izdevums «Padijs Hārtlijs Bāzeles Universitātes Farmācijas muzejā» Eiropas Dizaina balvā saņēma sudraba balvu kategorijā «Mākslas katalogs». Aleksejs Muraško šobrīd strādā pie nākamā izdevuma — grāmatas par Padija Hārtlija intervenci Anatomijas muzejā Rīgā, kas tiks izdota ziemā. Darbu pie šī izdevuma ietekmēja globālā veselības krīze, un pandēmijas ēnā pērn iznāca vēl viens Alekseja Muraško darbs ― grāmata «Two Cities of Czesław Miłosz» («Divas Česlava Miloša pilsētas»), kas ir sirsnīgs veltījums Viļņai un Krakovai ― dzejnieka jaunības un vecumdienu pilsētām, kas izdevumā atainotas melnbaltās Arūnas Baltena fotogrāfijās. Šī grāmata šogad ir ierindota starp 21 skaistāko grāmatu Lietuvā pēc nacionālā grāmatu konkursa rezultātiem.