«Nordi» un «Stenders» produkti. Foto — Ieva Andersone

Turpinot Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) 35 gadu jubilejas pop–up izstāžu sēriju «Dizaina procesi tuvplānā», 11. jūlijā tiks atklāta izstāde «Vasara», kas tapusi kopā ar Dizaina eksporta aliansi. Ekspozīcijā būs aplūkojami sešu Latvijas dizaina zīmolu produkti, kas caur ūdens tēmu raisīs asociācijas ar ziemeļu vasaru. Izstāde DMDM būs skatāma no 11. jūlija līdz 8. septembrim.

Ziņas Fold 2. jūlijs, 2024

Tāpat kā gadalaiki secīgi nomaina viens otru, arī DMDM pop–up izstāžu sērijas «Dizaina procesi tuvplānā» pirmo izstādi «Pavasaris» konceptuāli un tematiski nomainīs jaunā izstāde — «Vasara». «Caur gadalaikiem turpinot meklēt Latvijas dizaina identitāti, šoreiz izstādes koncepts paudīs neparastu skatījumu uz Latvijas vasaru, mēģinot izcelt un atrast šīs sezonas vērtības. Tāda ir, piemēram Latvijas jūra ar savu ziemeļniecisko raksturu un plašajām smilšu pludmalēm, kas pasaules kontekstā ir retums un ar ko noteikti varam lepoties. Šo izstādi pārstāvēs zīmoli, kuri kādā veidā saistīti ar ūdeni. Izstāde skatītājiem būs ne tikai vizuāli uztverama, bet ekspozīcijā­ spēlēsimies arī ar skaņu un smaržu,» akcentē izstādes kuratore Ieva Kalēja.

Izstādē varēs iepazīt sešus Latvijas zīmolu  — «Stenders», «Aretai», «Baiba Glass», «An&angel», «PAA Vannas» un «Nordi» — produktus, kopīgi radot Latvijas vasarai raksturīgu noskaņu un estētiku. Zīmols «PAA Vannas» darbojas jau kopš 1993. gada un ražo mūsdienīgas vannas un izlietnes, kas izstādē saistību ar ūdeni atklās no praktiskas šķautnes. Turpretī stikla produktu zīmoli «Baiba Glass» un «An&angel» poētiskā veidā raksturos ūdens stihijai piemītošās īpašības — caurspīdīgumu, plūstamību un nepārtrauktību. Starptautisko dizaina balvu «Red Dot Design Award» ieguvušās «Aretai» skandas izstādē ienesīs jūras šalkoņu, bet par vasaras smaržu rosinās domāt kosmētikas zīmola «Stenders» dzintaru līnijas produkcija. Savukārt mēbeļu zīmols «Nordi»atklās savu neparasto skatījumu uz koku un tā īpašībām.

 

Izstādei «Vasara» organizēta arī īpaša Dizaina eksporta alianses virzītā zīmola «Design Latvia» fotosesija, kurā dizaina produkti savienojas harmoniskās kompozīcijās,  kas atklāj Latvijas dizaina identitāti. Fotosesija tapusi sadarbībā ar fotogrāfiem Ievu Andersoni un Kristapu Unguru, kā arī dizaina un arhitektūras studiju «Open Architecture Design» un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.

 

Izstādei«Vasara» DMDM skatāma no 11. jūlija līdz 8. septembrim. Atklāšanas dienā, 11. jūlijā, plkst. 12.00 visi interesanti, aicināti satikties ar izstādē redzamo zīmolu pārstāvjiem, lai tuvāk iepazītu Latvijas dizaina produktus un to tapšanas aizkulises.

Par DMDM sadarbību ar Dizaina eksporta aliansi

Par godu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja trīsdesmit piecu gadu jubilejai tapis projekts «Dizaina procesi tuvplānā». DMDM, kas mājo bijušās Jura baznīcas telpās, tika atvērts 1989. gada 6. jūlijā un kopš tā laika iemantojis apmeklētāju mīlestību gan ar bagātīgo latviešu lietišķās mākslas un dizaina mantojumu, gan mūsdienu Latvijas mākslinieku darbiem un ārzemju dizaina spilgtiem paraugiem. Atskatoties uz trīsdesmit pieciem darba gadiem, muzejs izvēlējies pievērst pastiprinātu uzmanību šodienai un dot savu ieguldījumu nākotnē, atbalstot biedrību «Dizaina eksporta alianse» centienos popularizēt zīmolu «Design Latvia». Biedrības mērķis ir definēt Latvijas dizaina identitāti un aktualizēt dizaina nozīmību laikmetīgajā kultūrā. «Ar zīmes «Design Latvia» attīstīšanu plānojam ikkatram Latvijas iedzīvotājam vairot lepnumu par valsti un tajā radītiem produktiem, kā arī izmantot šo zīmi kā instrumentu Latvijas dizaina pozicionēšanai globālā kontekstā,» akcentē viena no biedrības pārstāvēm, zīmola «Kanttari» vadītāja Agnese Stalte.

 

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja pastāvīgo ekspozīciju regulāri papildina jaunākie latviešu dizaineru sasniegumi. Likumsakarīgi, ka jubilejas gadā starp muzejiskajām vērtībām kā gaidīti viesi tiks uzņemti tādi aktīvi strādājoši un eksportspējīgi zīmoli kā «Vaidava Ceramics», «An&angel», «Mammalampa», «PAA vannas», «Articul» , «Mint», «Stenders», «Munio», «Baibaglass», «Kanttari», «Nordi», «Livette’s Wallpaper», «Aretai», «Madara Cosmetics» un citi.

 

Pop–up izstāžu projekts tapis pateicoties DMDM iniciatīvai un Dizaina eksporta alianses pārstāves Ievas Kalējas radošajai vīzijai. Ieva arī ir jubilejas sērijas kuratore, savukārt grafisko identitāti ciklam veidos Liene Drāzniece. Abas mākslinieces guvušas plašu pieredzi, strādājot un vadot veiksmīgus uzņēmumus — Ieva Kalēja ir zīmolu «Mammalampa» un «DeTales» dibinātāja un dizainere, savukārt Liene Drāzniece ir kosmētikas ražotāja «Madara Cosmetics» līdzdibinātāja un vadošā dizainere.