Lai informētu sabiedrību par veidiem, kā būt pilsoniski aktīviem, biedrība «Ascendum» īstenojusi komunikācijas kampaņu par demokrātiju «Sūdzmbībele». Kampaņas koncepcijas autori ir radošā direktore Alise Zariņa un dizainers Gatis Trikulis, kuri ar asprātīgu saukļu un ilustrāciju palīdzību aicina savu neapmierinātību pārvērst rīcībā.
«Ascendum» īstenotā kampaņa veidota ar mērķi vairot sabiedrības izpratni par demokrātiju un iesaisti tās procesos. «Nereti mēs līdzdalību uztveram kā nesaprotamu, apgrūtinošu un grūti realizējamu lietu, savukārt tas, kas teju visiem Latvijas iedzīvotājiem padodas bez grūtībām un ar apskaužamu dabiskumu — tā ir sūdzēšanās. Mēs esam pieraduši par to domāt kā par kaut ko negatīvu, taču šajā kampaņā vēlamies uzsvērt to, ka sūdzēšanās iespējamība ir ne tikai viens no daudzajiem demokrātiskas sabiedrības plusiem, bet arī to, ka sūdzēšanās var būt pirmais solis uz iesaisti. Sūdzēšanās saved cilvēkus kopā — ja mums kaut kas nepatīk, tad nereti kopīga problēma ved pie kopīgas valodas. Bez sūdzēšanās mēs, iespējams, nemaz nedzirdētu par problēmām un nevarētu tās risināt. Tas ir veids, kā mēs padarām sevi redzamu un vēstām, ka mūsu problēmas un raizes ir jāņem vērā,» skaidro kampaņas koncepcijas un tekstu autore Alise Zariņa.
Lai kliedētu neziņu par veidiem, kā būt pilsoniski līdzdalīgiem un iesaistīties demokrātijas procesos, tādējādi panākot pozitīvas pārmaiņas savā apkaimē, kopienā vai sabiedrībā kopumā, portālā «Tvnet.lv» izveidota rokasgrāmata — saprotamā valodā uzrakstīts materiāls par iespējām no neapmierinātības nonākt līdz pozitīvai rīcībai. Tajā atrodami gan ieteikumi, kā sūdzēties jēgpilni, gan skaidroti dažādi pilsoniskā aktīvisma veidi un apkopotas iespējas saņemt atbalstu savu ieceru īstenošanai. Plānots, ka rokasgrāmata pārtaps arī metodiskajā materiālā vidusskolām par pilsoniskās iesaistes iespējām. Kā daļa no kampaņas martā un aprīlī Latvijas Televīzijā bija skatāms neatkarīgā producenta «Ausma Media» un režisores Martas Seleckas veidotais raidījumu cikls «Kas te nenotiek!?», kas vēsta par to, kā ikviens savā ikdienā var realizēt demokrātijas principus. Raidījumi joprojām skatāmi portālā «Replay.lv».
Aprīlī Latvijas ielās, presē, pasta nodaļās, kā arī kampaņas rīkotāju un vēstnešu sociālo tīklu kanālos demokrātijas procesiem uzmanību pievērsa arī «Sūdzambībeles» vizuālie materiāli, ko veidojis dizainers Gatis Trikulis. Kampaņai radītie zīmējumi sasaucas ar izteicieniem, kas saistīti sūdzēšanos, piemērām, «cepšanās»,«sprēgāšana» un «skrūvēšanās», un ilustrē asprātīgus saukļus, kas neapmierinātību mudina pārvērst lietderīgā darbībā. megafafa
Vairāk par kampaņu — «Ascendum» mājaslapā.
«Komunikācijas kampaņa par demokrātiju» Latvijā norisinājās 2024. gada martā un aprīlī, un to finansē Islande, Lihtenšteina un Norvēģija caur Eiropas Ekonomikas zonu (EEZ) un Norvēģijas grantu programmu AIF.
Viedokļi