Kampaņas «Ra–drošā» telpa. Publicitātes foto

Pēc «Unicef» datiem katrs devītais bērns kļūst par seksuālās izmantošanas upuri. Valsts policija norāda, ka 84% gadījumu pāridarītājs ir bērnam labi pazīstams, turklāt varmākas prasmīgi manipulē, bet upuri klusē. Lai vērstu uzmanību uz šo sensitīvo tēmu, centrs «Dardedze» sadarbībā ar reklāmas aģentūru «Magic» un dizaina studiju «Kid» pagājušā gada nogalē īstenoja kampaņu «Lasi starp rindiņām», kā arī izveidoja «Ra–drošo» telpu, kas deva balsi seksuālās vardarbības upuriem.

Ziņas Fold 20. marts, 2024

Kampaņa aicināja vecākus apzināties, ka bērnu seksuāla izmantošana notiek tepat līdzās, bērnam pazīstamās vietās, kā arī mudināja runāt par šo tematu gan ar saviem bērniem, gan sabiedrībā kopumā. «Sapratām, ka arī mums ir jārunā skaļi un atklāti, lai klusēšanu par šo tematu salauztu. Tāpēc galvenajos vizuālajos materiālos izstāstījām četras dažādas seksuālās izmantošanas situācijas ikdienas vidē — mājās, skolā, sportā un internetā —, uzsverot, ka tas var notikt pat šķietami drošā vietā,» kampaņas koncepciju komentē Laura Lapiņa, aģentūras «Magic» ideju un tekstu autore. Laura norāda, ka konkrētās situācijas tika izvēlētas, balstoties «Dardedzes» pieredzē par vidi, kur visbiežāk notiek seksuāla vardarbība. Kampaņas veidošanā radīšanai palīgā tika saukti arī bērni, kuri radīja zīmējumus vizuālajiem materiāliem.

Lai dotu balsi seksuālās vardarbības upuriem, un vietu atbalstam, kā arī radītu drošu vidi vecāku sarunām ar bērniem par šo «neērto» tēmu, «Magic» un «Kid» Rīgā, Brīvības ielā izveidoja «Ra–drošo» telpu. Tajā tika atvēlēta vieta gan sāpīgiem bērnības pieredzes stāstiem, gan jaunām idejām, kā izbeigt bērnu seksuālo izmantošanu. Vecāku sarunas ar bērnu par intīmo robežu novilkšanu bieži vien nevedas, tās apvij kauns un mulsums, tāpēc «Ra–drošās» telpas mērķis bija sarunas par šiem tematiem padarīt vieglākas un atklātākas — ar līnijām, krāsām, tekstiem, zīmējumiem un radošiem runas treniņiem. Telpā zīmējumus un vēstījumus uz sienām radīja ne vien apmeklētāji, bet arī kampaņas vēstnese, aktrise un režisore Inga Tropa, grafiti mākslinieks Kiwie, ilustratore Elīna Brasliņa un citi mākslinieki.

 

««Ra–drošā» telpa gluži kā nupat pasaulē nācis bērniņš sākumā bija tīra, balta, neskarta. Telpai piepildoties ar apmeklētāju vizuālo emociju izpausmi un pierakstītajām atmiņām, ar katru stāstu tās nevainība pamazām izgaisa. Violetā krāsa, kas ārēji ir skaista un pat priecīga, simbolizē pārprasto mīlestību, kuru nākas piedzīvot no seksuālas vardarbības cietušajiem. Vienlaikus tā ir arī cerība, atbrīvojot gadiem noklusētās emocijas. Pieredzes ceļš telpā bija veidots tā, lai katrs varētu atrast sev piemērotāko veidu — atstāt tikai vienu līniju emociju termometrā, uzrakstīt kādu vārdu, izpaužot savas jūtas par šo tēmu, vai ko mēs kā sabiedrība varētu darīt citādi. Telpas centrā atvēlējām vietu pieredzes stāstiem, no tiem vairs neizvairoties, dodot iespēju tos atlaist un atstāt pagātnē,» par telpas vizuālo risinājumu stāsta dizaina studijas «Kid» dizaina direktore Maija Rozenfelde.

Sākotnējā kampaņas iecere bija radīt tikai četrus vizuālos materiālus, taču, apzinoties temata nozīmību, komunikācijas kanālu loks tika paplašināts — līdzās vides reklāmai, komunikācijai sociālajos tīklos un īpašajai telpai, kas plaši tika atspoguļota medijos, publiskajā telpā izskanēja arī cietušo pieredzes stāsti, notika radio intervijas un podkāsti. Pateicoties daudzveidīgajai komunikācijai un sabiedrības iesaistei, «Magic» lēš, ka kampaņu pamanīja teju trešā daļa Latvijas iedzīvotāju.

 

Lai vecāki arī tagad, pēc kampaņas noslēgšanās, uzzinātu par to, kā pasargāt bērnus no seksuālās vardarbības, centra «Dardedze» mājaslapā pieejami informatīvi materiāli.

Kampaņas komanda: ideju un tekstu autores — Laura Lapiņa un Monta Kalneta, māksliniece — Maija Rozenfelde, dizainers — Toms Vīlītis, sociālo tīklu komunikācija — Niklāvs Vētra, videomāksliniece — Dace Izabella Grundšteina, fotogrāfs — Mārtiņš Goldbergs, video operators, montāža — Franks Pirogs un Guntars Šmits, skaņu kompozīcija — Māris Dejus, stratēģi — Lelde Dālmane un Rihards Ginters, projekta vadība — Inga Rudovica, Rota Šulmeistere un Anda Avena. Piedalījās arī PR aģentūra «Deep White».