Trauku kolekcija «Stone» — Laima Grigone. Foto — Krišjānis Piliņš

Iepazīstinām ar Latvijas Dizaina gada balvai 2024 (LDGB) rudenī iesniegtajiem darbiem produktu dizaina kategorijā, kas tikuši konkursa otrajā kārtā. No 16 pieteikumiem atlases žūrija nākamajā kārtā izvirzījusi astoņus darbus.

Ziņas Fold 2. janvāris, 2024

«Dalībai otrajā kārtā izvirzījām darbus, kurus, mūsuprāt, ir vērts izcelt uz citu šajā kārtā iesniegto darbu fona. Par vietu finālā konkurēs ļoti dažādi darbi, kur asprātīgas idejas mijas ar demokrātisku pieeju, kompleksiem tehnoloģiskajiem risinājumiem un empātisku izpratni par galalietotāju un apkārtējo vidi,» stāsta produktu dizaina kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētājs, dizainers un uzņēmējs Edgars Zvirgzdiņš.

Nominanti

Horizontālais vēja tunelis «Beat The Storm»

 

Darba autori: idejas autors — Ingus Augstkalns, projekta vadītājs — Rihards Dziedātājs, projektētājs — SIA «WeMPS», galvenais mākslinieks — Kristians Rukuts, arhitekte — Līva Kalniņa. Darba pasūtītājs — «Universe Science Park» (Dānija)

 

«Beat The Storm» ir unikāla atrakcija, kas radīta izklaidei un izglītībai — tās apmeklētāji var drošā vidē pieredzēt vēju līdz pat 2. kategorijas viesuļvētras stiprumam (165 km/h). Caur jaunatklāšanas un spēlēšanās prieku «Beat The Storm» raisa interesi par dabas zinībām un fiziku. Šo piedzīvojumu nodrošina recirkulāra tuneļa tehnoloģija, kurā tiek virzīta kontrolēta gaisa plūsma. Produkts «Beat The Storm» ir piemērots izklaides parkiem, zinātnes parkiem un muzejiem, gan iebūvēšanai iekštelpās, gan uzstādīšanai ārtelpās. Pirmās divas iekārtas ir uzstādītas Dānijā, «Universe Science Park». Iekārtas dubultā versija ļauj vienlaicīgi apkalpot četrus cilvēkus, nodrošinot līdz pat 300 cilvēku caurplūdi stundā.

Daudzfunkcionāls galds «50|50»

 

Darba autors — Ralfs Ašaks. Darba pasūtītājs — «Rea.l.design»

 

«50|50» ir daudzfunkcionāls galds, ko lietotāji var izmantot kā vienu kopēju virsmu vai kā divas atsevišķas virsmas. «50|50» var kalpot arī kā nelielu priekšmetu organizators. Galda izteiktajā siluetā ievietots pufs, ko var izmantot kā papildus sēdvirsmu vai pagarinājumu dīvānam. «50|50» sava nelielā izmēra dēļ ir noderīgs mazos dzīvokļos, palīdzot izmantot pieejamo vietu lietderīgi un praktiski. «50|50» ir izgatavots no pārstrādāta alumīnija vai presēta finiera, divas simetriskās detaļas savienotas ar neodīma magnētiem.

Galds «PicTab»

 

Darba autors un pasūtītājs — Kristīne Austere

 

«PicTab» ir mugursomas izmēra galds, kas padara ērtāku ikvienu pikniku dabā, pārgājienā vai piedzīvojumā. Ar «PicTab» bērni paši ved vecākus mežā — tas iemāca baudīt mirkli, apstāties jebkur un vērot dabu visapkārt. «PicTab» labi kalpo arī kā dārza svētku dekors vai plaukts, noder dabas festivālos, kempingos. Tas ir stabils, izturīgs, ilgtspējīgs un ērti lietojams. «PicTab» izgatavots no viegla, tomēr izturīga bērza saplākņa, tas atbalstās pret koka stumbru ar trijstūrveida kāju un nostiprināms ar biezu, regulējama garuma gumiju.

Biotekstila materiāls «Pre–Loved»

 

Darba autors — Sarmīte Poļakova un Māra Bērziņa. Darba pasūtītājs — «Studio Sarmite»

 

«Pre–Loved» biotekstils ir jauns, ilgtspējīgs materiāls, kas izgatavots no pārstrādātām tekstila šķiedrām un piemērots modes, interjera un produktu dizaina vajadzībām. Izturīgais, neaustais materiāls izceļas ar tā augstvērtīgo dizainu un estētiskajām kvalitātēm, kā arī ar daudzreizējām pārstrādes iespējām; «Pre–Loved» biotekstilu iespējams izārdīt, lai tā šķiedras varētu izmantot atkal no jauna. Dizaineres ir radījušas pašas savu produktu dizaina kolekciju, kā arī sadarbojušās ar ražotājiem un dizaineriem («Nat–2» — apavi, «Been London» — plecu somas, «Hirsch» — pulksteņu siksniņas). Īpaši izceļama sadarbība ar latviešu dizaineriem «Mareunrol’s», kuri no «Pre–Loved» biotekstila radīja divu izmēru vestes. Vairāk par materiālu — šeit.

Rīgas flīžu rakstu lakatiņi

 

Darba autors un pasūtītājs — Karola Rubene

 

Rīgā celto pirmskara un 20. gadsimta sākuma laika māju vestibilos un kāpņutelpās mēdz slēpties klasiskas vērtības — sienas un grīdas flīzes ar jūgendstila, neoklasicisma, antīkās pasaules iedvesmotiem ornamentiem, ziedu rakstiem un ģeometriskām formām. Kas viegli plīstošs un smags tika pārvērsts par ko pretēju — par vieglu, mīkstu un vējā plīvojošu lakatiņu. Šis aksesuārs godina Rīgas vēstures un kultūras mantojumu. Lakatiņos flīzēm pievienota arī autores mākslinieciskā interpretācija, kā arī norādīta konkrētā flīžu raksta lokācija. Vairāk par lakatiņiem — šeit.

 

Rotu grupa «Ekspresio»

 

Darba autors — Milana Fjodorova. Darba pasūtītājs — MIKC Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola

 

Mēs virpinām rokās zīmuli, apzelējam pildspalvai galu, tinam ap pirkstu matus, graužam nagus… Vai mēs esam mazliet traki? Darba mērķis bija izstrādāt estētiski pievilcīgas gredzenu grupas ar kustīgiem un taktiliem elementiem lietotāja psihomotoro kustību nodrošināšanai. Rotu grupas «Ekspresio» uzbūves princips rosina lietotāju uz radošu līdzdarbību gredzenu veidošanā, meklējot savu maināmo, krāsaino, mīksto, kustināmo, knibināmo elementu formu un materiālu risinājumus. Gredzens izgatavots no bronzas un vara caurulītēm, tajā ievietojamās formas — no dažādu krāsu silikona un lateksa.

Akustiskais «floutinga» krēsls «Stapes»

 

Darba autors un pasūtītājs — Jānis Siders

 

Produkta galvenais mērķis ir iepazīstināt ar meditācijas praksi pēc iespējas vairāk cilvēku. Izstrādājot akustisko krēslu «Stapes», tika pētīta cilvēka anatomija un uztvere, skaņas pārvietošanās ātrums dažādos medijos, liktas lietā zināšanas par lielu sistēmu izstrādi. Krēsls ļauj vienu informācijas avotu (skaņu, mūziku) vienlaikus piedzīvot caur divām maņām, kā enerģijas pārneses mediju izmantojot tādas cietas vielas kā koks un cilvēka skelets. Tas ļauj efektīvi vadīt cilvēka uzmanību, piesaistot to ķermeniskām sajūtām.

Trauku kolekcija «Stone»

 

Darba autors — Laima Grigone. Darba pasūtītājs — «Laima Ceramics»

 

«Stone» trauku kolekcija harmoniski apvieno sevī ziemeļnieku minimālismu un funkcionalitāti ar dabisku «Wabi–Sabi» (perfektais neperfektajā) estētiku. Liekot lietā vairāk nekā desmit gadu ilgo pieredzi trauku dizaina izstrādē, dizaineres mērķis bija izveidot kolekciju, kas balstās cieņā un mīlestībā pret dabisko materiālu un izceļ tā būtību. Trauku kolekcijas dizains radās caur dziļi izjustu materiāla enerģētiskās kvalitātes izpratni, ikdienā ieklausoties un sadarbojoties ar keramikas materiāliem, iemiesojot un realizējot dzīvē pārliecību par cilvēciskās kvalitātes esenci, kas piemīt tieši amatnieku darbam.

Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Ziemas pieteikšanās konkursam notiks no 2024. gada 2. janvāra līdz 15. februārim.

 

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.