Pagājušajā nedēļā tika izziņoti tie Latvijas Dizaina gada balvai 2024 (LDGB) pieteiktie darbi, kurus atlases žūrija izvirzījusi tālāk otrajā kārtā. FOLD iepazīstina lasītājus ar rudens iesniegšanas nominantiem tuvāk, atsevišķi aplūkojot konkursa kategorijas. Visvairāk pieteikumu — 20 darbu —, no kuriem tālāk izvirzīti deviņi, tika saņemts komunikācijas dizaina kategorijā.
Kirils Kirasirovs, komunikācijas dizaina kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētājs, stāsta: «Dalībai nākošajā konkursa kārtā blakus nozīmīgām un vērienīgām kampaņām iekļāvām arī divus pašiniciētus projektus kā apliecinājumu tam, ka radošums un labas idejas ir pamanāmi arī tad, ja aiz tiem nestāv lielas komandas un tonizējoši budžeti. Iedrošinām un ar lielu interesi gaidām dalībniekus nākošajai, ziemas, pieteikšanās kārtai.»
Nominanti
Grāmata «100 latviešu burti»
Darba autors — Alise Stefānija Miļuhina. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
«100 latviešu burti» ir grāmata, kas kalpo kā ieskats Latvijas dizaina mantojumā, kā novērojumu kolekcija, kas tapa latviskuma meklējumos burtu mākslā. Grāmatā ir apkopoti simts burtu paraugi no dažādiem avotiem laika periodā no 1890. gada līdz 1970. gadiem. Viens no grāmatas mērķiem ir izpētīt, kā mainījās tieši tie burti, ko Latvijas iedzīvotāji redzēja ikdienā — avīzēs, žurnālos, reklāmās, uz iepakojumiem. Kādi burti bija latviešiem makos, pastkastēs, virtuvēs un grāmatu plauktos? Vairāk par grāmatu — šeit.
Kampaņa «Riga Pride 2023 — Atplauksti»
Darba autors — Artūrs Meļņiks un Māra Čaure. Darba pasūtītājs — LGBT un viņu draugu apvienība «Mozaīka»
Cauri drūmiem notikumiem, ar kuriem saskaramies šobrīd, Rīgas praids vēlējās radīt krāšņu, svinīgu, draudzīgu un iekļaujošu komunikāciju, kas liktu atplaukt ikvienam, jo praids no protesta ir kļuvis par dažādības svinībām. Ziedi ir vijušies cauri LGBTQIA+ kopienas vēsturei jau no 6. gadsimta p.m.ē., kad Sengrieķu rakstniece Sapfo rakstīja dzeju savai mīļotajai, saistot viņu ar vijolītēm, savukārt Oskars Vailds gejiem aicināja piespraust žaketes atlokam zaļas neļķes. Arī Rīgā esot bijusi slepena geju tikšanās vieta ar nosaukumu «Melnā neļķe». Kopienai vienmēr ir nācies meklēt slepenus saziņas veidus, lai atrastu sev līdzīgos, kā tas tika darīts 1980. gados ar «lakatiņu valodu». Iedvesmojoties no Viktorijas laikmeta slepenās ziedu valodas, jaunais Rīgas praida vizuālās identitātes koncepts ceļ gaismā kopienas vēsturi un slepenās komunikācijas metodes, veidojot izglītojošu un iekļaujošu saziņu, kas akcentē daudzveidību mums apkārt. Daba var pastāvēt tikai tad, ja tajā ir daudzveidība, un tieši tāpat ir ar sabiedrību. Vairāk par kampaņu — šeit.
18. Venēcijas arhitektūras biennāles Latvijas paviljona «T/C Latvija» grafiskā komunikācija
Darba autori — Ernests Cerbulis, Ints Menģelis, Toms Kampars, Karola Rubene. Darba pasūtītājs — Latvijas Republikas Kultūras ministrija
Latvijas paviljons Venēcijas Arhitektūras biennālē tika veidots kā lielveikals, kurā arhitektūra saplūst ar iepirkšanās kultūru. Izstāde rosināja brīvu komunikāciju telpā, kas ir līdzīgi uztverama un saprotama visā pasaulē. Pazīstama vide veido drošības sajūtu, mudinot izvēlēties un atrast svarīgus un aktuālus «produktus», kā arī veicina mijiedarbību ar apmeklētājiem un izstādītajiem produktiem, radot iedvesmojošu un iesaistošu pieredzi, kas virzās ārpus tradicionālās paviljonu statiskās instalācijas formas. Ekspozīciju veidoja 506 unikāli produkti, ko autori ar mākslīgā intelekta palīdzību radījuši no idejām, kas aizgūtas no nacionālajiem paviljoniem pēdējās desmit Venēcijas biennāles arhitektūras izstādēs. «T/C Latvija» piedāvātie produkti tika izkārtoti ilgtspējīgos kartona moduļu dizaina plauktos. Ekspozīcija ar aizraujošas balsošanas sistēmas starpniecību ļāva paviljona apmeklētājiem izdarīt izvēli plašajā arhitektūras ideju klāstā, tādējādi dodot iespēju ikvienam iesaistīties «Nākotnes laboratorijā», kas bija šī gada Venēcijas Arhitektūras biennāles galvenā tēma. Vairāk par «T/C Latvija» — šeit.
2023. gada Pasaules čempionāta skriešanā medaļas
Darba autori — «Kid Design» un Maija Rozenfelde. Darba pasūtītājs — «Nords Event Communications»
Pasaules čempionāts skriešanā (World Athletics Road Running Championships) bija nozīmīgākais vieglatlētikas pasākums Baltijas valstu vēsturē. Unikālie skriešanas svētki, kas pasaules čempionus Rīgā kronēja jūdzes, piecu kilometru un pusmaratona distancēs, pirmoreiz kopā ar elites skrējējiem visās distancēs pulcēja arī tūkstošiem amatieru no vismaz simts pasaules valstīm. Skriešanas čempionāta medaļu dizaina ideja sakņojas skrējiena ģeometrijā, kuru veido ķermeņa pozīcija, soļa leņķis, elpas ritms un pulsa ātrums. Medaļu dizains atspoguļo katra dalībnieka daudzšķautņaino ceļu līdz finiša taisnei. Tajā abstrakti apspēlēts konkrētās distances garums (1 jūdze, 5 km, 21 km) — jo garāka distance, jo stratēģiskāks un precīzāks darbs jāiegulda, jo vairāk šķautnes jāpārvar. Plašāk par Pasaules čempionāta skriešanā dizainu — šeit.
Grāmata «Inside of Objects»
Darba autors un pasūtītājs — Kintija Elīna Karaša
Mums cilvēkiem vienmēr ir bijusi iedzimta nepieciešamība vākt un krāt priekšmetus, kuriem ir kāda personīga nozīme. Daudzos gadījumos mēs kolekcionējam priekšmetus ar kādu vērtību, sentimentālu vai monetāru, un šie priekšmeti kļūst par mūsu identitātes un ikdienas pieredzes neatņemamu sastāvdaļu. Šajā publikācijā autore pētījusi mūsu aizraušanos ar privātajām kolekcijām — objektiem, kas no malas var šķist nenozīmīgi, tomēr ir pārveidojuši mūsu attiecības ar tiem savdabīgu asociāciju un pieredžu dēļ. Grāmata aplūko ne tikai pašus priekšmetus, bet arī stāstus par to īpašnieku pieķeršanos, nostalģiju un vērtībām. Apkopojot objektus, kuru īpašnieki ir no dažādām pasaules malām, vecuma grupām un nodarbošanās sfērām, autore radījusi publikāciju, kuras lasītājs var atrast daļu no sevis ikkatrā stāstā.
Komunikācijas kampaņa «Rīgas Drosmes un prieka vasara 2023»
Darba autors — Valters Kalsers un biedrība «Mākslas birojs». Darba pasūtītājs — Rīgas dome
Jau otro gadu galvaspilsētā ar Rīgas domes atbalstu tiek īstenota Rīgas Drosmes un prieka vasaras kultūras programma, kas aicina iepazīt pilsētas apkaimes, satikties ar kaimiņiem un izbaudīt daudzveidīgu laikmetīgās kultūras pasākumu klāstu. Rīgas Drosmes un prieka vasaras komunikācijas kampaņa šogad izcēla katras apkaimes unikalitāti. Grafiskajā dizainā simboliski tika iestrādātas apkaimēm raksturīgās atpazīšanas zīmes, piemēram, Zolitūdes hipodroms, Čiekurkalna ūdenstornis, Torņakalna tilti pār dzelzceļu un Brasas Lielo kapu pavasara zilās puķītes. Koncepcija svin katras šīs vietas vēsturi un kultūru, izceļot lokālās unikalitātes savdabīgumu pasaules dizaina tendenču kontekstā. Būtiska dizaina vērtība ir kultūrizglītības aspekts, kas veicina vietas piederības apzināšanos. Dizains tapis, sadarbojoties māksliniekam Valteram Kalseram, Mākslas birojam un Apkaimju iedzīvotāju centram. Vairāk par kampaņas koncepciju — šeit.
Komunikācijas kampaņa «Stils–Tekstils»
Darba autors — «Magic». Darba pasūtītājs — «Eco Baltia Vide»
Vides apsaimniekošanas uzņēmums «Eco Baltia Vide» kopā ar aģentūru «Magic» realizēja kampaņu, lai vērstu uzmanību uz tekstila šķirošanas nepieciešamību, paralēli popularizējot sarkanos tekstila šķirošanas konteinerus. Ātrās modes un mainīgo tendenču laikmetā tekstila atkritumu, kuru nokļūšana poligonā nav vēlama, kļūst aizvien vairāk. Lai dotu tekstilam otru iespēju, to var ziedot, kā arī atsevišķos gadījumos — pārstrādāt, tāpēc kampaņas mērķis ir rosināt pozitīvas pārmaiņas sabiedrības šķirošanas paradumos. Vairāk par kampaņu — šeit.
Mākslīgā intelekta radītais video stāsts «Tālavas taurētājs»
Darba autors — «Wrong Digital». Darba pasūtītājs — «Latvijas Mobilais Telefons»
Ar kampaņu Latvijas Neatkarības proklamēšanas dienā «Wrong Digital» kopā ar tehnoloģiju uzņēmumu«Latvijas Mobilais Telefons» vēlējās iedvesmot Latviju un atgādināt, par ko cīnās Ukraina. Ar mākslīgā intelekta palīdzību autori ekranizēja latviešu literatūras dižgara Rūdolfa Blaumaņa balādi «Tālavas Taurētājs». Vairāk par kampaņu — šeit.
XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku vizuālā identitāte
Darba autors — «Kid Design». Darba pasūtītājs — Latvijas Nacionālais kultūras centrs
XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku grafiskās identitātes pamatā «Kid Design» izcēla divus pretpolus — 150 gadu tradīciju bagātību un drosmi atgriezties pie tīriem pamatiem. Zīmola filozofijas centrā ir ideja par nonākšanu vietā, kur atkal esam būšanu — kopā jūtam emocijas, kas ietrīsas gluži tāpat kā pirmajos Dziesmu svētkos. Identitātes kopumu veido trīs galvenās daļas — 150. gadskārtas monogramma, nosaukuma vārdzīme, kā arī grafiskie elementi un kompozīcijas sistēma. Monogrammu veido ģeometriskas formas, kas, savijoties dziesmu kamolā, katra apzīmē kādu vērtību: aplis — kopības spēku, ciklu un bezgalīgu kustību; rombs — Saules zīmi un gadskārtas, kā arī Mežaparka Lielās estrādes vairogus, sidraba birzs lapiņas; grauds apzīmē dzīvību, visa sākumu un turpinājumu. Burtveidols izvēlēts, tā proporcijām sasaucoties ar dalībnieku stalto stāju un ienākšanu estrādē. Komunikācijā izmantotie grafiskie elementi — līnijas, kas veido ritmus — simbolizē kopā sanākšanu un kopīgas emocijas. Vairāk par vizuālo identitāti — šeit.
Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Ziemas pieteikšanās konkursam notiks no 2024. gada 2. janvāra līdz 15. februārim.
Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi