Lai attīstītu vienotu Latvijas dizaina identitāti un kopīgiem spēkiem izietu globālos tirgos, virkne Latvijas dizaina nozares uzņēmumu apvienojušies biedrībā «Dizaina eksporta alianse» un kopīgi attīsta zīmolu «Design Latvia», kas iecerēts kā kvalitātes apliecinājuma zīme. Definējot Latvijas dizaina raksturu un iezīmes, biedrība vēlas ne tikai veicināt ciešāku nozares dalībnieku sadarbību, bet arī kopumā spodrināt Latvijas tēlu globālā kontekstā.
«Kad runājam par skandināvu, itāļu vai japāņu dizainu, ir skaidrs priekšstats, kas «aiz tā stāv». Taču par Latvijas dizaina tēlu valda nenoteiktība gan nozares profesionāļu, gan patērētāju vidū. Balstoties uz labās prakses piemēriem pasaulē, vēlamies veidot Latvijas dizaina identitāti, un, attīstot zīmolu «Design Latvia», ceram Latvijas iedzīvotājos vairot lepnumu par valsti un tajā radītajiem produktiem, kā arī izmantot šo zīmolu kā instrumentu vietējo uzņēmumu veiksmīgākai iziešanai starptautiskos tirgos,» norāda Dizaina eksporta alianses priekšsēdētāja, dizainere Ieva Kalēja.
Latvijas dizaina zīmola izstrādes vadību uzņēmusies Liene Drāzniece, cieši sadarbojoties ar Ievu Kalēju. Abas dizaineres guvušas plašu pieredzi veiksmīgu uzņēmumu attīstīšanā — Liene ir kosmētikas ražotāja «Madara Cosmetics» līdzdibinātāja un vadošā dizainere, kuras darba fokuss ir zīmola komunikācija un dizains, savukārt Ieva ir gaismekļu zīmola «Mammalampa» dibinātāja un dizainere. Iecerēts, ka «Design Latvia» kļūtu par dizaina jomas analogu «Zaļajai karotītei» pārtikas nozarē, apstiprinot, ka produkts ar šādu marķējumu atbilst augstiem kvalitātes, dizaina un ētikas standartiem.
Dizaina eksporta alianses izveidotāju un dalībnieku vidū ir tādi zīmoli kā «Vaidava Ceramics», «An&angel glass», «Mammalampa», «PAA vannas», «Articul» (Rīgas Krēslu fabrika), «Mint», «Stenders», «Munio», «Baibaglass», «Kanttari», «Nordi», «Livette’s wallpaper», «LaLampa», «Aretai», «Kourasani Craft», «Madara Cosmetics» un citi. Ieguldot 25 000 eiro, kā arī kā arī ievērojamus intelektuālos un laika resursus, uzņēmēji veikuši pētniecības darbu, devušies pieredzes apmaiņas braucienos, izveidojuši zīmola identitāti un digitālo vietni «Design Latvia» un uztur Dizaina eksporta alianses Instagram kontu, kā arī izveidojuši reprezentatīvu ekspozīciju, kas izstādēs ļaus ar vienotu nacionālo preču zīmi pārstāvēt un popularizēt Latvijas dizainu. Biedrība uzsver, ka šis ir Latvijas kultūrai un ekonomikai nozīmīgs projekts, kas sekmētu dizaina jomas turpmāku attīstību, un
cer, ka nākotnē noteikto mērķu īstenošanā biedrība varētu saņemt atbalstu arī no valsts.
«Biedrības plānus būvējam, balstoties uz labās prakses piemēriem pasaulē. Ar LIAA atbalstu viesojāmies Somijas organizācijā, kas uztur zīmolu «Design from Finland» un citās institūcijās, kas nodrošina Ziemeļvalstu dizaina popularitāt. Šī vizīte deva ļoti vērtīgu ieskatu zīmola izveidē, uzturēšanā un nozīmē valsts tēla stiprināšanā un nozares attīstībā. Paralēli tam esam veikuši dziļāku izpēti par Skandināvijas reģiona valstu dizaina pozicionējumu, kas mums kalpo par pamatu Latvijas dizaina pozicionēšanai globālā kontekstā,» stāsta Miks Balodis, «Vaidava Ceramics» vadītājs un Dizaina eksporta alianses valdes loceklis.
Tuvāk iepazīties ar zīmolu «Design Latvia» un tā veidotājiem iespējams mēbeļu, interjera, apgaismojuma un dizaina izstādē «Furniture & Design Isle 2023», kas no 13. līdz 15. oktobrim notiek Ķīpsalas izstāžu centrā, kur apskatāma kopīga biedrības dalībnieku ekspozīcija.
Dizaina eksporta alianses sadarbības partneri ir Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, Latvijas Mākslas akadēmija, žurnāls «Deko» un Latvijas Dizaina centrs. Par autortiesībām un ilgtspējas jautājumiem biedrības un preču zīmes attīstībā atbildību uzņēmusies «IT Izglītības fonda» izpilddirektore Zanda Zilgalve.
Viedokļi