Pagājušajā nedēļā tika izziņoti tie Latvijas Dizaina gada balvai 2023 (LDGB) pieteiktie darbi, kurus žūrija izvirzījusi tālāk otrajā kārtā. FOLD iepazīstina lasītājus ar rudens iesniegšanas nominantiem tuvāk, atsevišķi aplūkojot konkursa kategorijas. Visvairāk pieteikumu — 32 darbi — tika saņemts komunikācijas dizaina kategorijā.
No visiem pieteikumiem otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja vienpadsmit darbus. Liene Drāzniece, komunikācijas dizaina kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētāja, stāsta: «Pēc vienotiem kritērijiem vērtējām darbus, kas aptvēra ļoti plašu spektru — no iepakojuma, etiķešu un grāmatu dizaina līdz apjomīgām vizuālām identitātēm un komunikācijas kampaņām. Tāpēc vērtēšanas procesā diskutējām arī par dažādiem emocionāliem aspektiem, kas izceļ katra konkrētā darba nozīmīgumu plašākā sabiedrības kontekstā, kā arī par darba vēstījumu un lomu ilgtermiņā, lai konkurss nav pēdējā reize, kad ar to sastopamies.
Patīkami pārsteidza NATO uzdrošināšanās izvēlēties netipisku pieeju un vizuālo valodu, lai skaidrotu sabiedrībai faktus un grautu mītus, ko izplata Krievijas mediju un propagandas kanāli. Iepriecina arī Rīgas domes uzsāktā pieeja, kur kampaņu vēstījumi un kvalitatīvs dizains iedzīvina pilsētvidi un nonāk tuvāk sabiedrībai. Starp skaisti dizainētām un kvalitatīvi realizētām grāmatām gribētos pieminēt Ričarda Znutiņa–Znutāna grāmatu «It must be nice», kas netika virzīta otrajā kārtā, bet demonstrē salīdzinoši retu pieeju, kad pats dizainers veido gan izdevuma saturu, gan ilustrāciju un grāmatas dizainu. Savukārt iepakojuma dizains šogad tika pārstāvēts divās — produktu un komunikācijas kategorijās —, un otrajā kārtā izvirzījās «Kid Design» radītie kosmētikas trauki zīmolam «Stenders», kas izceļ iepakojuma dizaina plašās iespējas un tehnoloģijas.»
Nominanti
Svētku kampaņa «Cel Latviju ar darbu, dziesmu, valodu»
Darba autors un pasūtītājs — Rīgas dome
Lai mudinātu cilvēku nepadoties rudens tumsai, Rīgas dome Latvijas dzimšanas dienai par godu veidoja svētku kampaņu «Cel Latviju ar darbu, dziesmu, valodu», kas aktualizēja to, ka brīvība un valsts ir nerimstošs process. Kampaņu veidoja Pauļa Liepas mākslas darbs, latviešu tautasdziesmu gaismas burtu instalācijas pilsētā, oriģināls skaņu celiņš un animēta TV reklāma, kas mudināja cilvēkus uzdot jautājumus par to, ko katram no mums nozīmē Latvija un latvietība. Vairāk par kampaņu — šeit.
Grāmata «Tas nav domāts tev! Tas ir domāts ēkai» / «It’s not for you! It’s for the building»
Darba autori — Aleksejs Muraško, «NRJA», «Levelup/Copywriter», Ivars Veinbergs. Darba pasūtītājs — «NRJA», LR Kultūras ministrija
Kuratoru komanda arhitektu biroja «NRJA» vadībā 17. starptautiskajā Venēcijas biennāles arhitektūras izstādē pētīja cilvēku pretestību tehnoloģijām kā akūtu problēmu mūsdienu arhitektūrā. Ekspozīciju papildinošais izdevums piedāvā divus pretējus skatījumus uz tehnoloģiju lomu mūsu ikdienā — satīriski stāsti par absurdām situācijām ēku lietotāju saskarsmē ar tehnoloģijām mijas ar tehnoloģiju ekspertu izsvērtajiem, uz problēmas risinājumu fokusētajiem argumentiem. Dizainā izmantojot kontrastējošus burtveidolus un pretkrāsas, izcelts grāmatas polarizētais saturs, savukārt daudzās ačgārni līmētās šķirlentes apspēlē īsstāstos aplūkoto «tehnonejēdzību» absurdo dabu. Vairāk par izdevumu — šeit.
Kampaņa «Ziedo patriotiskās audzināšanas portālam «Satori»!»
Darba autori — Edgars Šubrovskis, Oskars Jansons, Marta Martinsone. Darba pasūtītājs — «Ascendum»
Biedrība «Ascendum» ik gadu organizē ziedošanas kampaņu, kurā vāc līdzekļus interneta žurnāla «Satori» uzturēšanai, vienlaikus pievēršot sabiedrības uzmanību kādam aktuālam tematam un veicinot ziedošanas kultūru kopumā. Šī gadā kampaņā tika aktualizēta patriotisma tēma, meklējot jaunu, laikmetīgu un liberālu patriotismu. Kampaņa rotaļīgā veidā un ar humoru runāja par nopietnu tēmu, kombinējot tradicionāli latviskus elementus ar izteikti mūsdienīgām parādībām.
Publikācija «Latvijas dizainam 60»
Darba autors — «Kid Design». Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
Atzīmējot sešdesmit gadu dizaina izglītības jubileju Latvijas Mākslas akadēmijā, Dizaina nodaļas mērķis bija uzsvērt dizaina procesuālo dabu, kā arī aplūkot nodaļas mantojumu un meistarību. Svinību pasākumu ciklu papildināja publikācija, kurā seši autori aplūko dizaina izglītības attīstību, katram reflektējot par vienu no aizvadītajām desmitgadēm. Jubilejas vizuālās identitātes, izdevuma formas un grafiskā risinājuma iedvesma ir radošā procesa sākumposms — skiču bloki, piezīmju lapiņas, kolāžas. Katrai desmitgadei veltīta sava izmēra burtnīca, reprezentējot izaugsmi un nepārtrauktu virzību. Vairāk par izdevumu — šeit.
Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienas kampaņas vizuālais noformējums pilsētvidē
Darba autors — «Overpriced» (Eva Abduļina, Jānis Klaučs). Darba pasūtītājs — Rīgas dome
Šogad Latvijas neatkarības atjaunošanu svinējām laikā, kad tepat blakus ukraiņu brāļi un māsas cīnījās par savu brīvību un neatkarību. Tādēļ bija īpaši svarīgi pilsētas komunikācijā paust ne tikai patriotismu, bet arī atbalstu Ukrainai. Kā medijs tika izvēlēta melnbaltā fotogrāfija, kas atspoguļo Latvijas un Ukrainas neatkarības proklamēšanas notikumus un izceļ kopsakarības mūsu un citu tautu likteņos.
Kampaņa «Līdz pašai gaismiņai»
Darba autors — «Overpriced» (Eva Abduļina, Jānis Klaučs). Darba pasūtītājs — Rīgas dome
Vizuālais risinājums ir kā pati Jāņu nakts, miglā tīta un brīžiem neizskaidrojama — labais mijas ar ļauno, vīrišķais ar sievišķo, un gaisma uzvar tumsu. Mītu un paražu apvīti, šie svētki ir kā plūstošs stāsts, ko katrs sajūtam ap saulgriežu laiku. Tumšie toņi mijas ar ļoti spilgtu gaismu, kas spēlējas sievietes tēlā, svinētāju bariņā un dabā, tādējādi simbolizējot sauli, kas te gandrīz pazūd, te uzmirdz visā košumā.
Izglītības uzņēmuma «Lielvārds» zīmola dizains
Darba autori — Jānis Gribusts, Edgars Zvirgzdiņš, «Associates Partners et Sons», Agris Bobrovs, «Gaiss arhitekti», «Pattern Consulting», «Wknd». Darba pasūtītājs — «Lielvārds»
Izglītības uzņēmuma «Lielvārds» dizains — interjerā, vizuālajā komunikācijā, jaunajā zīmolā un mācību materiālos — izgaismo to, ka dizains ir būtiska daļa no «Lielvārds 360» pieejas. Tās pamatā ir sinerģija starp mācību saturu gan digitālā, gan poligrāfiskā formā, saikne starp mūsdienīgam izglītības procesam nepieciešamajām tehnoloģijām un atbalsta mācību līdzekļiem, kā arī skolotāju profesionālās pilnveides un apmācību iespējām. Vairāk par «Lielvārds» zīmola dizainu — šeit.
Dzejas krājums «Netikumīgie»
Darba autori — Luīze Marija Meļķe, Kirils Ēcis, Raimonds Ķirķis, Agnese Krivade, Kārlis Vērdiņš, Pauls Rietums, Liāna Mihailova, Agate Lielpētere, Sanita Adoviča, Aleksejs Muraško. Darba pasūtītājs — «Liels un mazs»
Dzejas krājumā pusaudžiem «Netikumīgie» apkopoti dzejoļi no Kristas Burānes dokumentālās dzejas izrādes ar tādu pašu nosaukumu («Dirty Deal Teatro»). Grāmatā netiek dublēta izrādes dramaturģija, bet veidota patstāvīga dzejoļu krājuma kompozīcija, ko papildina četru jauno mākslinieku ilustrācijas un Alekseja Muraško veidotais grāmatas dizains, kas atstāj plašu telpu teksta un lasītāja personiskās pieredzes interpretācijai. Vairāk par izdevumu — šeit.
Rīgas drosmes un prieka vasara
Darba autori — Renāte Lagzdiņa, Evija Krištopane, Valters Kalsers, Miķelis Mūrnieks, Kristiāna Marija Sproģe. Darba pasūtītājs — Rīgas dome
Drosmes un prieka vasara aicināja Rīgas iedzīvotājus uz jauna formāta pilsētas svētkiem — ierastā trīs dienu festivāla vietā pilsētā norisinājās saturiski un stratēģiski pamatoti pasākumi divu mēnešu garumā. Programma veicināja iedzīvotāju saliedētību un piederības sajūtu savai pilsētai, kā arī mainīja Rīgas tradīcijas un attiecības ar saviem iedzīvotājiem. Komunikācijas kampaņa krāšņā un pārliecinošā veidā nodeva svētku programmas vērtības un pasākumu informāciju, izmantojot gan tipiskus formātus un simbolus, gan drosmīgākus risinājumus. Komunikāciju papildināja pilsētas noformējums ar funkcionāliem vides objektiem, kas izmantojami atkārtoti.
Video vēstījums «Set the Record Straight»
Darba autori — «Overpriced», Roberts Rūrāns, Eduards Balodis, Jānis Vītoliņš. Darba pasūtītājs — NATO
Iesākts veidot vēl pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā, video «Set the record straight» runā par nepieciešamību zināt faktus par NATO paplašināšanos un grauj mītus, ko par aliansi izplata Krievijas mediji un propagandas kanāli. Komunikācijas video primāri paredzēts krievu valodā runājošai auditorijai, bet vēlāk tam izveidota arī angļu valodas versija. Ar roku gleznotās ilustrācijas video vēstījumam piešķir dzīvīgumu, un animācija skatītāju iepazīstina ar galvenajiem faktiem, ieturot nosvērtu raksturu. Skaņas dizains ļauj labāk izprast gan video raksturu, gan dažādu tēlu un priekšmetu nozīmi. Vairāk par video — šeit.
Jauniešu organizācijas «Young Folks» vizuālā identitāte
Darba autore — Rūta Jumīte. Darba pasūtītājs — «Young Folks»
«Young Folks» ir jauniešu organizācija Latvijā, kas sastāv no vairāk nekā divdesmit jauniešu iniciētām un vadītām apakšorganizācijām. «Young Folks» vizuālā identitāte palīdz veidot individuālu atpazīstamību, kā arī kopīgu vizuālo valodu visām apakšorganizācijām, arī tām, kas tiktu izveidotas nākotnē. Vizuālā identitāte ietver dinamisku virsrakstu veidošanas principu un vienkāršu aplikatīvu ilustrāciju veidošanu, ko ikviens organizācijas dalībnieks var izmantot, atvasināt un iedzīvināt neatkarīgi no savām grafikas dizaina iemaņām, vecuma grupas un digitālo rīku pieejamības. Tādējādi vizuālā identitāte kalpo kā rīku sistēma, ko izmanto un pilnveido jaunieši paši un kas dzīvo līdzi organizācijas attīstībai. Vairāk par «Young Folks» identitāti — šeit.
Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Ziemas pieteikšanās konkursam notiks no 2023. gada 2. janvāra līdz 31. janvārim.
Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi