Vāka dizains un foto — Aleksejs Muraško

Britu keramiķis Padijs Hārtlijs Rīgā viesojas ar divām izstādēm — «Dzīvības cena» Latvijas Mākslas akadēmijā un intervenci «Foetālais valdzinājums» Anatomijas muzejā. Ar pirmajai izstādei veltīto grāmatu «The Cost Of Life. Paddy Hartley», kas izdota 2021. gada oktobrī, dizainers Aleksejs Muraško ir iekļuvis prestižās dizaina balvas «European Design Awards 2022» finālistu sarakstā kategorijā «Grāmatas salikums», savukārt latviski ir izdots izsmeļošs, izstādi pavadošs katalogs «Dzīvības cena. Padijs Hārtlijs».

Ziņas Fold 9. septembris, 2022

Britu keramiķis Padijs Hārtlijs (Paddy Hartley) savā mākslinieciskajā darbībā bieži pievēršas tādām tēmām kā piemiņas kultūra un atmiņu saglabāšana, biomedicīnisko pētījumu ētika un pacienta ķermeniskā pieredze. Atzīmējot farmācijas uzņēmuma «Roche» 125 gadu jubileju, Hārtlijs ir radījis komentāru gan par medicīnas sasniegumiem, gan to pretrunīgajām sekām ar unikālu keramikas darbu kolekciju. Izstādē «Dzīvības cena», kas pirmo reizi bija redzama Tenglī muzejā Bāzelē, tiek šķetināta saikne starp dzīvību un nāvi, izmantojot ķermeniskus slimības simbolus un sterilus ārstniecības artefaktus. Kolekcijā redzamas gan prozaka, viagras un stetoskopa detaļu kaklarotas, gan Pirmā pasaules kara simbola — magones — atveidojums, izmantojot zirga astrus un jēra sirds audus. «Visus darbus, ko esmu radījis, varētu interpretēt gan kā dzīvošanas, gan kā miršanas iedvesmotus — būtībā tas ir viens un tas pats, ja to attiecina uz bioloģisko formu. Tomēr es ļoti skaidri nošķiru «dzīvību» no «dzīvošanas». «Dzīvības cena» ir tā, ka dzīvības uzturēšana par katru cenu var kaitēt dzīvošanai,» komentē Hārtlijs.

Grafikas dizainers Aleksejs Muraško, kurš ar «Roche» ir sadarbojies jau iepriekš, Hārtlija keramikas kolekciju notvēris apjomīgā izstādi pavadošā bilingvālā izdevumā «The Cost Of Life. Paddy Hartley». Grāmatas dizainā ir ietverta Hārtlija interešu lokam raksturīgā dualitāte — muguriņas iesējums, kas atgādina medicīnisko marli, sasaucas ar ārstniecības materiālu sterilitāti, savukārt vāku veido četru dažādu papīru kārtojums, kas reprezentē ādas slāņus. Teksturētais ārējais vāks kā virsāda, ielīmētais sarkanais epidermas slānis un biezais zemādas slānis grāmatas iekšieni liek nolasīt kā miesu un kaulus.

Grāmatas vāka punktotais rāmis ir atsauce uz izstādē iekļautā darba «The End… to be continued» radīšanas procesu. Šajā darbā redzamās bērnu mirstīgo atlieku urnas ir izrotātas ar medicīniskajām adatām jeb kranulām, padarot to paņemšanu rokās neiespējamu. Lai arī darba kopējais iespaids ir organisks, adatas urnās ir izvietotas ar augstu precizitāti, nededzinātajā baltajā keramikā atzīmējot melnus punktus. Šī precizitāte un racionalitāte, kas rada organisku, «dabisku» rezultātu ir raksturīga gan Hārtlijam, gan grāmatas dizaineram Muraško — ne papīrs, ne keramika nepiedod kļūdas.

Punktotais režģis, kas kalpo arī kā reference uz mikroskopos lietoto mēroga apzīmējumu, ir visas grāmatas salikuma ietvars — rāmis, uz kura izvietoti izdevuma teksti un attēli. Grāmatas naratīvu organizē ģeogrāfisks ceļojums no Bāzeles, kas ir «Roche» galvenā mītne, uz Berviku, kurā atrodas Hārtlija studija, un atpakaļ uz Bāzeli, kurā Hārtlija kolekcija «Cost Of Life» tika pirmo reizi izstādīta.

 

Tagad, kad izstāde ir atceļojusi uz Rīgu, izdots kolekcijai veltīts katalogs «Dzīvības cena», ko arī veidojis Muraško. Tajā izmantoti tie paši dizaina paņēmieni — punktotais režģis, ādas slāņu reprezentācija un ģeogrāfisks ceļojums kā nodaļas organizējošs elements —, kas nedaudz pārveidoti. Abu izdevumu dizains izstādes tēmu loku — piedzimšanu, pieaugšanu, slimību un nāvi — risina jūtīgā, poētiskā veidā, paliekot patiess pret Hārtlija neviennozīmīgo attieksmi pret medicīnas pasauli.

 

Padija Hārtlija izstāde «Dzīvības cena», kā arī izstādes katalogs līdz 29. septembrim bez maksas pieejami Latvijas Mākslas akadēmijas aulā, savukārt intervence «Foetālais valdzinājums» līdz 26. janvārim būs redzama Rīgas Stradiņa universitātes Anatomijas muzejā, kur iespējams arī iegādāties grāmatu «The Cost Of Life. Paddy Hartley».