Šogad Latvijā izveidota jauna dizaina tirdzniecības platforma «Cumnetwork», kurā divdomīgas idejas saplūst ar nopietnu attieksmi pret dizainu. Šobrīd «Cumnetwork» pārstāvētas četras jaunās dizaineres un mākslinieces — Brenda Jansone, Madara Keidža, «Persefon» un «Spookcrook» —, taču sadarbībai aicināts pieteikties ikviens Eiropas dizainers, kurš piedāvā drosmīgus un kvalitatīvus darinājumus.
«Cumnetwork» vietne radīta ar mērķi nodrošināt vietējiem dizaineriem un māksliniekiem platformu, kas ļautu sasniegt starptautisku auditoriju. «Diemžēl Latvijā reti kurš, it sevišķi eksperimentālās modes dizaineri, var ar savu mākslu pelnīt pietiekami, lai komfortabli izdzīvotu, tāpēc jāmeklē iespējas eksportam. Esmu secinājusi, ka māksliniekiem trūkst rīku, kā tirgot savus radošos darbus, un es gribēju sniegt tam risinājumu,» atzīmē platformas dibinātāja Katrīna Jauģiete. Lai gan ideja dibināt «Cumnetwork» nākusi spontāni, Katrīna atklāj, ka jau skolas laikā viņa vēlējusies strādāt ar dizaineriem un palīdzēt attīstīt šo industriju. Pieredzi modē viņa guvusi gan darbojoties kā grima māksliniece, gan organizējot fotosesijas. Tagad iegūtās zināšanas un kontakti noder, meklējot sadarbības partnerus, kā arī veidojot «Cumnetwork» komunikāciju.
«Atlasot dizainerus, ar kuriem strādāt, es vērtēju to, cik konkurētspējīgs produkta dizains ir ārzemju tirgū un cik tas ir atbilstošs Rietumu tendencēm. Veicam arī tirgus izpēti, un konsultējos ar uzticamiem kolēģiem, kuri jau ilgi strādā modes industrijā un ieguvuši modes un mārketinga izglītību ārzemēs,» uzsver Katrīna. Šobrīd platformā pieejamas mākslinieces «Persefon» delikātās, bet nedaudz biedējošās maskas, rotu dizaineres Madaras Keidžas uniseksa sudraba rotas, mākslinieces «Spookcrook» pārradītās (upcycled) kaklasaites un mākslinieces Brendas Jansones veidotie krūtsgalu formas aksesuāri, kas tapuši kā protests pret sieviešu ķermeņa cenzūru. Tā kā sākotnēji platformas ideja bija piedāvāt priekšmetus, kas grezno ķermeni, šobrīd tajā pieejamas tieši rotas un aksesuāri, taču drīzumā piedāvājumu paplašinās arī apģērbs un dekoratīvi priekšmeti. Katrīna aicina sadarbībai pieteikties ikvienu jauno dizaineru vai mākslinieku, kurš izgatavo interesantas lietas, kas iederētos «Cumnetwork».
Kā liecina platformas «nepieklājīgais» nosaukums, «Cumnetwork» zīmola vizuālās komunikācijas pamatā ir divdomība — provokatīvas fotogrāfijas kontrastē ar teju sterilu grafikas dizainu, un mākslinieciskās vērtības tiek nostādītas līdzās pārdošanai. Neskatoties uz savu dumpiniecisko garu, zīmols izvairās no lētām provokācijām. «Ir svarīgi rādīt produktus gaumīgi, jo tiem ir mākslinieciska vērtība. Ir jautri un atsvaidzinoši redzēt kaut ko nopietnu, kam piemīt pašapziņa un humora izjūta bez vērtību degradācijas,» atzīmē Katrīna.
Platformas zīmola dizainu izstrādājusi dizainere Elza Kārkliņa. «Jau no pirmajām tikšanās reizēm bija diezgan skaidra vīzija par to, kāda estētika varētu labi atspoguļot «Cumnetwork». Ātri nonācām pie secinājuma, ka zīmola dizainam ir jābūt diezgan elastīgam, jo saturu veido superradoša komanda, un strikti ierobežojumi šajā gadījumā traucētu. Vairāk koncentrējāmies tieši uz pretmetiem kā vizuālo pamatvalodu — līdzsvaru starp organisko un digitālo, jaunuzņēmumu estētiku un klubu dumpiniecisko sajūtu, kur pikantas detaļas ir redzamas diezgan atklāti,» par dizainu stāsta Elza.
Plašāka informācija par platformu un tajā pārstāvētajiem māksliniekiem — «Cumnetwork» mājaslapā.
Viedokļi