31. martā Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) noslēgusies sešus mēnešus ilgusī pasaules izstāde «Expo 2020», kuras laikā Latvijas uzņēmumiem izdevies ievērojami paplašināt eksporta tirgu un iegūt vairākus tūkstošus jaunu biznesa kontaktu. Savukārt Latvijas paviljons «Soil for Innovation» («Augsne inovācijām»), ko apmeklējuši ap 70 000 interesentu, ieguvis sudraba godalgu īres paviljonu kategorijā.
Izstādes pēdējās dienās bijusi vērojama milzīga apmeklētāju interese par Latvijas paviljonu — lai tajā iekļūtu, interesenti stāvējuši rindā pat pusotru stundu. «Expo» rīkotāji augstu novērtējuši Latvijas paviljonu, piešķirot tam sudraba godalgu īres paviljonu kategorijā. Zeltu šajā nominācijā ieguva Meksikas, bet bronzu — Melnkalnes paviljons. Latvijas paviljonu «Soil for Innovation» veidojusi komanda «Soil», kurā apvienojušies trīs Latvijas uzņēmumi — arhitektūras birojs «DJA», viedo tehnoloģiju uzņēmums «Solavi» un reklāmas izgatavotājs «Ad Production». Vairāk par paviljona dizainu var uzzināt šeit.
Kopumā aizvadītais «Expo» vērtējams kā Latvijai vēsturiski veiksmīgākais. Divdesmit deviņos tematiskajos pasākumos piedalījušies 443 Latvijas uzņēmumi, iegūti vairāk nekā 3000 biznesa kontakti, noslēgti trīsdesmit trīs līgumi, izveidotas partnerības ar AAE, Brazīliju, Čīli, Franciju, Malaiziju, Igauniju, Itāliju, Japānu, Lietuvu, Serbiju, Slovākiju, Slovēniju un Vāciju, kā arī uzsāktas sarunas par vairākiem potenciāliem investīciju projektiem. Visauglīgākie jaunu biznesa kontaktu dibināšanai bijuši divi lielākie savu nozaru pasākumi Tuvo Austrumu un Ziemeļāfrikas reģionā — veselības nozares izstāde «Arab Health» šī gada janvārī, kas arī nesusi visvairāk jaunu līgumu Latvijas uzņēmumiem, un saldumu un uzkodu izstāde «Yummex» pērn novembrī.
«Izcelt vienu visveiksmīgāko jomu kopumā ir grūti, jo pilnīgi visās — biotehnoloģijas, medicīnas aprīkojuma, IT, kosmosa industrijas, pārtikas un citās nozarēs, kur papildus izstādēm organizējām tirdzniecības misijas un tīklošanās pasākumus, rezultāti bija ļoti labi. Daudzi Latvijas paviljona apmeklētāji būtiski mainīja savu priekšstatu par Latviju kā kokmateriālu un graudu eksportētāju no bijušās Padomju Savienības un atklāja mūsu valsti no jauna — «Expo» sagādāja daudz pārsteigumu par Latvijas dabu, cilvēkiem, uzņēmēju, akadēmiskā personāla un zinātnes iestāžu potenciālu, atklājot, ka Latvija ir ambicioza, mūsdienīga, inovatīva Eiropas valsts, kas spēj ļoti augstā līmenī risināt pasaules līmeņa sociālus, ekonomiskus un ilgtspējas izaicinājumus,» stāsta Inga Ulmane, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības vadītāja AAE.
Kaut arī par konkrētiem skaitļiem eksporta pienesumā varēs runāt apmēram pēc gada, kad būs iespējams salīdzināt šī gada eksporta datus ar citiem gadiem, jau šobrīd LIAA dati rāda, ka 2021. gadā eksports uz AAE pieaudzis par 4,46 miljoniem eiro, un arī 2022. gada pirmajos mēnešos vērojamas pozitīvas tendences.
Būtisku platformu izaugsmei ieguvusi Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēma. «Expo» laikā Latvija un AAE parakstīja memorandu par kopīgas akcelerācijas programmas «Scale Up Latvia» izveidi, kas paredz AAE jaunuzņēmumu ienākšanu Eiropas tirgū caur Latvijas platformu. Tāpat panākta vienošanās par kopīga abu valstu investīciju fonda izveidi, kura prioritāri atbalstāmie sektori varētu būt saistīti ar biomedicīnu, bioekonomiku, viedo enerģētiku, fotoniku, kā arī viedpilsētu un aprites ekonomikas risinājumiem. Savukārt Latvijas Eksportētāju asociācija «The Red Jackets» parakstījusi saprašanās memorandu ar Šārdžas Izpētes, tehnoloģiju un inovāciju parku.
1. aprīlī sākusies Latvijas paviljona demontāža, bet jau maijā LIAA sāks gatavoties nākamajam «Expo», kas 2025. gadā notiks Osakā, Japānā.
Viedokļi