Attēls — Santa Kupča

No 5.–10. septembrim Eindhovenas Dizaina akadēmija piedalās Milānas mēbeļu mesē ar izstādi «Missed Your Call». Tā sniedz iespēju publiski parādīt savus darbus tiem akadēmijas studentiem, kuri pabeidza bakalaura nodaļu pandēmijas laikā. Izstādē līdz ar citiem Eindhovenas Dizaina akadēmijas absolventiem piedalās arī trīs jaunās dizaineres no Latvijas: Santa Kupča, Ieva Jakuša un Gundega Strauberga.

Ziņas Evelīna Ozola 8. septembris, 2021

Ik gadu oktobrī Eindhovenā pulcējas desmitiem tūkstošu interesentu, lai apskatītu pasaules labāko dizaineru jaunākos darbus un atklātu jaunus talantus. Eindhovenas Dizaina akadēmijas izlaiduma izstāde ir viens no Nīderlandes Dizaina nedēļas spilgtākajiem notikumiem.

 

Taču 2020. gadā neviens uz Eindhovenas uzaicinājumu neatsaucās, jo pasaule bija aizņemta ar citu lietu risināšanu. Tagad Milāna ir atbildējusi uz Eindhovenas zvanu — izstāde «Missed Your Call» sniedz iespēju parādīt savus darbus tiem Eindhovenas Dizaina akadēmijas absolventiem, kuri absolvēja bakalaura nodaļu pandēmijas laikā. Lai gan daži projekti ir attīstījušies tālāk, bet citi saglabājuši savu sākotnējo formu, tos visus vieno tas, ka tie radīti vēl nebijušos apstākļos.

 

Laikā, kam raksturīga sociālā distancēšanās, izstādes kuratores Martinas Muci (Martina Muzi) un radošā direktora Džozefa Grimas (Joseph Grima) koncepcijas galvenā ideja ir tuvums. Tā pēta tuvumus un attālumus, kas atspoguļo individuālās un kolektīvās attiecības ar apkārtējo vidi, dažādus patēriņa, ražošanas un pārdošanas paradumus, digitālās un fiziskās realitātes, politikas, izklaides un satura ražošanas robežas, kā arī dizainu kā fantastikas radīšanas līdzekli.

 

Izstāde «Missed Your Call» aicina iepazīt Milānas industriālo mantojumu — tā iekārtota bijušajā maizes ceptuvē, kas celta 1898. gadā un parasti nav publiski pieejama. Izstādes laikā Nīderlandes Jaunais institūts (Het Nieuwe Instituut) tiešsaistē prezentē publisku programmu «Enter Milan», ko veido dažādi notikumi, sarunas un studentu darbu prezentācijas.

Ieva Jakuša — «I Grew Up In The Blockhouse»

Publikācija «I Grew Up In The Blockhouse» tiecas veidot kopīgu valodu starp latviešiem un krievvalodīgajiem, kā vienojošu saikni izmantojot teju visiem pazīstamo bērnības pieredzi daudzstāvu daudzdzīvokļu namu pagalmos. Izdevumā iekļauta intervija ar profesoru Ivaru Austeru par sociālo grupu dinamiku, stāsts no mākslinieka Ivara Drulles personīgās pieredzes, darbi no Filipa Smita pagalmu foto kolekcijas un Martas Folkmanes ilustrācijas. Grāmatu izdevis mākslas centrs «Zuzeum», un tā pieejama iegādei arī Latvijā.

 

Ieva Jakuša sociālā dizaina jomā izmanto starpdisciplināru pieeju un koncentrējas uz to, kā no jauna iemūžināt un parādīt jau esošo. Ievas darbi tiecas pārvērtēt lomas, kuras mēs spēlējam, lai uzturētu esošās sociālās sistēmas.

Santa Kupča — «Decrypted Garments»

«Decrypted Garments» ir digitāla apģērbu kolekcija, kas pēta vienmēr mainīgos, gaistošos virtuālās pasaules attēlus. Dizainam virtuālajā vidē ir citi ierobežojumi nekā taustāmajā pasaulē — neatrasti serveri, tīkla kļūdas un vīrusi rada sajūtu, ka atrodaties pamestā paradīzē, un vienīgais veids, kā tur dzīvot, ir pielāgoties. Santa uzskata, ka digitālā mode pārāk daudz tiecas veidot fizisku apģērbu un audumu kopijas: «Dizaineriem vajadzētu izpētīt jaunu vizuālu valodu, lai komunicētu digitālu apģērbu, tādējādi iegūstot iedvesmas avotu, lai realizētu inovatīvus materiālus, apģērbu siluetus, auduma rakstus.»

 

Santa Kupča ir absolvējusi Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolu Interjera dizaina specialitātē, bet viņas pašreizējais darbs saistīts ar mīkstiem materiāliem, kas ikdienā apņem mūsu ķermeni. Viņas otrs diplomdarbs «Stuck-at-Home Masquerade» piedāvāja apģērbus, kas veidoti no segām un piemēroti dīkai mājsēdei. Santu interesē arī identitātes pētniecība digitālajā vidē.

Gundega Strauberga —«Beachcombers»

«Beachcombers» jeb pludmales ķemmētāji ir cilvēki, kuri attīra krastmalas no tīkliem un virvēm — neilgtspējīgas zivsaimniecības blakusproduktiem, kas veido ievērojamu daļu jūru piesārņojuma. Gundegas projekts piedāvā nākotnes suvenīru kolekciju — grozus, kas darināti no okeānus piesārņojošiem materiāliem. Šie amatniecības izstrādājumi ir piederīgi distopiskai pasaulei, kurā atkritumu ekstremālākie aspekti ir transformējušies gluži jaunās vidēs.

 

Gundegas Straubergas dizaina darbu pamatā ir dialogs starp cilvēkiem un apkārtējo vidi. Īpaši interesējoties par rīkiem, kas reaģē uz mainīgajiem laikiem, viņa pēta spriedzi, kas rodas starp dažādiem izteiksmes līdzekļiem, spēlējas ar dažādām nozīmēm un vāc stāstus — gan īstus, gan izdomātus. Gundega Strauberga ir dārgumu meklētāja, kura cenšas arvien no jauna definēt, kas ir «dārgums».