Foto — Kristīne Krauze–Slucka

No 3. septembra līdz 3. oktobrim Latvijas Fotogrāfijas muzejā būs skatāma Rīgas Fotogrāfijas biennāles «Next 2021» izstāde «Digitālie viduslaiki», kas apvienos divu mākslinieku personālizstādes — Āpa Tepera (Aap Tepper, Igaunija) izstādi «Materialitātes ēna» un Kristīnes Krauzes–Sluckas (Latvija) izstādi «Paklausīgs pieskāriens». Mākslinieki izstādē apskata jaunu temporalitātes posmu sabiedrībā, kas ir sācies ar digitālo tehnoloģiju parādīšanos sabiedrībā.

Ziņas Fold 31. augusts, 2021

Izstāde «Digitālie viduslaiki» aplūko, kā digitālo tehnoloģiju attīstība un dominance liek pamatus jaunai, nemateriālai atmiņu kultūrai, kuras ietekmē fotogrāfiskais attēls šķietami zaudējis savu materiālo substanci un kļuvis par informācijas kopumu potenciālam attēlam. Lai gan digitālā vide paver jaunas informācijas ātruma, mobilitātes un pieejamības iespējas, tā nesniedz galīgu garantiju kolektīvās atmiņas saglabāšanā. Attīstoties veidiem, kā mēs ražojam un saglabājām informāciju, pastāv risks nokļūt «digitālajos viduslaikos» jeb digitālās ēras radītā atmiņu iztrūkumu periodā. Eksperti nodēvējuši 21. gadsimtu par «informācijas melno caurumu», jo šodien radītā digitālā informācija varētu nebūt nolasāma nākotnē un pastāv nopietns risks, ka visa šī gadsimta digitālā vēsture var kļūt neatgūstama.

 

Igauņu vizuālā mākslinieka Āpa Tepera personālizstāde «Materialitātes ēna» lūkojas uz digizitālizācijas procesu caur tradicionālās reprezentācijas prizmu, analizējot digitalizētā attēla iespēju saglabāt objektu un šī procesa radīto ietekmi uz vizuālo kultūru. Izstādi papildinās jaunradīta darbu sērija «Citu attēlu attēli», kas pievēršas mākslīgā intelekta automātiskajām alterācijām. Tepers savā mākslinieciskajā praksē aplūko subjektivitātes konceptu vizuālajā kultūrā, pētot atmiņu un tās attiecības ar fotogrāfisko reprezentāciju digitālās kultūras laikmetā, kā arī arhīva lomu un varu pār kolektīvo atmiņu. Pamatā mākslinieks izmanto fotogrāfijas mediju, bieži to ietverot instalāciju formātā.

 

Latviešu vizuālās mākslinieces Kristīnes Krauzes–Sluckas personālizstāde «Paklausīgais pieskāriens» atklāj cilvēka pieskāriena fundamentālo nozīmi digitālajā laikmetā, kad ierīces pakļautas cilvēka pirksta kontrolei. Savā daiļradē māksliniece pēta cilvēka, tehnoloģijas un dabas attiecības, bieži eksperimentējot ar digitālajiem un analogajiem fotogrāfiskajiem procesiem. Pievēršot uzmanību adaptācijas un hibridizācijas norisēm, Krauze–Slucka priekšplānā bieži izvirza izvēlētā medija materialitātes aspektus.

17. septembrī plkst. 18.00 Rīgas Fotogrāfijas biennāles un Latvijas Fotogrāfijas muzeja Facebook platformās norisināsies tiešraides saruna ar izstādes dalībniekiem, aplūkojot digitālās vides ietekmi uz fotogrāfiskā attēla materialitāti — digitālajām manipulācijām, informācijas iztrūkumiem un mākslīgā intelekta automātiskajām alterācijām — kontekstā ar izstādē redzamajiem mākslas darbiem. Tāpat izstādes mākslinieki iepazīstinās ar savu radošo darbību, kas aktualizē digitālo un analogo resursu miejiedarbību, savukārt, izstādes kuratore Anete Skuja iepazīstinās ar izstādes koncepciju.

 

Vairāk informācijas par izstādi un citiem «Next 2021» notikumiem — Rīgas Fotogrāfijas biennāles mājaslapā.

 

Rīgas Fotogrāfijas biennāle «Next» ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. «Next» pievērš uzmanību Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu jaunajiem māksliniekiem, kas vēl ir savas radošās karjeras sākumā. Iepazīstinot ar jauniem, perspektīviem autoriem, «Next» programma nodrošina redzamību un platformu, lai mākslinieki un kuratori varētu pieteikt sevi plašākā kontekstā.