1.–2. jūlijā Kopenhāgenā norisinājās starptautiskā konkursa «Creative Business Cup 2019» (CBC) fināls. Par pasaulē radošākā jaunuzņēmuma titulu un naudas balvu starp 63 valstu dalībniekiem cīnījās arī Latvijas CBC nacionālā konkursa uzvarētājs «Babbit», kas izveidojis inovatīvu mūzikas atskaņošanas iekārtu bērniem. Lai arī finālā uzņēmums neiekļuva, tas guva starptautisku atzinību un ir gatavs iekarot pasaules tirgu.
«Lai arī nesaņēmām godalgas, bijām vairāku žūrijas pārstāvju favorīti. Piemēram, Mete F. Nīlsena (Mette Fløe Nielsen), biznesa konsultante un investore no Dānijas, atzina, ka, no biznesa perspektīvas raugoties, «Babbit» ierobežojošais faktors ir tieši sarežģītā ražošana. Tanī pašā laikā piebilstot, ka labprāt šādu produktu iegādātos savai ģimenei. Saņēmām arī komplimentus par produkta dizainu, ideju un īpašu atzinību par prezentāciju. Par to liels paldies mūsu dizainerei Maijai Rozenfeldei,» stāsta «Babbit» līdzīpašniece Liene Roga, norādot, ka tika saņemti arī vairāki produkta pasūtījumi, kas ceļos uz Dāniju, Kanādu, Somiju un Serbiju, kad «Babbit» nonāks tirdzniecībā.
Runājot par konkurentiem, konkursā «Babbit» esot piekāpušies Austrālijas pārstāvjiem, kuri arī piedāvāja bērniem domātu produktu — audio stāstus. «Kā vēlāk komentēja žūrija, austrālieši saņēma vairāk punktu tieši mērogojamības un izplatības potenciāla ziņā, jo produkts ir virtuāls,» komentē Roga. Kā galvenos ieguvumus no dalības konkursā viņa min prezentēšanas apmācības, investoru konsultācijas un iespēju uzklausīt citu dalībnieku viedokļus: «Saņēmām vairākus ieteikumus, piemēram, ierosinājumu izveidot izglītojoša satura audio spēles bērniem. Neatsverami ir arī kontakti 63 pasaules valstīs — gan dalībnieku, gan CBC nacionālo partneru vidū. Tie mums noderēs, uzsākot pūļa finansēšanas kampaņu, kā arī, meklējot tirdzniecības un informācijas izplatīšanas partnerus pasaulē,» nākotnes plānus ieskicē uzņēmuma līdzīpašniece.
Lai nokļūtu finālā, Kopenhāgenā konkursa dalībnieki jeb 63 valstu CBC nacionālie finālisti tika sadalīti četrās grupās, kas paralēlās zālēs prezentēja savas biznesa idejas žūrijai priekšatlasē. No katras atlases tika izvēlēti divi jaunuzņēmumi virzīšanai uz pusfinālu. Vēl četrus papildu konkursantus žūrija izvēlējās no visu nacionālo finālistu vidus.
Kopumā konkursā šogad tika aktualizētas un izceltas idejas ar plašu sociālu ietekmi. Piemēram, uzvaras laurus plūca dāņu jaunuzņēmums «Lapee», kas izveidojis pirmos sieviešu pisuārus. Otro vietu ieņēma «Deaf Metal» no Somijas, kas izgudrojis silikona uzmavu dzirdes aparātam, kurā var integrēt rotaslietas. Savukārt trešo vietu ieguva Čehijas uzņēmums «Snuggs», kas radījis speciālu apakšveļu lietošanai menstruāciju laikā.
Konkursu klātienē vēroja arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Radošo industriju inkubatora vadītāja Karine Kalniņa. Viņa stāsta, ka šogad īpaša uzmanība pievērsta biznesa attīstībai Āfrikā un citās trešās pasaules valstīs. Šo valstu jaunuzņēmēji tikuši iedrošināti, lai arī pašas idejas neesot bijušas tik inovatīvas, cik sociāli atbalstāmas. Piemēram, pusfinālā iekļuvusi naftas mucu pārstrādāšana mēbelēs, kafijas atkritumu pārstrādāšana flīzēs vai plastmasas pārstrādāšana, lai ar 3D printeri ražotu brilles.
Ikgadējā CBC konkursa mērķis ir atbalstīt radošas idejas un veicināt inovāciju attīstību, palīdzot jaunuzņēmumiem no dažādām pasaules valstīm satikties ar investoriem un potenciālajiem sadarbības partneriem, sasniegt globālo tirgu, rast jaunus kontaktus, kā arī piesaistīt papildu finansējumu sava biznesa tālākās izaugsmes veicināšanai.
Līdz šim konkursā Latviju pārstāvējuši zīmoli «Vividly», «Connection Codes», «Anatomy Next», «Gigi Bloks» un «Gamechanger Audio», kas pērn starptautiskajā finālā ieguva 2. vietu.
Viedokļi