Līdzīgi kā pasaulē populārā mobilā lietotne «Duolingo» ļauj atraktīvā veidā iemācīties dažādas valodas, Latvijā izstrādātā «Yelo» aplikācija topošajiem auto vadītājiem palīdz apgūt ceļu satiksmes noteikumus. Autori uzsver — šāds mācīšanās process ir efektīvāks, ietaupa laiku, turklāt ļauj nepieciešamās zināšanas iegūt pakāpeniski un pēc būtības, nevis tikai mehāniski «iekaļot» lielu informācijas apjomu.
Mobilā lietotne «Yelo» ir tās autoru, radošā direktora Krišjāņa Mazura, inženiera Mārtiņa Kozlovska un grafikas dizainera Ģirta Ulmaņa, atbilde uz pašu uzdoto jautājumu — kā ceļu satiksmes noteikumus vajadzētu apgūt 21. gadsimtā? Viņi uzskata, ka laikā, kad jaunu zināšanu apguve vairs neaprobežojas tikai ar sēdēšanu skolas solā un uzdevumu grāmatu pārlapošanu, arī lielai sabiedrības daļai aktuālais ceļš uz autovadītāja tiesību iegūšanu jāpadara mūsdienīgāks. «Mūsu personīgā pieredze ar tematisko uzdevumu materiāliem un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) testu iekalšanu no galvas nebija pārāk produktīva, tāpēc vēlējāmies izveidot rīku, kas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem palīdzētu ne tikai pārbaudīt, bet arī apgūt ātri, ērti un pēc būtības. Mēs vēlējāmies izveidot «Duolingo» stila aplikāciju, kas loģiskā secībā, pakāpeniski un ar interaktīviem spēļu elementiem lietotājus izvestu cauri visām 43 tiesību iegūšanai nepieciešamajām tēmām,» stāsta Krišjānis Mazurs, kurš šobrīd pasniedz zīmolu dizainu Latvijas Mākslas akadēmijas Funkcionālā dizaina nodaļā.
Krišjānis skaidro, ka, tā kā 1968. gadā Apvienoto Nāciju Organizācija standartizēja ceļu satiksmes noteikumus un ceļu zīmes, kas nu ir saistošas vairāk nekā miljardam cilvēku visā pasaulē, ar nelielu pielāgošanu «Yelo» potenciāli varētu darboties arī Krievijā, Francijā, Vācijā un citās valstīs. Tomēr šobrīd komanda fokusējas uz lietotnes testēšanu un pilnveidošanu Latvijas tirgū.
Orientēšanās uz vietējo lietotāju atspoguļojas arī «Yelo» dizainā. «Mūsu mērķis, veidojot «Yelo» metodoloģijas un pašas aplikācijas dizainu, bija šķietami sarežģīto, garlaicīgo un birokrātisko ceļu satiksmes noteikumu apgūšanu padarīt pieejamu, pazīstamu un piešķirt tai nelielu humora devu. Tādēļ aplikācijā lietotāji atradīs vizualizācijas ar smēķējošiem strādniekiem, «Baltic Taxi» mašīnām un grafiti uz daudzstāvu māju sienām,» ideju komentē Krišjānis. «Aplikācijas grafikas dizains ir izteikti funkcionāls. Košās krāsas, vienkāršās formas un ērtā lietojamība padara saturu viegli uztveramu, patīkamu un interesantu,» papildina dizainers Ģirts Ulmanis.
Aptuveni pusgada laikā izstrādāta «Yelo» metodoloģija, radīts produkta dizains un veikta programmēšana. Komanda konsultējusies ar zīmolu stratēģiem, braukšanas instruktoriem un citiem speciālistiem, kuri devuši savu pienesumu tās veidošanā. Šobrīd turpinās lietotnes uzlabošanas darbi, uzklausot lietotāju atsauksmes. «Tā kā «Yelo» ir vairāk nekā 2500 satura vienību, mēs apzināmies, ka vēl ir jāstrādā pie tekstu korekcijas un sīku problēmu «izķeršanas»,» atzīst Krišjānis, gandarīts, ka bez īpašas publicitātes lietotni savās iOS un Adroid ierīcēs lejupielādējuši vairāk nekā 1000 cilvēku. Arī pirmais mērķis, izveidot tā dēvēto «minimum lovable product» jeb tādu aplikācijas pirmo versiju, par kuru būtu sajūsmā vismaz 10 lietotāju, ir sasniegts.
Jautāts par «Yelo» nākotnes plāniem, Krišjānis stāsta, ka tie saistīti ar satura uzlabošanu un papildināšanu ar citām tēmām, kas satiksmes dalībniekiem varētu būt saistošas. Tāpat lietotnes autori vēlas attīstīt sadarbību ar CSDD un autoskolām, kas varētu «Yelo» kā papildu mācību līdzekli ieteikt saviem studentiem. Pieeja pirmajai trešdaļai «Yelo» satura ir bez maksas, bet pilno lietotnes versiju iespējams iegādāties par nepilniem 10 eiro. Noteikumi joprojām pieprasa topošajam autovadītājam nokārtot teorijas eksāmenu CSDD, taču, līdz ar jauno lietotni, Latvijā pieejama alternatīva mācību procesa dažādošanai.
Viedokļi