9.–13. februārī Frankfurtē pie Mainas notika viena no pasaulē vadošajām plaša patēriņa preču un dizaina izstādēm «Ambiente», kārtējo reizi apliecinot savu vērienu. Tā pulcēja 4441 dalībnieku no 89 valstīm izstāžu hallēs, kas varētu aizņemt 43 futbola laukumus, un gandrīz 135 tūkstošus pircēju no 168 valstīm. Lai arī tikai skaitļi, tie gana precīzi izstādes kontekstā apliecina tās rīkotāja, uzņēmuma «Messe Frankfurt» valdes locekļa Detlefa Brauna saukļa «Patērnieciskums ir modē!» trāpīgumu.
«Messe Frankfurt» ir pasaulē lielākais tirdzniecības izstāžu un pasākumu rīkotājs — biznesa gigants ar perfekti funkcionējošu tirdzniecības un loģistikas tīklu: no iekšējās organizācijas un dalībnieku apkalpošanas līdz pārdomātai infrastruktūrai un ērtībām apmeklētājiem. Modernu izstāžu paviljonu būvniecība Vācijā aizsākās 1909. gadā. Tad arī atvēra tolaik Eiropā lielāko multifunkcionālo neobaroka stila arēnu ar 40 metru augstu kupolu — «Festhalle Frankfurt». Laikam ejot, šī pilsētas biznesa zona apauga gan ar masīviem debesskrāpjiem, piemēram, arhitekta Osvalda Matiasa Ungera projektēto «Messe Torhaus» administratīvo ēku (1984), kas savās formās atgādina giljotīnu, gan ar estētiski vienmuļiem, toties funkcionāliem «kastu» tipa paviljoniem.
Frankfurtes meses izstāžu tematiskais spektrs iekļauj gan tādas «patērētāju labumu» izstādes kā «Ambiente» un tās vasaras mazo māsu «Tendence», gan auto, loģistikas, mūzikas, tekstila, būvniecības un tehnoloģiju meses. «Ambiente» centieni aptvert maksimālu industriālā dizaina apakšnozaru loku ir saprotami no rīkotāju biznesa viedokļa. No otras puses, skaidrība ir nosacīta — dažāda līmeņa un kvalitātes dizaina preču daudzveidība un apjoms ir galvu reibinošs. Tomēr to atsver vāciešu skrupulozums un salīdzinoši skaidrā izstādes infrastruktūra. Ja apmeklētājs — žurnālists, dalībnieks vai potenciālu sadarbību meklētājs — skaidri zina, ko vēlas atrast, tas noteikti izdosies.
Starp dārza rūķiem un inovācijām
«Ambiente» veido trīs tematiski bloki: «Living», «Dining» un «Giving», kuros iekļauti visdažādākie produkti — trauki, virtuves piederumi, mēbeles, apgaismojums, dekoratīvi elementi un sadzīviski sīkumi. Ja apmeklētāju interesē, piemēram, Normana Fostera sadarbība ar trauku meistariem no «Stelton», jaunumi no «Alessi» vai Meisenes porcelāns, jādodas zilo («Dining») bultiņu virzienā. Ja labākās skandināvu mēbeļu kolekcijas — jāseko zaļajām norādēm. Dārza rūķus, koka figūriņas un hand–made dāvanu brīnumus dzeltenajā sadaļā gan var mierīgi izlaist. Dienā nostaigāti 20 kilometri nav joks, tāpēc maršrutus (un arī apavus) būtu jāizvēlas īpaši rūpīgi. Ja šajā izstādē esi «jauniņais», jārēķinās, ka, maldoties dekoratīvu rāmju vai mākslīgu ziedu labirintos, laiku sanāks pazaudēt tik un tā. Pieprasījuma–piedāvājuma likumu mese parāda pilnā mērā. Savus noteikumus aktīvi diktē Āzijas tirgus — ķīniešu Jaunā gada dēļ «Ambiente» šogad sākās agrāk, nekā ierasts.
«Ambiente» ir īpaša ar to, ka zem tās jumta sadzīvo unikāli dizaina paraugi un uz vairumtirdzniecību vērsti masu produkti. Tā ir platforma jauno sezonas kolekciju skatēm, kur senas slavenības dižojas ar jauniem tehnoloģiskiem sasniegumiem, savukārt jaunie, mazie un ģimenes uzņēmumi gūst iespēju izlauzties pasaules tirgū, iegūt jaunus sadarbības partnerus, produkcijas izplatītājus vai kolēģus. Svarīgi apskatīt «Talents» sadaļu, kurā labākajiem dizaina skolu absolventiem dota iespēja izrādīt savus darbus, idejas, nākotnes dizaina vīzijas. «Ambiente» ir nozīmīgs pieturas punkts mārketinga un tirdzniecības pārstāvjiem. Piemēram, šogad pirmo reizi tika izveidots īpašs «From Point of Sale to Point of Experience» stends, kas bija veltīts interaktīva nākotnes veikala konceptiem un digitālā laikmeta pārdošanas inovācijām.
Paralēli piecu dienu izstādei tiek rīkoti pasākumi gan presei, gan citiem apmeklētājiem: aktuālajām tendencēm veltītas tūres, 15 minūšu «speed–dating» produktu prezentācijas, «Ambiente Academy» lekcijas un dalībnieku atbalsta programmas.
Latvijas dalībnieku pieredze
Pati «Ambiente» ir mērogā un iespējās milzīgs potenciālu sadarbības partneru, iepircēju un pasaules tirgus skatlogs, un visa piedalīšanās sistēma ir organizēta ar domu integrēt dalībnieku šajā biznesa tīklā pēc iespējas labāk. Tomēr izmaksas ir augstas, un miniatūrs stends (9 m2) maksā ap 3700 eiro. Tas arī izskaidro, kāpēc pārstāvji no Latvijas «Ambiente» neierodas kuplā skaitā.
Šogad atsevišķā stendā «Giving» sadaļā ar bērnu tekstila un rotaļlietu produkciju Latviju pārstāvēja «Wooly Organic», kuru dalības izmaksas starptautiskās izstādēs nodrošināja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras uzņēmēju programmas eksporta veicināšanas atbalsts. Zīmola pārstāve Daidze Vālodze–Sončika stāsta, ka gadā viņi piedalās aptuveni 15–20 šādās izstādēs galvenokārt Vācijā un citās Eiropas valstīs. «Neskatoties uz mazā stenda izmēriem, kas burtiski pazuda starp diviem kaimiņu milžiem, mūs labi novērtēja, un pieredze kopumā ir pozitīva. Ieguvām arī jaunus, noderīgus kontaktus un pasūtījumus no Islandes, ASV, Vācijas un Francijas. Kaut arī organizatori uzsver ļoti plašu internacionālas publikas kopu, šoreiz mēs pamanījām vairāk vāciešu,» stāsta Daidze. No «Messe Frankfurt» piedāvājuma «Wooly Organic» parasti izvēlas izstādi «Tendence», kas ir desmit reizes mazāka. Savukārt «Ambiente» šogad piedalījušies pirmoreiz. Uzņēmumā secināts, ka viņu produkcijai piemērotākas tomēr ir specializētas nozaru izstādes, piemēram, rotaļlietu izstāde «Spielwarenmesse» Nirnbergā.
Latviešu ģimenes uzņēmums «Vaidava Ceramics», kas specializējas mālu trauku dizainā un izgatavošanā, «Ambiente» piedalījās caur savu vācu izplatītāju «Artificial Jürgen J. Burk». «Viņus savulaik atradām, staigājot pa izstādi kā parasti apmeklētāji,» stāsta «Vaidava Ceramics» dizaina un produktu attīstības speciālists Guntars Sticers. Viņš uzsver, ka augsto izmaksu dēļ, īpaši sākumposmā, kad uzņēmums vēl nav plaši pazīstams, šāds partneris ir nepieciešams. ««Ambiente» ir liels bizness. Dažreiz pasūtījumi rodas tieši izstādes laikā. Arī kopējā stendā mums sanāca iekļauties diezgan veiksmīgi — ar minimālistiskiem izteiksmes līdzekļiem mēs nodevām zīmola filozofiju un dabas sajūtu, kas uzreiz atšķīrās no citiem, atzīst Guntars.
Tendence — ilgtspēja
«Ambiente» īpaši neaptverama liekas tiem, kas atbraukuši pirmo reizi. Par laimi, izstādes organizatori ir ietaupījuši apmeklētāju laiku un sagatavojuši ikgadējo tendenču pārskatu, kuru jau vairākus gadus veido dizaina birojs «bora.herke.palmisano». Tajā apkopoti aktuālākie virzieni mākslā, arhitektūrā, modē un dzīvesstilā, kā arī izstādes dalībnieku jaunākajās kolekcijās. 2018. gada pārskats sakārtots četrās vadlīnijās: Pieticīgas reģenerācijas (Modest regenerations), Krāsaini nodomi (Colourful intentions), Krāšņi stāsti (Opulent narrations) un Tehnoloģiskas emocijas (Technological emotions). Aprakstot pēdējo, vizionāri materiālistisko tendenci, profesionāļi vienbalsīgi cildina dizainera Germana Ermiča krāsu gradācijas.
Arvien lielāku uzmanību «Ambiente» kuratori un stratēģi sākuši pievērst ilgtspējai. Īpašās dizaineru tūrēs tiek izcelti nelieli zīmoli, kuru kredo ir lokāli iegūtu, dabīgu materiālu pārstrāde reģionālās rūpnīcās (produktu dizaina uzņēmums «Kommod»), tehnoloģiski jauninājumi materiālu izmantošanā (bambusa šķiedras trauku masveida izgatavošana «Ekobo») vai bezatkritumu ražošana («Scrap Life Project» krēsli no plastmasas mašīnu lējumu pārpalikumiem). Apgriezienus uzņem dizains kā vienkāršs, videi draudzīgs žests, eksperimenti ar izejmateriāliem un «use it or lose it» («izmanto vai zaudē») princips, kas šajā gadījumā nozīmē maksimālu resursu pielietošanu. Galda piederumu segmenta topā vērojams dizains, kas iedarbojas uz jutekļiem, un lakoniskas, daudzfunkcionālas formas, kas ietaupa vietu. Savukārt apmeklētāju vidū izstādē «Ambiente» populārākā bija britu dizainera Sebastiana Berna (Sebastian Bergne) kūrētā ekspozīcija «Solutions» — virtuves priekšmetu dizaina sasniegumu un inovāciju atlase.
Izstādes izglītojošās daļas iespējas un kopējā atvērtība padara «Ambiente» uztveri patīkamāku un remdē sākotnējo nomāktību. Kad šķietami nebeidzamā stendu jūklī iemācies arvien precīzāk un ātrāk saskatīt kvalitāti, depresīvas domas par visaptverošu patērētāju kultūru nobīdās otrā plānā un to vietā nāk interese par ilgtspējīgu, pārstrādājamu un videi draudzīgu dizainu.
Viedokļi