Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļu absolvējot, Toms Babčuks radījis figūru komplektu «UMU», kas palīdz veicināt tēlaino domāšanu, emocionalitāti un intelektuālas domas attīstīšanu gan bērniem, gan pieaugušajiem.
«Pie darba idejas nonācu, domājot par to, ka ikviens cilvēks bērnībā ar iztēles palīdzību ir pārvērtis zaru par zobenu vai centies mākoņos ieraudzīt kādu eksistējošu būtni vai objektu. Pēcāk sapratu, ka vēlos šo radošo procesu ieviest dizaina produktā,» stāsta Toms.
Rotaļlietu komplekta pamatideja ir veicināt vizuāli asociatīvu stāstīšanu — ar iztēles palīdzību figūru nosacītajām formām piešķirt kādus konkrētus tēlus un ar tiem izspēlēt dažādas situācijas un notikumus, lai veicinātu bērnu un pieaugušo tēlaino domāšanu. Šāda veida garīgā attīstība veicina prasmi katru jautājumu vai problēmu risināt dažādos veidos, kā arī vieglāk pieņemt lēmumus nestandarta situācijās. Kombinējot atsevišķas figūras kopā, iespējams attēlot kādu konkrētu priekšmetu. Dažas figūras bērni mēdz iztēlē pārvērst par kādu reālu objektu, piemēram, fotoaparātu, un tad izmantot kā rotaļlietu cita veida rotaļās, piemēram, lomu spēlēs.
Katra komplekta figūra veidota tā, lai vizuāli būtu neitrāla un neuzkrītoša, taču vienlaicīgi spētu iemiesot dažādus tēlus un katrā rakursā raisīt citas asociācijas. Tēlu forma ir vidusceļš starp tīru ģeometrisku figūru un konkrēta rakstura tēlu.
Figūras izgatavotas no bērza masīvkoka. Puse no astoņu figūru komplekta ir krāsota, turpretī otra puse atstāta dabīgajā bērza tonalitātē un tekstūrā. Kontrasts starp dabīgo bērza masīvkoku un «plakano» krāsojumu, kombinējot vairākas figūras kopā, padara izveidotos stāstus vizuāli izteiksmīgākus un atraktīvākus.
Toms izveidojis arī rotaļlietu komplekta somu: «Strādājot ar iepakojuma izveidi, man bija svarīgi radīt ilgtspējīgu iepakojumu. Uzreiz atteicos no papīra un kartona kastu iepakojumiem, kas, manuprāt, ir nepraktiski, jo ir viegli deformējami — saburzāmi, saplēšami un pēc tam atkritumu tvertnē izmetami. Veicot pētījumus arī secināju, ka visbiežāk bērni rotaļāšanās procesa beigās nevēlas rotaļlietas rūpīgi sakārtot atpakaļ kastītē, bet gan mēdz tās samest haotiski. Tāpēc nolēmu, ka iepakojuma materiālam jābūt elastīgam, kas ļauj figūrām tajā viegli sakrist katru reizi citādāk.» Iepakojumam izvēlēts biezs filca audums, kas saglabā savu formu arī tad, kad tas ir tukšs. Somiņas izmērs nodrošina plašu vietu visām astoņām komplekta figūrām, un ļauj tajā ievietot vēl citas lietas. Gumijas lenta kalpo kā aizdares mehānisms.
Toms uzskata, ka darbs ar bērnu mērķauditorijai paredzētu dizainu ļauj dizaineriem pašiem atgriezties bērnībā un izbaudīt projekta izstrādi kā rotaļīgu procesu. Tieši šāds process garantē produkta veiksmīgu rezultātu.
Toma Babčuka bakalaura darba vadītāja ir Latvijas Mākslas akadēmijas docente Aija Freimane.
Viedokļi