Pagājušā gada rudenī izstādē mākslas telpā «Mala» Cēsīs ievēroju spilgtas grafikas, kurās attēloti telpiski objekti, kas, visticamāk, tapuši digitālas modelēšanas ceļā. Šī paša autora rokrakstu vēlāk manīju gan uz «Dirty Deal Audio» izdoto albumu vāciņiem, gan dažādos plakātos. Man bija jānoskaidro vairāk.
Darbu autors ir Eltons Kūns, topošs jauno mediju mākslinieks. Par sevi viņš saka: «Kaut gan īsti nekad sevi neesmu uzskatījis par vizuāli domājošu cilvēku, pēdējos pāris gados pieredzētais man liek domāt par pretējo. Aptuveni pirms diviem gadiem sāku pastiprināti interesēties par mākslu un dizainu un pametu iesāktās angļu valodas un literatūras studijas. Pašlaik strādāju pie bakalaura grāda iegūšanas jauno mediju mākslā Liepājas Universitātē un esmu priecīgs par izdarīto izvēli.»
Gan praktisku, gan ideoloģisku iemeslu dēļ Eltons izvēlējies strādāt tikai ar atvērtā pirmkoda programmatūru, galvenokārt 3D apstrādes programmu «Blender», kuru nesen pieminējām rakstā «Kods un sistēma». «Nenoliedzu, ka šādai darba videi piemīt nepilnības un zināmi ierobežojumi, bet tieši šie ierobežojumi un kļūmes bieži kalpo par neaizvietojamiem iedvesmas avotiem. Izvēloties manipulēt tikai ar trīsdimensionāliem objektiem digitālā vidē, gatavo attēlu var uztvert par telpisku ķermeņu projekciju plaknē. Šī iemesla dēļ savus darbus drīzāk izvēlos saukt par digitālu skulptūru dokumentācijām, kurām grafiskumu piešķir precīzi izvēlētais vērotāja skatu punkts un perspektīvas trūkums,» stāsta Eltons. Šādu pieeju viņš skaidro ar savu dziļo interesi par telpas emocionālo potenciālu un iedarbību uz vērotāju un tā klātbūtni. Eltons spēcīgi ietekmējies no Kazimira Maļeviča aizsāktās supremātisma kustības un tās uzstādītajiem ideāliem — ne velti daudzos no darbiem dominē melns kvadrāts un tā trīsdimensiju analogs.
Eltons stāsta, ka daudz laika pavadot, interesējoties par interneta kultūras dziļākajiem nostūriem, un viņa darbos atrodamas dažādas ietekmes: «Bieži atsaucos uz minimālisma tradīcijām, arhitektūras un dizaina priekšmetu estētiku, kā arī tīkla mākslu. Visai striktā krāsu izvēle ir cieši saistīta ar interneta vizuālās kultūras un anti–kultūras piesātinājumu, Japāņu animācijas klasiku un faktu, ka šie darbi aplūkojami ekrānā, kurā redzamo krāsu veido gaisma pati, nevis tās atspīdums. Tāpat kā paši attēli, arī to nosaukumos ievērota zināma sistēma, kurā teksta estētikai un semantikai ir vienlīdz liela nozīme.»
Pagājušā gada nogalē Eltons piedalījies pirmajā digitālajā biennālē «The Wrong», bet pašlaik ar pāris domu biedriem strādā pie pirmās digitālās mākslas galerijas izveides Latvijā, kas pirmo izstādi varētu piedzīvot jau šī gada nogalē.
Ieskatieties arī Eltona portfolio, tajā ir daudz interesantu kustīgu grafiku.
Viedokļi