Foto — Andrejs Ņikiforovs

No brīža, kad saņemu izkoriģētus un iztulkotus tekstus un bildes, darbs pie plānotāja maketa aizņem aptuveni mēnesi. Bet par visu pēc kārtas.

Ziņas Madara Krieviņa 10. janvāris, 2014

Burti

Kad ir skaidra plānotāja tēma, formāts un saturs, darba procesu parasti uzsāku ar šopingu burtu veikalā.

Šķirstot aktuālos ārvalstu žurnālus un grāmatas, lasot dizaina blogus, zemapziņā iesēžas biežāk izmantotās burtu formas, krāsas un tendences. Esmu novērojusi, ka tas lielā mērā nosaka manu izvēli — darīt tā vai citādāk. Protams, ņemu vērā «editorial» dizaineriem zināmos likumus, ka garākiem tekstiem labāk izmantot burtus ar serifiem (pirms tam notestējot lielumus un lasāmību), jo ar serifu palīdzību mēs atpazīstam vārdus, nevis burtojam pa vienam burtam. Savukārt virsrakstu burti ir tā lieta, kas piešķir izdevumam raksturu un ļauj to atpazīt starp citiem konkurentiem. Tādēļ virsrakstiem parasti izvēlas dekoratīvākus burtus ar «fišku».

2014. gada plānotājā izmantotais «Urge Text» fonts mani «nopirka» tieši ar burtiem K un j.

Teksti

Lai panāktu, ka garāki teksti ir viegli uztverami un tiešām tiek izlasīti, svarīgi tekstā likt ielauzumus jeb ievelkošus izrāvumus. Šoreiz tos sarotēju par 90 grādiem (jo ir pārbaudīts, ka lietas, kas lapā novietotas neierasti vai šķībi, vairāk piesaista lasītāja uzmanību).

Padoms

Labojot teksta kļūdas (arī burtu atstarpes), svarīgi visus materiālus izdrukāt īstajā mērogā un tikai tad lasīt. Ekrānā ļoti daudz sīkumu var paslīdēt garām nepamanīti.

Ilustrācijas

Svarīga loma ir arī ilustrācijām, kas atdzīvina tekstu. Šī gada plānotājam esejas lūdzām ilustrēt Līgu Kitchen, Aigaru Mami no «Asketic» un Paulu Bankovski viņa paša rakstītai esejai.

Ilustrācijas arī rada pievienoto vērtību, sniedzot sajūtu, ka izdevums ir pilnīgāks, bagātīgāks. Plānotāja priekšlapā nodrukāto pasaules karti, kurā katrs pats var iezīmēt savus plānotos ceļojumus, kā arī detaļas pie ceļojumu aprakstiem akvareļos izzīmēja mana mamma Agrita Krieviņa.

Papīrs

Tā kā abas ar Agnesi līdz pat pirmā plānotāja iznākšanai dzīvojām ar «moleskiniem», tad gribējām saglabāt to pašu ierasto, viegli dzeltenīgo iekšlapu papīru. Ņemot vērā sekojošas lietas — lai uz tā labi izskatītos fotogrāfijas un papīrs paciestu vairākkārtēju rakstīšanu ar zīmuli un dzēšanu ar dzēšgumiju —, izvēle krita par labu «Munken Pure». Pirmajā plānotājā gan mazliet nošāvām greizi ar gramāžas izvēli — ar 80 g papīru plānotājs bija patīkami vieglāks, taču tumšākas bildes spīdēja cauri otrpus lapai. Tādēļ jau ar otro plānotāju pārgājām uz «Munken Pure» 100 g. Plānotāja priekšlapām izmantots papīrs «Munken Pure» 150 g.

Sākumā testēju burtus un izkārtojumu, tad gatavos atvērumus nododu tālāk maketētājai Unai Bergmanei, kura apstrādā bildes atbilstoši konkrētā papīra prasībām, — lai nav par gaišu vai tumšu, lai ir pietiekams kontrasts un lai papīrs neiesūc par daudz krāsas. Pēc tam viss vēlreiz iet caur korektūru. Un visbeidzot tiek sagatavoti drukas faili tipogrāfijai.

Vāks

Uzstādīju sev izaicinājumu — lai uz vāka neliktu vienkārši «Whimsical Agnesiga» logo, ilgi prātoju, kā to apvienot ar kalendāru un ceļošanu. Rezultātā sanāca savienoti 12 mēneši, kuros mēs dzīvojam no viena uz nākamo un četrreiz gadā izraujamies uz tālākām ekskursijām, ko simbolizē lidmašīnu ikonas. Agneses galamērķi bija Londona, Parīze, Kioto un Tuluma.

Vāka materiālu izvēlējos melnu, jo tā ir klasika. Un arī tādēļ, ka abas ar Agnesi lēnītēm kļūstam pieaugušas un nopietnākas. Tas gan nenozīmē, ka iekšlapās nevar paspēlēties ar kaķēniem un maziem cilvēciņiem. Vāka ilustrācija realizēta vara krāsas folijspiedē.

Kā integrēt reklāmas

Mēs ar Agnesi vienmēr cenšamies, lai apmierināti būtu visi — gan sponsori, gan plānotāja lietotāji, gan mēs pašas —, tādēļ reklāmas maketus sapludinām ar saturu un padarām interaktīvus, vienlaikus saglabājot reklāmdevēja vēstījumu. Kad ir daudz sponsoru ar krāsainiem foto dažādos stilos, vienkāršākais kopsaucējs ir likt melnbaltas bildes, un visas reklāmas taisīt pēc vienas sagataves.

Divas grāmatzīmes

2014. gada plānotājā ielikām divas grāmatzīmes ierastās vienas vietā. Sākotnēji gan tipogrāfija to negribēja uzņemties, jo tas nav standarts, bet mēs nepadevāmies. Grāmatzīmes var lietot dažādi — abas kopā vai katru savā atvērumā, piemēram, vienu aktuālajā nedēļā, bet otru pie piezīmju lapām. Arī viena no grāmatzīmītēm ir par ceļošanas tēmu — Francijas karoga krāsās.

Padoms

Ne viss, kas ir roku darbs (kabatiņu ielīmēšana, grāmatzīmes) un tādēļ dārgāks un laikietilpīgāks pasākums, a priori nozīmē arī nevainojamu kvalitāti. Iesaku pārbaudīt katru gatavo eksemplāru, īpaši, ja tajos ir smalkas detaļas. Mūsu pieredze rāda, ka brāķi gadās, un tie ir jāizķer vēl pirms preces nonākšanas veikalos. Pat ja tas nozīmē, ka visa projekta komanda sēž augu nakti, kamēr visas kastes ar plānotājiem ir pārbaudītas.

Priecīgās beigas

Pats aizraujošākais visā darba procesā ir braukšana uz tipogrāfiju skatīties pirmās izdrukas. Tur puiši regulē krāsas, pa vienai drukā ārā plānotāja izklājuma loksnes, un mēs ar parakstu apstiprinām, ka viss ir kārtībā.
 

Video — Konstantīns Makarovs
 
Un tad pienāk diena, kad kurjers no tipogrāfijas atved smaržīgu, tikko izceptu pirmo plānotāja kontrolizdevumu, un visai komandai rodas sajūta, ka vēl viens liels darbs ir paveikts. Tālāko jūs zināt paši — gatavie plānotāji nonāk veikalos un pēcāk jūsu somās, uz rakstāmgaldiem un naktsskapīšiem. Bet mēs tikmēr jau kaļam plānus par ceturto plānotāju.

Komanda

Koncepts un redakcija — Agnese Kleina
Stils un grafika — Madara Krieviņa
Foto — Inga Kundziņa, Reinis Oliņš, Intars Kirhners, Agnese Kleina & draugi
Ilustrācijas — Agrita Krieviņa, Pauls Bankovskis, Aigars Mamis, Līga Kitchen
Makets — Una Bergmane
Korektore — Maija Deguna
Tulks — Brigita Stroda
Asistente — Baiba Prindule
Druka — «Livonia Print»

 
 

Lasiet arī raksta 1. daļu — kuratores Agneses Kleinas stāstu par plānotāja tapšanu.