Vasaras sākumā ar programmas «Brigāde» atbalstu Āgenskalnā atvērta aušanas studija «Lude» — jauns sociālās uzņēmējdarbības zīmols, kas apvieno atbildību pret vidi un sabiedrību ar mūsdienīgu dizainu. «Lude» ir saīsinājums no vārdiem «lupatu deķis» un reizē latīņu valodā nozīmē «spēlēties».
«Ludē» seniori aicināti aust paklājus, ne vien kopīgi labi pavadot laiku, bet arī nopelnot par padarīto darbu. Studija piedāvā iespēju pensionāriem apgūt aušanas prasmes, sanākt kopā, parunāties, iedzert tēju, kā arī socializēties ar bērniem un trīsdesmitgadnieku paaudzi īpašos ģimeņu pasākumos. Pašlaik notiek prototipu sagatavošana un aušanas apmācība pirmajiem darbiniekiem — četrām dāmām. Vasaras režīmā «Lude» ir atvērta trīs dienas nedēļā, bet aktīvāku darba un radošo nodarbību grafiku plānots uzsākt, tuvojoties rudenim. Šī gada laikā plānots arī palielināt darbinieku skaitu.
«Lude» ir divu bērnības draudzeņu — Zanes Bojāres un Solvitas Kostjukovas — lolojums. Zanei, kura ieguvusi maģistra grādu filozofijā un iepriekš strādājusi par komunikācijas konsultanti, un Solvitai, kuras darbs saistīts ar starptautiskiem projektiem un kura kandidē uz doktora grādu matemātiskajā modelēšanā, šī ir pirmā pieredze uzņēmējdarbībā un pirmais mēģinājums radīt dizaina produktu. Ideja par «Ludi» kā Ziemassvētku dāvana Zanei ienāca prātā 23. decembrī, bet izšķirties par tās īstenošanu palīdzēja Solvitas reakcija: «Darām!» Tapa projekta apraksts, izkristalizējās ideja, un februāra beigās pienāca apstiprinoša atbilde par «Brigādes» konkursā iegūto finansējumu. Arī tagad uzņēmējdarbības procesā draudzenes sadalījušas darbus — Zane ir vīzijas cilvēks, savukārt Solvita rūpējas par realitāti — ražošanu.
Vaicāta, kāpēc tieši tagad un kāpēc sociālā uzņēmējdarbība, Zane pasmaida, un seko pavisam vienkārša atbilde: «Tāpēc, ka mēs mīlam savas mammas!» Zane un Solvita, redzot, kā viņu mammas pēc aiziešanas pensijā atskārta, ka dzīve bez ierastā darba kolektīva pēkšņi kļūst daudz tukšāka, nolēma rīkoties un radīt vidi, kurā seniori var tikties, darboties un nopelnīt kādu lieku latu pie pensijas. Zane atzīmē, ka «Lude» rezonē ar ārzemēs aktuālo diskusiju par aktīvo novecošanu un ir atbilde uz Latvijas kritiski zemajām pensijām un ierobežotajām iespējām pirmspensijas vai pensijas vecumā atrast darbu. Iemesls, kāpēc izvēlēta tieši aušana, saistīts ar to, kā Zane bērnībā gājusi līdzi mammai uz aušanas studiju, kur radītas dažnedažādas lietas savam priekam.
Attīstot ideju par aušanas studiju senioriem, Zane un Solvita atklājušas kādu neievērotu, maz izmantotu resursu — tekstila atkritumus. Meklējot materiālus paklājiem, viņas apjautušas, ka atgriezumus, kurus tekstila ražotnes met ārā kā nevajadzīgus, «Lude» varētu izmantot paklāju aušanai. Pēc vairāku pašmāju ražotāju uzrunāšanas «Lude» šobrīd saņem atgriezumus kā ziedojumu no zīmoliem «ZIB» un «Rosme». Izveidota arī sadarbība ar labdarbības veikalu «Otrā Elpa», kas ziedo apģērbus, kuri nevar tikt izlikti pārdošanai, bet ir gana labi otrajai dzīvei «Ludes» paklājos.
Zane sarunā uzsver, ka «Lude» nav pensionāru klubiņš. Tai ir skaidrs biznesa modelis, caur kuru idejas autores grasās sasniegt savu mērķi — iesaistot senioru darbaspēku, radīt kvalitatīvu, rokām gatavotu dizaina produktu, kas kalpotu ne tikai kā košs interjera priekšmets, bet būtu paklājs, uz kura «notiek dzīve». «Lude» plāno konkurēt ar citiem dizaina priekšmetiem vidējā cenu kategorijā.
Produktu izstrādē piedalās ne tikai stelles, darba rokas un reciklētie tekstili. Pirmās drosmīgās dāmas, kas iesaistītas «Ludes» paklāju aušanā, apmāca tekstila māksliniece, audēja ar vairāku desmitu gadu pieredzi Ārija Vītoliņa. Par paklāju krāsu un līniju ritmu rūpējas interjera dizainere Daina Gāga, kas ir arī «Ludes» logo un vizuālā noformējuma autore. Lai produkts atbilstu izvirzītajam kvalitātes standartam un būtu mūsdienīgs, «Lude» kopā ar Latvijas Mākslas akadēmijas tekstilmākslas nodaļas studentēm Anci Markovsku un Lilitu Bauģi eksperimentē un strādā pie inovatīvu risinājumu un tehniku izmantošanas aušanas procesā. Zane un Solvita abas ir mammas, tāpēc izvirzījušas papildu kritēriju — «gribam paklāju, kas mazgājams veļas mašīnā». Tiek strādāts pie tā, lai paklājs būtu viegli kopjams un pēc mazgāšanas veļas mašīnā saglabātu savu formu, krāsas un citas labās īpašības.
Tā kā «Lude» paklājus veidos no ziedotiem tekstila atgriezumiem, plānot kolekciju ir samērā grūti, tomēr šobrīd iecerētas trīs līnijas: paklāji no lietotiem apģērbiem — gan vienkrāsaini, gan košos krāsu salikumos; paklāji no tekstila ražošanas pārpalikumiem — dažādās tehnikās un materiālos (gan mežģīnes, gan trikotāžas audumi); individuāla pasūtījuma paklāji. Gatavos produktus drīzumā varēs iegādāties «Ludes» mājaslapas veikalā, plānots uzrunāt arī vietējos dizaina preču veikalus. Zīmola pirmā gada mērķis ir Latvijas un Baltijas tirgus, tālākā eksporta vīzija sniedzas Skandināvijas un Āzijas virzienā.
Zane stāsta, ka «Lude» ir pierādījums tam, ka, darot labas lietas, arī citi tiek iedrošināti darīt labu. Piemēram, «Krāsu Servisa» pārstāvji apskatījuši vēl nenokrāsotās darbnīcas sienas un uzdāvinājuši krāsu. Labdarības veikals «Hopen» atvedis no Zviedrijas un uzdāvinājis stelles. Paši pieteikušies arī vairāki palīgi studijai. Lai arī pirmie soļi uzņēmējdarbībā un radošajā jomā neiet gluži kā pa diedziņu, Zane un Solvita atzīst, ka sajūta, veidojot «Ludi», ir gandarījuma un viegluma pilna.
Viedokļi