Tiem, kas strādā izdevējdarbībā, dizainā vai reklāmā, «Antalis» vārds nozīmē kvalitatīvu papīru un vienmēr atsaucīgus konsultantus. Papīra vairumtirgotājs nesen nosvinēja savu 20. gadadienu Latvijā. Šajā laikā «Antalis» ne vien izveidojis plašu produktu piedāvājumu, bet arī palīdz ikvienam uzzināt vairāk par papīra un drukas veidiem savā dizaina centrā un apmācībās «Papīra skolā», kā arī rīko ikgadēju dizaina un drukas konkursu. Par «Antalis» vērtībām un darbu intervijā stāsta produktu konsultante Una Medne.
Kā notiek dizaina centra darbība?
«Antalis» dizaina centrs tika izveidots, jo mums bija svarīgi atrasties tuvāk klientiem. Mūsu bāzes vieta Stopiņos ir tālu no Rīgas centra, un vajadzīga īpaša motivācija, lai uz turieni atbrauktu, taču papīru ir svarīgi redzēt un aptaustīt, to nav iespējams izvēlēties pēc bildītes internetā. Tagad atrodamies Rīgā, Baznīcas ielā 14, kur mājīgā vidē aicinām apspriest papīra un drukas idejas un iespējas.
Dizaina centrā tiekas dažādas puses — dizaineris, gala klients, tipogrāfijas pārstāvji, lai, visiem klātesot, runātu par konkrētu projektu. Šeit mēs sniedzam konsultācijas, veicam apmācības, iepazīstinām ar jaunumiem. Te atrodas radošā bibliotēka, kas demonstrē Latvijas tipogrāfiju tehnoloģiskās iespējas. Te var iepazīties ar drukas kvalitāti uz dažādiem papīriem, kā arī konstrukciju veidiem — mapēm, iepakojumiem. Tā patiešām darbojas kā bibliotēka — paraugu komplektus, grāmatiņas un katalogus mēs arī aizdodam.
Papīru ir svarīgi redzēt un aptaustīt, to nav iespējams izvēlēties pēc bildītes internetā.
Kas ir dizaina centra apmeklētāji?
Klienti ir ļoti atšķirīgi — gan dāma izsmalcinātā kažokā ar sunīti rokassomā, kas meklē sev glītus papīra maisiņus, gan bohēmiski mākslinieki vilnas zeķēs ar divriteni padusē. Tās ir lielākas un mazākas tipogrāfijas, ražotāji, dizaineri. Pēc konsutācijas var ienākt gan profesionāļi, gan cilvēki bez iepriekšējām zināšanām par papīru.
Šogad sanācis strādāt ar Rīgas Tehnisko universitāti, kam regulāri ir daudz drukas darbu. Arī izglītības iestādes, valsts un pašvaldību institūcijas vēlas augt, tām vairs nav vienalga, uz kāda papīra tiks drukāta informācija. Diemžēl mūsu darbu ļoti apgrūtina iepirkuma konkursi. Vēlēšanu skrejlapas vai informatīvas lapiņas nav tik svarīgas, bet ir arī nozīmīgi prezentācijas materiāli par mūsu valsti, taču iepirkuma konkursā vienmēr uzvar zemākā cena. Skaidrs, ka kvalitatīvs papīrs un druka maksā vairāk. Mēs kā nodokļu maksātāji, protams, esam ieinteresēti, lai mūsu nauda netiek iztērēta nevajadzīgi, taču prezentācijas materiāliem kvalitāte ir nozīmīga.
Kādam mērķim tika izveidots «PrintArt Award»?
Sākotnēji konkurss bija tāda kā klientu «čubināšana», labs iemesls visiem reizi gadā satikties, kā arī stimuls mums pašiem darboties. «PrintArt Award» laika gaitā ieguvis atpazīstamību, un lielākā daļa Latvijas tipogrāfiju, reklāmas aģentūru un grafikas dizaineru tajā piedalās. Visiem ir prieks redzēt, ka kāds ir izdomājis un uztaisījis kaut ko interesantu. Tā ir skaista sevis prezentēšana, un konkursā iesniegtie darbi veido mūsu radošo bibliotēku, kas apskatāma dizaina centrā. Konkurss pastāv jau desmit gadu un šogad kļuvis par radošās izcilības festivāla «ADwards» sastāvdaļu.
Darbs ar papīru
Kurā projekta stadijā būtu īstais laiks nākt uz konsultāciju un izvēlēties papīru?
Pašā sākumā! Vēl pirms maketēšanas un bilžu apstrādes, jo, kad rodas ideja par izdevumu — pasaku grāmatu bērniem vai foto albumu par Rīgu —, ir labi izvēlēties papīra un iesējuma veidu. Dažādi papīri atšķirīgi uzsūc krāsu, kas ietekmē toņus un attēlu sagatavošanu drukai, kā arī pēcapstrādes tehnoloģijas. Pastāv arī lokšņu izmēru un pieejamo apjomu ierobežojumi, tādēļ jāseko līdzi iespējām. Atnākot uz konsultāciju laicīgi, var izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem procesa noslēgumā.
Kas ir izplatītākās kļūdas, strādājot ar papīru?
Klienti visbiežāk «paklūp» uz iesējuma veidu, jo dažādi papīra veidi atšķirīgi padodas locīšanai. Tāpēc mēs piedāvājam «dummy» servisu, kas ļauj ar paraugiesējumu testēt izvēlēto papīru, iesējumu, biezumu, šķiršanas vieglumu.
Dažreiz ir sāpīgi redzēt, ka nav izmantots pilns papīra un tehnoloģiju potenciāls, vai tieši otrādi — kad dārgs dizaina papīrs ir «samocīts». Tie parasti ir ar tik izteiksmīgu toni un faktūru, ka tiem jāpieiet ļoti atturīgi un jāapietas uzmanīgi.
Veiksmīga drukas procesa pamatā ir pieredze poligrāfijā, un tomēr gala rezultāts bieži vien pārsteidz. Ar teksta druku ir vieglāk — tai ir viegli paredzams rezultāts. Attēliem noteicoša ir to sākotnējā kvalitāte un pēcapstrāde. Protams, daudz kas ir arī tipogrāfijas rokās — krāsu daudzums, iespiedmašīnas kvalitāte, drukātāja kvalifikācija un pieredze.
Veiksmīga drukas procesa pamatā ir pieredze poligrāfijā, un tomēr gala rezultāts bieži vien pārsteidz.
Vai digitālās vides progress nākotnē spēs apdraudēt papīra lietas?
Tas jau tagad ļoti strauji apdraud grāmatas visā pasaulē. Papīra tirgus un drukas darbu apjoms samazinās elektronisko iespēju un līdzekļu dēļ. Gribas ticēt, ka vērtīgākais tomēr paliks uz papīra — dzejoļu grāmatas, īpaši iesējumi, dāvanu iepakojumi, apsveikumu kartītes, mākslas katalogi. Latvijā drukas darbu apjoma kritums vēl nav īpaši jūtams. Papīra sajūta tomēr ir īpaša, un bērni vēl aizvien skatās grāmatas tikpat aizrautīgi, kā uzspēlē spēlīti iPad ekrānā.
Vai apjomi samazinās arī papīra iepakojumam?
Lai gan šobrīd visā Eiropā populārs ir apdrukāts plastikāts, pieprasījums pēc papīra iepakojuma nekrītas. Arī pa mūsu durvīm visai bieži ienāk eko pārtikas ražotāji, meklējot pārstrādāta papīra iepakojumus, kas sertificēti pārtikas iesaiņošanai. Tā ka mūsu klientu spektrs ir plašs — no cilvēkiem, kas vēlas izgatavot grāmatu, līdz tādiem, kas vēlas ietīt papīrā desu.
Visbeidzot — kas ir nozīmīgākie «Antalis» principi, kas ļāvuši iet uz priekšu 20 gadu garumā?
Mums ir ļoti veiksmīga komanda, jo šajā uzņēmumā cilvēki tiek vērtēti ļoti augstu. Esmu ievērojusi, ka grupā pastāv spēcīgs komandas gars un iekšēja līdzība, un vienmēr ir diezgan viegli sastrādāties. «Antalis» grupas vadītāji ir mierīgi, ar analītisku domāšanu, un tajā pašā laikā ļoti cilvēcīgi, nevis cipargalvas un mērķu sasniedzēji.
Mēs vienmēr esam mēģinājuši rast sadarbību un veidot ilgstošu kontaktu ar klientiem, uzklausot un risinot problēmas. Mums nav zemākās cenas, bet uz mums var paļauties. Mūsu plusi ir, pirmkārt, cilvēcīgais faktors, otkārt, serviss un garantijas, ar kurām cenšamies noturēt augstu kvalitāti.
Viedokļi